لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۲

ابراز نگرانی اتحادیه اروپا از احتمال اجرای حکم اعدام سکینه محمدی


کاترین اشتون از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است، اجرای حکم سکینه محمدی‌آشتیانی را متوقف کرده و نوع مجازات وی را تغییر دهند.
کاترین اشتون از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است، اجرای حکم سکینه محمدی‌آشتیانی را متوقف کرده و نوع مجازات وی را تغییر دهند.
به دنبال انتشار اخباری در باره احتمال اجرای «قریب‌الوقوع» حکم اعدام سکینه محمدی‌آشتیانی، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ابراز نگرانی عمیق خود از این مسئله، خواستار متوقف شدن روند اجرای این حکم شده و بریتانیا نیز اجرای چنین حکمی را «کاملاً‌ غیر قابل‌قبول» دانسته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ سخنگوی کاترین اشتون روز سه‌شنبه اعلام کرده است،‌ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا «عمیقاً» نگران احتمال اجرای حکم اعدام سکینه محمدی‌آشتیانی است.

پیشتر نشریه فرانسوی «لارگل دوژو»،‌ که از سوی برنار هانری لوی، فیلسوف سرشناس فرانسه منتشر می‌شود، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود: «سکینه محمدی‌آشتیانی ممکن است فردا در معرض خطر اعدام قرار گیرد.»

در بیانیه‌ای که توسط سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره منتشر شده، آمده است: «انتشار اخباری مبنی بر این که ممکن است، حکم اعدام خانم سکینه محمدی‌آشتیانی به زودی اجرا شود، اشتون را عمیقاً‌ نگران کرده است.»

کاترین اشتون بار دیگر از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است، اجرای حکم سکینه محمدی‌آشتیانی را متوقف کرده و نوع مجازات وی را تغییر دهند.

براساس اعلام مقام‌های جمهوری اسلامی، سکینه محمدی آشتیانی که از سال ۱۳۸۴ در زندان به سر می‌برد، از سوی دادگاه به اتهام «زنای محصنه» به سنگسار و به اتهام قتل همسرش به اعدام با طناب دار محکوم شده است.

به دنبال واکنش‌های گسترده جهانی نسبت به صدور حکم سنگسار برای خانم آشتیانی، مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی اعلام کردند، حکم سنگسار وی متوقف شده، ولی حکم اعدام این زن ایرانی همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

این در حالی است که در بیانیه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به روند پرونده سکینه آشتیانی تاکید شده است، نه مجازات سنگسار و نه مجازات اعدام برای این زن ایرانی قابل‌ قبول نیست.

همچنین به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره احتمال اجرای حکم اعدام سکینه محمدی‌آشتیانی، آلیستر بارت، مشاور وزیر امور خارجه بریتانیا، نیز از کاردار جمهوری اسلامی در این باره توضیح خواسته و به وی تاکید کرده است که از نظر بریتانیا اجرای این حکم «کاملاً‌ غیر قابل قبول» است.

این مقام بریتانیایی همچنین با بیان این که خبرهای منشر شده در این باره وی را «عمیقاً»‌ نگران کرده، اظهار داشته است:‌‌ «چنین اقدامی از سوی ما و شرکای مان در اتحادیه اروپا محکوم خواهد شد. امیدوارم، جهان پاسخ شایسته‌ای از مقام‌های ایرانی دریافت کند.»

بر اساس اعلام فعالان حقوق بشر در فرانسه، به تازگی نامه‌ای از سوی دیوان عالی کشور جمهوری اسلامی ایران به دایره اجرای احکام در زندان تبریز ارسال شده است که به منزله مجوزی برای «اجرای فوری حکم اعدام سکینه آشتیانی» محسوب می‌شود.

فعالان حقوق بشر در فرانسه می‌گویند، از طریق کمیته بین‌المللی برای نجات سکینه آشتیانی که در برلین مستقر است از وجود چنین نامه‌ای با خبر شده‌اند.

در این میان یک فعال ایرانی حقوق بشر نیز با اشاره به احتمال اعدام خانم آشتیانی گفته است: «اگر تصمیمی برای اعدام وی گرفته شده باشد،‌ ممکن است وی روز چهارشنبه اعدام شود و ما خیلی نگران هستیم.»

خبر احتمال اعدام سکینه محمدی‌آشتیانی در حالی منتشر شده است که اواخر شهریور ماه سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی تاکید کرده بود، هیچ گونه حکم قطعی برای خانم آشتیانی به دلیل «روابط نامشروع» صادر نشده است.

وی در این باره گفته بود: «این خانم دو جرم داشته، یکی قتل که بعد از پیگیری موضوع قتل معلوم شده است وی با افراد متعددی ارتباط نامشروعی داشته که البته تاکنون هیچ حکم قطعی صادر نشده است.»

پیشتر نیز محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی آمریکا، منکر صدور حکم سنگسار برای سکینه محمدی ‌آشتیانی شده و گفته بود: «این خانم به هیچ وجه به سنگسار محکوم نشده‌ است، خبری که در رسانه‌های امریکایی منتشر شده کاملاً جعلی است.»

صدور حکم سنگسار برای سکینه محمدی‌آشتیانی واکنش گسترده کشورهای مختلف و به ویژه کشورهای غربی را درپی داشته است و تاکنون شمار زیادی از مقام‌های رسمی این کشورها خواستار آزادی این زن ایرانی ‌شده‌اند.
XS
SM
MD
LG