لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۰

هشدار به اتباع آمریکایی برای سفر به لبنان در زمان حضور احمدی‌نژاد


حامیان محمود احمدی نژاد در حال تدارک پوسترهای وی در شهر طیره واقع در جنوب لبنان
حامیان محمود احمدی نژاد در حال تدارک پوسترهای وی در شهر طیره واقع در جنوب لبنان
در آستانه سفر محمود احمدی‌نژاد به لبنان، ایالات متحده به اتباع آمریکایی ساکن لبنان هشدار داده و از شهروندانش نیز خواسته است تا به دلایل امنیتی، در مدت حضور احمدی‌نژاد در لبنان به این کشور سفر نکنند.

سفارت آمریکا در لبنان روز دوشنبه، ۱۹ مهرماه در بیانیه‌ای به شهروندان این کشور در مورد احتمال بروز خشونت در زمان حضور دو روزه محمود احمدی‌نژاد در لبنان هشدار داده و با اشاره به اینکه ممکن است اجتماعات مسالمت‌آمیز نیز در این زمان به خشونت کشیده شود،‌ از شهروندان آمریکایی خواسته است تا ضمن دنبال کردن اخبار در این مدت، به دلایل ایمنی و امنیتی از حضور در اجتماعات بزرگ خودداری کنند.

واشینگتن هفته گذشته نیز در بیانیه‌ای در مورد سفر اتباع آمریکایی به لبنان هشدار داد و از شهروندان خود خواست تا در حال حاضر برای حفظ امنیت خود به لبنان سفر نکنند.

در این بیانیه که از سوی وزارت امور خارجه آمریکا صادر شده همچنین آمده است که شهروندان آمریکایی ساکن لبنان نیز باید آگاه باشند که حضورشان در لبنان ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد.

محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه، ۲۱ مهرماه در رأس هیئتی وارد بیروت، پایتخت لبنان خواهد شد و قرار است که در این سفر با مقامات این کشور نظیر میشل سلیمان، رئیس جمهور، سعد حریری، نخست وزیر و نبیه بری، رئیس پارلمان دیدار داشته باشد.

علاوه بر این، آقای احمدی‌نژاد در راهپیمایی تدارک دیده شده از سوی حزب‌الله لبنان در بیروت شرکت خواهد کرد و همچنین روز پنجشنبه همراه با اعضای حزب‌الله، از مناطقی که در جریان جنگ میان این نیروی شبه نظامی و اسرائیل در سال ۲۰۰۶ ویران شد و بعدها با کمک مالی ایران بازسازی شدند، بازدید کند.

به گفته مقامات نزدیک به حزب‌الله لبنان، ایران حدود یک میلیارد دلار برای بازسازی این مناطق هزینه کرده است.

سید حسن نصرالله روز شنبه در سخنرانی خود اعلام کرد که لبنان باید از ایران به خاطر این حمایت‌ها سپاسگزار باشد.

وی افزود: «در مهم ترين نبرد، اين ايران بود كه در كنار ما ايستاد و با انواع وسايل به ما كمك كرد. بعد از جنگ هم، ايران كمك بسيارى به بازسازى لبنان كرد. حمايت‌هاى مالى فراوان ايران به لبنان ادامه دارد.»

اعضای حزب‌الله از طرفداران خود خواسته‌اند تا برای استقبال از محمود احمدی‌نژاد،‌ روز چهارشنبه با پرچم‌های ایران و لبنان و پوسترهایی در حمایت از محمود احمدی‌نژاد در فرودگاه بیروت گرد هم بیایند.

همزمان مسئولان لبنانی از دست‌اندرکاران جشنواره فیلم بیروت خواسته‌اند که فیلم ایرانی «روزهای سبز» ساخته حنا مخلمباف که قرار بود روز چهارشنبه در این جشنواره اکران شود، را فعلا به نمایش نگذارند.
XS
SM
MD
LG