لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۰

آمانو: ایران به طور مداوم به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد


یوکیا آمانو، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
یوکیا آمانو، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که جمهوری اسلامی به طور «مداوم و دایمی» به غنی سازی اورانیوم ادامه می‌دهد و بر ذخیره اورانیوم خود می‌افزاید.

یوکیا آمانو درگفت‌و‌گو با روزنامه واشینگتن پست که در تاریخ ۲۵ بهمن به چاپ رسیده است، ضمن ابراز نگرانی در مورد برنامه اتمی ایران اعلام کرد که کرم رایانه‌ای استاکس نت بر غنی سازی اورانیوم در ایران تأثیر چندانی نداشته و ایران همچنان به تولید اورانیوم «با غنای ۳.۵ درصد و ۲۰ درصد» به طور مداوم ادامه می‌دهد.

وی پیشتر نیز تأکید کرده بود که اگرچه فرایند تولید اورانیوم کم غنی شده در ایران در اواسط ماه نوامبر به دلیل اثرات مخرب بدافزار استاکس نت برای مدت موقتی متوقف شده بود، ایران در حال حاضر «به طور مداوم» به غنی‌سازی ادامه می‌دهد و بر ذخیره اورانیوم خود می‌افزاید.

آقای آمانو در گفت‌گو با روزنامه واشینگتن پست در این زمینه اظهار کرد: «می‌توانم بگویم آن‌ها (جمهوری اسلامی) به راحتی بیش از سه هزار کیلوگرم اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد دارند و این مقدار در حال افزایش است.»

دبیر کل آژانس همچنین اعلام کرد اطلاعات دریافت شده پیرامون برنامه اتمی ایران، موجب ایجاد نگرانی‌هایی برای آژانس در مورد «امکان استفاده از مواد هسته‌ای برای اهداف نظامی» از سوی جمهوری اسلامی شده است. با این‌حال آقای آمانو در این گفت‌و‌گو چندین بار تأکید کرد که نمی‌تواند به طور قطع وجود زوایای نظامی در برنامه هسته‌ای ایران را تأیید کند.

وی خاطر نشان کرد که «احساس می‌کند» آقای احمدی‌نژاد در پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران «بسیار مصمم» است.

آقای آمانو در ادامه از مقامات جمهوری اسلامی درخواست کرد تا در مورد برنامه اتمی خود، به طور شفاف و کامل توضیح بدهد و افزود که در غیر این صورت آژانس به «فشارهای» خود ادامه خواهد داد و خودداری جمهوری اسلامی را به شورای حکام آژانس گزارش خواهد داد.

وی در ادامه اظهار کرد که علیرغم قطعنامه‌های شورای امنیت که به منظور به تعلیق درآمدن برنامه اتمی ایران صادر شده است، ایران همچنان به ذخیره‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد.

دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایان با اشاره به این که آژانس خواستار «دسترسی بیشتر» به سایت‌های هسته‌ای ایران، «همکاری بهتر» ایران با آژانس و همچنین پایبندی جمهوری اسلامی به قوانین آژانس است، تأکید کرد که در حال حاضر ایران «به اندازه کافی»‌ با آژانس همکاری نمی‌کند.
XS
SM
MD
LG