لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۲

درخواست جنتی از دستگاه قضایی: سران فتنه در خانه‌های خود زندانی شوند


آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، در تازه‌ترین موضع‌گیری خود علیه معترضان به دولت و رهبران آنها، آشکارا از قوه قضائیه جمهوری اسلامی خواست کاری کند که ارتباط رهبران مخالفان با مردم به کلی قطع شود و آنان در حصر خانگی قرار گیرند.

آقای جنتی که خطبه‌های نماز جمعه تهران را اقامه می‌کرد، بخشی از سخنان خود را به راهپیمایی ۲۵ بهمن اختصاص داد و مدعی شد که در این روز رهبران مخالفان «چند فرد شاخ‌شکسته» را به خیابان‌ها کشاندند و با «کشته و مجروح کردن چند نفر» ناراحتی ایجاد کردند.

اظهارات دبیر شورای نگهبان حلقه‌ای تازه از واکنش‌هایی است که در روزهای گذشته از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی در قبال تازه‌ترین حضور خیابانی مخالفان دولت در روز ۲۵ بهمن، اتخاذ شده است.

راهپیمایی‌های روز ۲۵ بهمن که در پاسخ به درخواست مجوز مهدی کروبی و میرحسین موسوی برگزار شد، نخستین حضور خیابانی مخالفان دولت در بیش از یک سال گذشته بود و در جریان سرکوب این راهپیمایی‌ها توسط نیروهای دولتی، دست کم دو نفر کشته، چندین نفر زخمی و نیز ده‌ها تن در تهران و شهرهای مختلف بازداشت شدند.
گرچه منابع خبری غیردولتی شمار راهپیمایان ۲۵ خرداد را ده‌هزار نفر ارزیابی کرده‌اند اما گفته‌های شاهدان عینی از تهران، جمعیتی به مراتب بیش از این میزان را تصویر می‌کند. جمعیتی که به دلیل محدودیت‌هایی که جمهوری اسلامی پس از برگزاری انتخابات خرداد ۸۸ به این سو برای رسانه‌های مستقل ایجاد کرده، قابل ارزیابی دقیق نیست.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی هر دو به واسطه قرار گرفتن در حصر خانگی از پیوستن به راهپیمایان باز ماندند ولی در بیانیه‌های جداگانه‌ای حضور معترضان در این راهپیمایی را ستودند.

اکنون احمد جنتی که در سال‌های اخیر از اصلی‌ترین حامیان محمود احمدی‌نژاد و نیز در دو دهه اخیر بازوی اصلی اعمال نظارت استصوابی برای حذف منتقدان از گردونه انتخابات بوده است، تصریح کرده است که قوه قضائیه باید به دنبال قطع ارتباط رهبران مخالفان و مردم باشد.

وی از آنها که خواستار اعدام رهبران مخالفان هستند، خواسته است که «بدانند اینها در جامعه سقوط کرده‌اند و آبروی آنها رفته است» و افزوده است که «مرتب برخی افراد از قوه قضائیه محاکمه فتنه‌گران را درخواست می‌کنند که این قوه باید با مصلحت‌اندیشی کاری کند که ارتباط اینها به کلی با مردم قطع شود.»

آقای جنتی همچنین پیشنهاد کرده است که «رفت و آمدها، تلفن، اینترنت و دیگر ارتباطات» رهبران مخالفان «باید قطع شود و در خانه‌های خود زندانی شوند.»

اظهارات آیت‌الله جنتی هم‌راستا با سخنانی است که روز پنجشنبه رئیس قوه قضائیه، پس از چند روز تبلیغات و تجمعات حکومتی علیه رهبران مخالفان، در مورد آنها بر زبان آورد.

صادق لاریجانی، رئیس دستگاه قضایی ایران، روز پنجشنبه ضمن دعوت «مردم و مسئولان» به پیشه کردن صبر در موضوع برخورد با سران فتنه، اعلام کرد که در برخورد با سران مخالفان «باید مصلحت نظام را در نظر گرفته و صبر پیشه کرد.»
وی در عین حال تأکید کرد که «دستگاه قضا راه را بر اطلاعیه‌پراکنی آنها خواهد بست و اجازه نمی‌دهد که سران فتنه خود را قهرمان نشان دهند.»

«اُف بر شما که به فکر حمایت از مصر افتادید»

دبیر شورای نگهبان در بخش‌هایی از سخنان خود، با واکنش به اعتراض‌های اخیر در چند کشور عربی- اسلامی، خطاب به سران این کشورها گفت که «مگر نمی‌خواهید بر مردم حکومت کنید؟ چرا بر سر مردم می‌زنید؟ چرا فکر می‌کنید که دوامتان به راضی کردن اربابانتان بستگی دارد؟ این انصاف نیست که مردمتان را می‌کشید.»

با این حال وی حمایت معترضان در ایران از حرکت‌های مردمی در مصر را تلویحاً واکنشی به برنامه‌های اقتصادی دولت خواند و در این باره گفت: «زمانی که کشور در حال جهش علمی و فناوری و در مسیر اجرای برنامه پنجم توسعه و قانون هدفمندسازی یارانه‌هاست یک دفعه به فکر می‌افتید از مصر حمایت کنید؛ اُف بر شما.»

آقای جنتی افزود: «البته همه می‌دانستند که این ادعای شما دروغ، ریا و حقه بازی است چراکه مردم در ۲۲ بهمن از مصر حمایت کردند اما شما در ۲۵ بهمن چند فرد شاخ‌شکسته را به خیابان‌ها کشاندید و با کشته و مجروح کردن چندین نفر ناراحتی ایجاد کردید.»

وی خطاب به رهبران مخالفان دولت گفت که «[شما] عاقبت کارتان را نمی‌دانید و نمی‌دانید که مردم شما را نفرین می‌کنند و نظر خوبی راجع به شما ندارند.»

اعتراض‌های خیابانی در روز ۲۵ بهمن از آن جهت اهمیت یافته است که در یکسال گذشته که حضور خیابانی مخالفان بی‌رنگ شده بود، مسئولان جمهوری اسلامی، بارها از در هم شکسته شدن به گفته آنها فتنه و عدم اقبال مردم به رهبران مخالفان سخن می‌گفتند و برخورد قانونی به آنها را خواست مردم ارزیابی می‌کردند.

اما در شرایطی که سخنان رهبری و مسئولان جمهوری اسلامی در هفته‌های گذشته بر حمایت از اعتراض‌های مردمی در کشورهای عربی و انتقاد از برخورد خشن دولت‌ها با معترضان متمرکز شده بود، راهپیمایی مسالمت‌آمیز معترضان در پاسخ به درخواست مجوز میرحسین موسوی و مهدی کروبی، با سرکوب شدید نیروهای امنیتی روبه‌رو شد.

با این حال به نظر می‌رسد که سرکوب روز ۲۵ بهمن نیز نقطه پایانی بر اعتراض‌ها در ایران نیست چرا که به تازگی شورای هماهنگی «راه سبز امید»، که متشکل از نیروهای نزدیک به رهبران مخالف دولت است، از مردم تهران و دیگر شهرها دعوت کرده است که در مراسم بزرگداشت محمد مختاری و صانع ژاله، دو جان‌باخته اعتراض‌های روز ۲۵ بهمن، که روز یکشنبه در شهرهای مختلف برگزار خواهد شد، شرکت کنند.
XS
SM
MD
LG