لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۳

اعتراض در هرات به «جلوگیری» ایران از عبور تانکرهای سوخت به افغانستان


تظاهرات روز یکشنبه در هرات
تظاهرات روز یکشنبه در هرات
گزارش‌ها حاکی از آن است که به دنبال اعتراض‌های روز پنجشنبه کابل به «جلوگیری» ایران از عبور تانکرهای سوخت به خاک افغانستان، معترضان در شهر هرات نیز روز یکشنبه، برای دومین بار در مقابل کنسولگری ایران دست به تظاهرات زدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روز یکشنبه، ۲۶ دی‌ماه، حدود ۳۰۰ تن از مردم هرات با در دست داشتن پارچه نوشته‌هایی با شعار «مرگ بر ایران» و در حالی که سنگ و تخم مرغ در دست داشتند پس از راهپیمایی در خیابان‌های هرات، در مقابل کنسولگری ایران در هرات دست به تظاهرات زدند.

این در حالی است که معترضان در هرات روز شنبه نیز برای ابراز نارضایتی خود از متوقف شدن تانکرهای سوخت در مرز ایران و افغانستان توسط جمهوری اسلامی، در مقابل کنسولگری ایران در هرات گرد هم آمده بودند.

تجمع مردم هرات در مقابل کنسولگری جمهوری اسلامی در روز شنبه
روز پنجشنبه، ۲۳ دی‌ماه نیز، صدها نفر در کابل در اعتراض به این مسدود سازی و همچنین برخورد «نامناسب» ایران با مهاجران افغان، در مقابل سفارت ایران در کابل دست به تظاهرات زده بودند.

به دنبال این اقدام، تهران ضمن اعتراض به این تظاهرات، سفیر افغانستان در ایران را نیز به وزارت خارجه فرا خواند.

برپایه گزارش‌های منابع افغان، ایران بیش از یک ماه است که از ورود حدود دو هزار تانکر سوخت به خاک افغانستان جلوگیری به عمل آورده است و به گفته انورالحق احدی، وزیر تجارت افغانستان، در حال حاضر روزانه تنها ۴۰ تانکر سوخت اجازه دارند از مرز دو کشور وارد افغانستان شوند.

آقای احدی همچنین با اشاره به اینکه حدود «۴۰ درصد» از سوخت مورد نیاز افغانستان از مرز خاکی ایران وارد افغانستان می‌شود، افزود: «متوقف کردن تانکرهای سوخت مشکلات بسیار و همچنین بحرانی را در زمینه عرضه سوخت (در افغانستان) ایجاد کرده است.»

پیشتر افغانستان اعلام کرده بود که ایران به دلیل احتمال استفاده از این سوخت‌ها توسط نیروهای ناتو، از ورود این تانکرها جلوگیری به عمل آورده است.

این در حالی است که ایران می‌گوید «کند شدن» واردات سوخت به افغانستان به «دلایل تکنیکی» مرتبط با حذف یارانه‌های انرژی است و می‌افزاید که این مسئله در دست بررسی است.

معاون رئیس جمهور افغانستان چندی پیش بر سر توقف این تانکرها با تهران وارد مذاکره شد و اعلام کرد که در گفت‌و‌گو با مقامات جمهوری اسلامی به آنها اطمینان داده است که این سوخت تنها مصرف شهروندی دارد و ایران نیز با ورود سوخت به افغانستان موافقت کرده است.

با این‌حال وزیر تجارت افغانستان روز یکشنبه اعلام کرد که این مشکل همچنان به قوت خود باقی است.

رویترز می‌افزاید که این مسئله، بر قیمت سوخت در افغانستان تأثیر گذاشته و در برخی مناطق قیمت سوخت تا «۳۵ درصد» افزایش یافته است.

در حال حاضر افغانستان برای تأمین سوخت به قزاقستان روی آورده و خواستار خرید فوری ۲۰۰ هزار تن سوخت از این کشور شده است.

همچنین به گفته آقای احدی شرکت‌های خصوصی نفتی نیز در تلاش هستند تا با شرکت‌های نفتی روسیه وارد معامله شوند.
XS
SM
MD
LG