لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۱

آمریکا: تحریم‌ها دهها میلیارد دلار به ایران زیان وارد می‌کند


ویلیام برنز، معاون وزارت امور خارجه آمریکا
ویلیام برنز، معاون وزارت امور خارجه آمریکا
ویلیام برنز، معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا گفته است، تحریم‌های اعمال شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیز تحریم‌های یکجانبه آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا، دستیابی ایران را به خدمات مالی بین‌المللی دشوار کرده و ممکن است ده‌ها میلیارد دلار به این کشور زیان وارد کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ویلیام برنز، معاون وزارت امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه گفته است،‌ تحریم‌های جهانی علیه ایران ممکن است، باعث شود این کشور ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار از سرمایه‌گذاری‌های در بخش انرژی خود را از دست داده و نتواند به فناوری‌های حساس و دانش فنی شرکت‌های بزرگ بین‌الملل دست یابد.

وی که در جمع شماری از اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا سخن می‌گفت در این باره اظهار داشته است: «تحریم‌ها از یک سو مانع از آن شده است که ایران بتواند به قابلیت لازم برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای دست یابد و از سوی دیگر باعث شده است که دیگر این کشور نتواند به راحتی به فعالیت‌های خود برای بر هم زدن ثبات در منطقه ادامه دهد.»

این سخنان در حالی بیان شده است که مقام‌های جمهوری اسلامی بارها ادعا کرده‌اند، تحریم‌ها هیچ اثری بر این کشور نداشته است و حتی برخی از مقام‌های ایرانی نیز از تحریم‌های بیشتر استقبال کرده‌اند.

چند روز پیش محمدرضا نقدی، رییس سازمان بسیج مستضعفین، با استقبال از تحریم‌های بین المللی علیه جمهوری اسلامی گفته بود: «خدا را شکر می‌کنم که کشورمان در تحریم است. دعا کنیم که هر روز تحریم‌ها بیشتر شود.»

همچنین مجتبی ثمره‌هاشمی، مشاور ارشد محمود احمدی‌نژاد و از نزدیکان وی نیزبا «بی‌فایده» توصیف کردن تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی،‌گفته بود، این تحریم‌ها تاکنون «اثر قابل توجهی» بر ایران نداشته است.

به دنبال تصویب آخرین قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران که در خرداد ماه سال جاری صورت گرفت، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های یک‌جانبه‌ دیگری علیه ایران اعمال کرده‌اند که به مراتب فراگیرتر از تحریم‌های شورای امنیت است.

ایالات متحده آمریکا و سایر متحدان این کشور بر این باور هستند که جمهوری اسلامی ایران در پوشش برنامه هسته‌ای خود به دنبال دستیابی به توان لازم برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است.

هر چند تهران همواره چنین اتهام‌هایی را رد کرده است، اما در تازه‌ترین گزارش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تصریح شده است که مقام‌های ایرانی همچنان از ارایه توضیحات بیشتر درباره سوال‌های باقی مانده به ویژه در باره ماهیت احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای خود سرباز می‌زنند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با تصویب چهار قطعنامه، تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرده و از این کشور خواسته است، به فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود که قابلیت استفاده در تولید جنگ‌افزارهای هسته‌ای را نیز دارد، پایان بخشد.

تاثیر تدابیر مالی بین المللی

در این میان استیوارت لوی،‌ هماهنگ‌ کننده تحریم‌ها علیه ایران در وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز که روز چهارشنبه در جمع اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا سخن می‌گفت،‌ درباره تاثیر تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی گفته است: «به نظر می‌رسد، رهبران ایران شدت و تاثیر تدابیر مالی بین‌المللی (علیه ایران) را دست کم گرفته‌اند،‌ امری که انتقادهای داخلی از آنها را به دنبال داشته است.»

وی در تشریح کارآیی تحریم‌های جهانی علیه ایران گفته است: «شرکت‌های بزرگ بین‌المللی یکی پس از دیگری اعلام می‌کنند،‌ که از سطح مبادلات خود با ایران می‌کاهند یا روابط خود را با این کشور به طور کامل قطع می‌کنند.»

ایالات متحده آمریکا در آخرین اقدام خود برای تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه نام ۱۰ شرکت دیگر را در لیست سیاه تحریم‌ها علیه ایران قرار داده است.
XS
SM
MD
LG