لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۶

اختلاف نظر درباره محورهای مذاکرات آینده ايران و گروه ۱+۵ در استانبول


کاترين اشتون درپايان مذاکرات گروه ۱+۵ با ايران درباره محورهای مذاکرات آتی در استانبول گفته است در مورد حل «نگرانی ها» درباره برنامه هسته ای ايران گفت و گو خواهد شد، اما سعيد جليلی می گويد: اظهارات خانم اشتون درباره محتوای مذاکرات درست نيست.

در پايان مذاکرات ژنو بين ايران و گروه ۱+۵ در روز سه شنبه در ژنو قرار شد اين مذاکرات در ماه ژانويه سال ۲۰۱۱ در استانبول ترکيه ادامه يابد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا که نمايندگی کشورهای گروه ۵+۱ در مذاکره با ايران را برعهده دارد، پيشتر روز سه شنبه گفته بود: مذاکرات با ايران در استانبول از سر گرفته خواهد شد و ما در آنجا در خصوص «ايده های عملی» و همچنين یافتن «راه های همکاری برای حل نگرانی های اصلی درباره مسائل هسته ای گفت و گو خواهيم کرد.»

اين در حالی است که سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران، که در يک کنفرانس خبری صحبت می کرد، گفت: «نکته مورد توافق ما يک جمله بيشتر نبود که آن بسيار صريح و روشن است و اين جمله اين است که «گفت و گو برای همکاری حول نقاط مشترک». هر چه غير از اين اعلام شده باشد مورد قبول ما نيست چون توافقی نشده است.»

وی اضافه کرده است: «زمان و مکان مذاکرات، ژانويه و استانبول مورد توافق قرار گرفت و موضوع آن نيز گفت و گو برای همکاری حول نقاط مشترک است.»

آقای جليلی همچنين گفته است: «جامعه جهانی بايد به اين نکته توجه کند وقتی در يک گفت و گوی معتبر و رسمی توافقی روشن در يک جمله صورت می گيرد اين چه ظرفيتی است که می خواهد مانع همکاری و اقدامات در جهت رفع نگرانی های مشترک جامعه جهانی باشد که به خود اجازه می دهد ظرف دو ساعت اين توافق رسمی و روشن را دچار تحريف کند.»

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که به تنهايی در اين کنفرانس خبری شرکت کرده بود در پاسخ به پرسشی درباره حضور نيافتن کاترين اشتون در اين نشست خبری گفت: «ما يک توافقی انجام داديم و بنا بود اين توافقات را با خانم اشتون مشترکا به خبرنگاران اعلام کنيم، ظاهرا مسئله ای داشتند و نتوانستند در اين کنفرانس شرکت کنند که بايد از خودشان سئوال کنيد.»

مذاکرات «دشوار»

در همين حال يک مقام بلندپايه آمريکايی درباره مذاکرات ژنو گفته است: اين مذاکرات «دشوار و صريح» بود، اما گفت و گوها می بايست به برداشتن گام های عملی توسط ايران برای حل نگرانی های بين المللی منجر شود.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اين مقام آمريکايی که نخواست نامش فاش شود، تاکيد کرده است که ايران می بايست غنی سازی اورانيوم را متوقف کند، اين در حالی است که سعيد جليلی چنين امری را رد کرده است.

اين مقام آمريکايی گفته است: «تعليق (غنی سازی اورانيوم) با چند قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد الزامی شده است. اين موضع گروه ۱+۵ است.»

اين در حالی است که سعيد جليلی تاکيده کرده است «تعليق غنی سازی» در دستور کار مذاکرات ماه آينده در استانبول قرار ندارد.

درهمین حال، به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، محمود احمدی نژاد،رييس جمهوری ايران، خطاب به گروه ۱+۵ گفته است: «برای گفت و گو با ايران بايد همه تصميم‌های غلط گذشته که اثری نيز بر ملت ايران نداشته است از جمله قطعنامه ها و تحريم‌ها را لغو کنيد .»

شورای امنیت سازمان ملل متحد طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته است تا فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. ایران با رد این در خواست برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است.

مذاکرات ژنو پس از ۱۴ ماه توقف بين ايران و گروه ۱+۵، در روزهای دوشنبه و سه شنبه، ۱۵ و ۱۶ آذر انجام شد.

اين مذاکرات در سه نشست بين هيات ايرانی به سرپرستی سعيد جليلی و کاترين اشتون و نمايندگان کشورهای گروه یک بعلاوه پنج ؛ آمريکا، روسيه، بريتانيا، چين، فرانسه و آلمان، برگزار شد.
XS
SM
MD
LG