لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۸

اسرائيل: استقرار ناوهای ايران در دریای مديترانه تحريک‌آميز است


آويگدور ليبرمن، وزير امور خارجه اسرائيل، با اعلام اين که دو کشتی جنگی ايرانی قصد عبور از کانال سوئز و ورود به دريای مديترانه را دارند، اين اقدام را «تحريک‌آميز» خوانده و گفته است، اسرائيل نمی تواند برای هميشه اقدام‌های تحريک‌آميز ايران را ناديده بگيرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، آويگدور ليبرمن، وزير امور خارجه اسرائيل، روز چهارشنبه گفته است، دو کشتی جنگی ايران قصد عبور از کانال سوئز را دارد.

وزير امور خارجه اسرائيل که در حضور شماری از رهبران يهودی سخنرانی می‌کرد، در اين باره گفته است: «امشب دو کشتی جنگی ايران قصد دارند با عبور از کانال سوئز به دريای مديترانه وارد شده و به سوريه بروند، چيزی که از سال‌ها پيش روی نداده است.»

هر چند حضور دو ناو جنگی ايران در دريای مديترانه تهديد نظامی مهمی برای اسرائيل به شمار نمی‌آيد، اما نزديک شدن کشتی‌های جنگی ايران به اسرائيل رويداد قابل توجهی محسوب می‌شود.

وزير امور خارجه اسرائيل از اعزام نام‌های ايرانی به دريای مديترانه به عنوان اقدامی «تحريک‌آميز» ياد کرده و گفته است: «با کمال تاسف بايد بگويم که جامعه جهانی تمايلی به مقابله با اقدام‌های تحريک‌آميز مکرر ايران ندارد.»

آويگدور ليبرمن در عين حال افزوده است: «جامعه جهانی بايد بداند که اسرائيل نمی‌تواند برای هميشه اين اقدامات تحريک‌آميز را ناديده بگيرد.»

در همین حال خبرگزاری های بین المللی همزمان با این خبر از افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش یافته است.

خبرگزاری‌های ايرانی حدود بيست روز پيش گزارش داده بودند که يگانی از نيروی دريايی ارتش ايران برای يک ماموريت آموزشی راهی خليج عدن و دريای سرخ شده و قرار است پس از عبور از کانال سوئز به دريای مديترانه وارد شود.

هفته گذشته نيز دريادار حبيب‌الله سياری، فرمانده نيروی دريايی ارتش ايران اعلام کرده بود، در حال حاضر دوازده ناو رزمی ايران در قالب سه ناوگروه در آب‌های بين‌المللی سرگرم انجام ماموريت هستند.

وی با اعلام اين که يکی از اين ناوگروه‌ها در دريای سرخ حضور دارد، درباره محل ماموريت دو ناوگروه ديگر نيز گفته بود: «يک گروه در جنوب چابهار در حال ماموريت است، گروه ديگر در رزمايشی مشترک با عمان شرکت کرده است.»

منابع نظامی ايران ماموريت ناوهای جنگی ايران در آب‌های بين‌المللی را از جمله دفاع از ناوگان تجاری و نفتکش‌ ايران در مقابل حمله دزدان دريايی سوماليايی اعلام کرده‌اند.

در اين ميان به نوشته روزنامه اسرائيلی يديوت‌آهرونوث دو ناو ايرانی که به گفته وزير امور خارجه اسرائيل قصد عبور از کانال سوئز را دارند، شامل يک فروند رزم‌ناو «ام‌- ک پنج» و يک فروند ناو پشتيبانی است.

همچنين بر اساس اين گزارش از زمان پيروزی انقلاب ۱۳۵۷، که به قطع رابطه ميان تهران و قاهره انجاميد، تاکنون هيچ کشتی جنگی ايرانی از کانال سوئز عبور نکرده است.

کانال سوئز يک آبراه تجاری بسيار مهم و استراتژيک است که اروپا را به خاورميانه و آسيا متصل می‌کند.

مقام‌های امنيتی عالی‌رتبه اسرائيل به روزنام يديوت‌آهرونوث گفته‌اند، که اسرائيل نگران طرح‌های ايران برای استقرار کشتی‌های جنگی خود در دريای مديترانه، دريای سرخ و خليج عدن است.

يک مقام عالی‌رتبه اسرائيلی با بيان اين که هيچ گونه توجيهی برای استقرار کشتی‌های جنگی ايران در دريای مديترانه وجود ندارد، اظهار داشته است، دو کشتی جنگی ايرانی «به مدت يک سال در يک بندر سوری پهلو می‌گيرند.»

سوريه که يکی از کشورهای همسايه اسرائيل است، روابط بسيار نزديکی با جمهوری اسلامی ايران دارد و در سال‌های اخير و به موازات افزايش تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ايران به يکی از متحدان تهران تبديل شده است.
XS
SM
MD
LG