لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۱

کابل: بستن راه تانکرها در حکم تحریم افغانستان از سوی ایران است


مقام‌های افغان با «غیر اسلامی» نامیدن تصمیم ایران برای جلوگیری از عبور ۲۵۰۰ تانکر سوخت از مرز ایران و افغانستان، این اقدام جمهوری اسلامی را در حکم «تحریم» افغانستان از سوی ایران دانستند.

مقام‌های افغانستان هم‌چنین روز سه‌شنبه هشدار دادند که این اقدام ایران باعث می‌شود تا میلیون‌ها شهروند افغان فصل زمستان را در سرما به‌سر ببرند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، فرید شیرزَی، رئیس بخش سوخت وزارت تجارت افغانستان، روز سه‌شنبه در این مورد گفت که «ایران حق ندارد این تانکرها را متوقف کند، زیرا این تانکرها تنها قصد عبور از خاک ایران را دارند.»

بنا بر این گزارش، وی هم‌چنین افزود: «ایران می‌خواهد نوعی تحریم را بر ما تحمیل کند و این کاری غیر اسلامی و خلاف قوانین بین‌المللی ترانزیت است.»

به گفته مقام‌های افغان، واردات از ایران در حدود ۳۰ درصد از سوخت پالایش شده افغانستان را تأمین می‌کند و ممنوعیت غیر رسمی واردات سوخت از ایران که از دو هفته پیش به اجرا درآمده باعث شده تا قیمت این کالا در افغانستان تا ۷۰ درصد افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز سه‌شنبه در ارتباط با مسئله بسته شدن مرز ایران به روی عبور تانکرهای سوخت به افغانستان گفت: «پس از تغییراتی که در سیستم اقتصادی کشور به خاطر هدفمند کردن یارانه‌ها به وجود آمد، طبیعی بود که برخی مشکلات فنی برای ارسال سوخت به ویژه به کشورهای همسایه به وجود بیاید تا این تفاهم جدید در رابطه با بحث‌های فنی به نتیجه برسد.»

وی ادامه داد: «تا آن‌جایی که در جریان هستم ابهامی به وجود آمده بود که با تلاش مقامات کشور این مسئله در حال رفع شدن است.»

با طرح موسوم به هدفمند کردن یارانه‌ها، سوبسید دولتی کالاهایی هم‌چون نفت و بنزین نیز کم شده و این باعث گرانی سوخت در ایران شده ‌است. صادرات یا قاچاق سوخت نسبتاً ارزان ایران تاکنون یکی از منابع تأمین سوخت برای برخی کشورهای همسایه بوده ‌است.

ایران پیش از این تأمین بخشی از نیازهای نیروهای نظامی خارجی مستقر در افغانستان توسط این تانکرها را دلیل بستن مرز به روی آنها عنوان کرده ‌بود. سازمان ناتو دریافت سوخت از این تانکرها را رد می‌کند.

محمد قاسم فهیم، معاون رئيس جمهوری افغانستان، هفته گذشته گفت که ايران با ورود تانکرهای سوخت به اين کشور موافقت کرده است. اما به گفته فرید شیرزی، رئیس بخش سوخت وزارت تجارت افغانستان، ایران هم‌اینک روزانه به ۴۰ تانکر اجازه عبور از مرز می‌دهد که این مقدار در دو هفته گذشته ۴ تانکر در روز بوده ‌است.

به گفته مقام‌های افغان، ۸۰ درصد از جایگاه‌های سوخت در جاده اصلی میان قندهار و هرات به خاطر کمبود سوخت تعطیل شده‌اند. به گفته این مقام‌ها اگر ایران مرز را به‌روی تانکرها باز نکند، بیشتر ترابری در این کشور از جنوب به سوی کابل متوقف خواهد شد.
XS
SM
MD
LG