لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۹

وزارت خارجه: دو تبعه خارجی بازداشت شده با شبکه ضدانقلاب ارتباط داشتند


رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز سه‌شنبه درباره دستگیری دو تبعه خارجی مرتبط با پرونده سکینه محمدی آشتیانی در ایران گفت: «این دو تبعه با شبکه ضدانقلاب ارتباط داشتند و به همین خاطر دستگیر شدند.»

بنا بر خبری که بر روی وب‌سایت «کمپین بین‌المللی علیه سنگسار» منتشر شده، ماموران وزارت اطلاعات ایران روز یک‌شنبه چهار تن را در تبریز بازداشت کرده‌اند. بنا بر این خبر، این چهار نفر عبارتند از سجاد قادرزاده، پسر سکینه محمدی آشتیانی، زن محکوم به سنگسار در ایران، هوتن کیان، وکیل خانم محمدی آشتیانی، و به همراه آنان دو «خبرنگار آلمانی» که برای مصاحبه به منزل سجاد قادرزاده رفته‌ بودند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در نشست خبری روز سه‌شنبه خود با مربوط دانستن این دو شهروند خارجی با «شبکه ضدانقلاب» افزود: «این دو تبعه به اسم خبرنگار به خانواده س. آ. برای تهیه گزارش مراجعه کرده بودند و روادید گردشگری داشتند و مسائل مربوط به این دو تبعه دستگیر شده در دست پی‌گیری است.»

خبرگزاری‌های آلمان می‌گویند که دو فرد بازداشت شده در ایران احتمالاً یک خبرنگار و یک عکاس روزنامه عامه‌پسند آلمانی «بیلد آم زونتاگ» هستند.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری فرانسه، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز سه‌شنبه در واکنش به خبر بازداشت این دو تن اعلام کرد که «علاقه بسیاری» دارد تا زمینه آزادی این دو تن را فراهم کند.

خانم مرکل در بخارست، پایتخت رومانی به خبرنگاران گفت که وزارت خارجه آلمان «هر کاری از دستش برمی‌آید» برای دست‌یابی به اطلاعات بیشتر در این مورد انجام می‌هد.
از سوی دیگر در همین روز «انجمن روزنامه‌نگاران آلمان» نیز از ایران خواست تا دو «خبرنگار» آلمانی را که در تبریز بازداشت شده‌اند آزاد کند.

مینا احدی، مسئول «کمپین بین‌المللی علیه سنگسار»، در گفت‌وگو با خبرگزاری سی‌ان‌ان گفت که او پیش از این بازداشت‌ها با این دو «خبرنگار آلمانی» در تماس بوده و برای ترتیب دادن مصاحبه با پسر و وکیل سکینه محمدی آشتیانی به آنها کمک کرده ‌است.

به گفته مینا احدی، این دو «خبرنگار» در دفتر هوتن کیان، وکیل خانم محمدی آشتیانی، با سجاد قادرزاده مصاحبه می‌کردند و خانم احدی برای ترجمه از فارسی به آلمانی با آنها در تماس تلفنی بوده‌ است.
مینا احدی، مسئول «کمپین بین‌المللی علیه سنگسار» گفت که او پیش از این بازداشت‌ها با این دو «خبرنگار آلمانی» در تماس بوده و برای ترتیب دادن مصاحبه با پسر و وکیل سکینه محمدی آشتیانی به آنها کمک کرده‌است.

به گفته مسئول «کمپین بین‌المللی علیه سنگسار»، وی از آن سوی خط تلفن صدای کوبیدن شدید بر در دفتر آقای کیان را شنیده و «خبرنگارهای آلمانی» به او گفته‌اند که مجبورند تماس را قطع کنند.

به گفته خانم احدی، خانواده سجاد قادرزاده از بازنگشتن او به خانه و هتل محل اقامت دو شهروند آلمانی نیز از بازنگشتن آنها به هتل خبر داده‌اند.

در همین زمینه غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضاییه، روز دوشنبه بازداشت دو تبعه خارجی در ایران را تأیید کرد، ولی با تردید در مورد خبرنگار بودن این دو نفر گفت که «این افراد به عنوان توریست وارد کشور شده‌اند».

سخنگوی قوه قضائیه روز دوشنبه در این مورد افزود: «یکی از افراد فراری از یکی از کشورهای بیگانه با خانواده سکینه محمدی تماس گرفته و گفته که دو خبرنگار می‌آیند تا با شما در مورد پرونده این فرد مصاحبه کنند. بر همین اساس دو تبعه همان کشور به پسر سکینه محمدی مراجعه کرده‌اند و از او مصاحبه گرفته‌اند. در همین اثنا فرد دیگری به این دو تبعه مشکوک شده و موضوع را به مراجع رسمی اعلام کرده و در جریان بررسی‌ها مشخص شده که این دو نفر خبرنگار نیستند یا حداقل مدرکی که دلالت بر خبرنگار بودن آنها کند ندارند.»

وی ادامه داد: «بررسی‌های ابتدایی نشان می‌دهد که این افراد به عنوان توریست وارد کشور شده‌اند و با هماهنگی آن فرد فراری، مطالب مورد نظر خود را که عمدتا سوالاتی القائی بوده از فرزند سکینه محمدی پرسیده‌اند. در حال حاضر این دو تبعه خارجی در بازداشت به سر می‌برند.»

سکینه محمدی آشتیانی زن ۴۳ ساله ایرانی است که به جرم «زنای محصنه» و «دست داشتن در قتل» در زندان به‌سر می‌برد. خبر صدور اولیه حکم سنگسار برای او با اعتراض‌های گسترده دولت‌ها و سازمان‌های حقوق بشری و شخصیت‌های جهانی روبه‌رو شده‌ است.
XS
SM
MD
LG