لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۹

جلال طالبانی در پست ریاست جمهوری عراق ابقا شد


جلال طالبانی
جلال طالبانی
پس از گذشت هشت ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق،‌ نمایندگان مجلس این کشور روز پنج‌شنبه اسامه النجیفی، از نمایندگان سنی فهرست العراقیه، را به عنوان رئیس جدید مجلس عراق انتخاب کرده و به ابقای جلال طالبانی در سمت ریاست جمهوری این کشور رای دادند.

رای گیری نمایندگان مجلس عراق در راستای توافق چهارشنبه شب احزاب سیاسی این کشور برای تقسیم پست‌های حساس سیاسی صورت گرفته است.

پیشتر احزاب سیاسی عراق پس از گذشت هشت ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور و پس از کش و قوس‌های فراوان،‌ سرانجام بر سر تقسیم پست‌های نخست وزیری، ریاست جمهوری و ریاست پارلمان به توافق رسیده بودند.

بر اساس این توافق،‌ که به بن بست سیاسی هشت ماهه در عراق پایان داد، نوری المالکی، رئیس ائتلاف شیعی « دولت قانون» همچنان سمت نخست وزیری را برعهده خواهد داشت.

همچنین گروه‌های سیاسی عراق توافق کرده بودند که پست ریاست جمهوری همچنان در اختیار کردها باقی بماند و ریاست پارلمان نیز به در اختیار ائتلاف عمدتاً سنی «العراقیه»، به رهبری ایاد علاوی، قرار گیرد.

علاوه بر این، ایاد علاوی،‌که در ماه‌های گذشته با نوری المالکی برای در اختیار گرفتن پست نخست‌وزیری عراق رقابت می‌کرد، به عنوان‌ ریاست شورای عالی سیاست‌گذاری عراق انتخاب شده است که نهادی تازه تاسیس است.

در انتخابات پارلمانی عراق که در روز هفتم ماه مارس سال جاری میلادی برگزار شده بود، ائتلاف «العراقیه»، به رهبری ایاد علاوی با کسب ۹۱ کرسی از مجموع ۳۲۵ کرسی پارلمان عراق، با اختلاف اندکی بر ائتلاف «دولت قانون»، به رهبری نوری المالکی پیروز شده بود.

اما نوری المالکی که ائتلاف تحت رهبری وی تنها ۸۹ کرسی پارلمان را از آن خود کرده بود،‌ از طریق ائتلاف با سایر گروه‌های شیعه مانع تشکیل دولت توسط ایاد علاوی شد.

در این میان اسامه النجیفی، رئیس جدید پارلمان عراق،‌ که به عنوان تنها نامزد در اختیار گرفتن این پست معرفی شده بود،‌ در نخستین اقدام خود در پارلمان نتایج رای‌گیری برای انتخاب رئیس جمهور را اعلام کرد.

از آنجایی که شماری از نمایندگان ائتلاف «العراقیه» در اعتراض به ادامه روند پاکسازی اعضای پیشین حزب بعث از صحنه‌های سیاسی عراق، اقدام به ترک جلسه مجلس کرده بودند، آقای جلال طالبانی نتوانست در دور نخست رای‌گیری حد نصاب دو سوم آرا را بدست آورد و از این رو رای‌گیری به دور دوم کشیده شد.

جلال طالبانی پس از ابقا در پست ریاست جمهوری اعلام کرد، در راستای توافق روز چهارشنبه گروه‌های سیاسی عراق،‌ وی نوری المالکی را مامور تشکیل دولت جدید در این کشور خواهد کرد.

از سوی دیگر ایالات متحده آمریکا با استقبال از توافق گروه‌های سیاسی عراق برای پایان دادن به بن‌بست سیاسی در این کشور از آن با عنوان «گامی بلند به جلو» یاد کرده است.
XS
SM
MD
LG