لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۹

عبور دو ناو ایرانی از سوئز؛ اسرائیل: به هر تحریکی پاسخ فوری می‌دهیم


ناو ایرانی الوند در حال گذر از کانال سوئز.
ناو ایرانی الوند در حال گذر از کانال سوئز.
اسرائیل روز سه‌شنبه با اعلان آماده‌باش نیروی دریایی خود اعلام کرد که «به هرگونه تحریک» از سوی دو ناو ایرانی که هم‌اینک به دریای مدیترانه رسیده‌اند «پاسخی فوری» خواهد داد. یک مقام اسرائیلی نیز اقدام ایران برای فرستادن این دو ناو به سوریه را بخشی از برنامه ایران برای دست‌یابی به «سلطه و کنترل» بر خاورمیانه نامید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام‌های مسئول کانال سوئز بعد از ظهر سه‌شنبه گذر دو ناو ایرانی از این کانال و رسیدن آنها به آب‌های مدیترانه را تأیید کردند.

ناو گشتی «الوند» و ناو تدارکاتی «خارگ»، نخستین کشتی‌های جنگی ایران هستند که از زمان انقلاب ۵۷ ایران تاکنون از کانال سوئز عبور کرده و به مدیترانه رسیده‌اند.

منابع ایرانی هدف سفر این دو ناو به مدیترانه را پهلو گرفتن در بندر لاذقیه سوریه و «دیدار دوستانه از این کشور» و شرکت در «برنامه‌های آموزشی» در سواحل سوریه عنوان کرده‌اند.

یک مقام اسرائیلی در واکنش به خبر عبور این دو ناو از سوئز به خبرگزاری فرانسه گفت که اسرائیل «آغازگر هیچ اقدامی علیه کشتی‌های ایرانی» نخواهد بود اما اگر از این دو ناو «هرگونه انحرافی» دیده شود که «تحریک‌آمیز» به‌شمار آید، اسرائیل با «پاسخی فوری» به آن جواب خواهد داد.

به گفته این مقام مسئول، جلسات مرتبط با این مسئله در اسرائیل پایان یافته و نیروهای اسرائیلی دستورات لازم را در ارتباط با نحوه واکنش به این اقدام ایران دریافت کرده‌اند.

پیش از اظهارات این مقام اسرائیلی، وزارت دفاع آمریکا نیز اعلام کرده‌است که در ارتباط با عبور دو ناو ایرانی از سوئز «وضعیت را از نزدیک زیر نظر» دارد و خبرها حاکی است که ناو غول پیکر هواپیمابر آمریکایی «یو.اس.اس. اینترپرایز» در روزهای اخیر تغییر مسیر داده و برای مقابله با رخدادهای احتمالی ناشی از تحرکات دو کشتی ایرانی، به سوی آب‌های منطقه نزدیک می‌شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سیلوان شالوم، معاون نخست‌وزیر اسرائیل، در واکنش به این اخبار، به خبرنگاران گفت که این حرکت ایران بخشی از کوشش ایران «علیه غرب برای سلطه یافتن و کنترل بر خاورمیانه» است.

وی افزود که ایران می‌خواهد با این کار به جهان عرب نشان دهد «چه کسی رهبر جدید خاورمیانه» است.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ ناو ۳۳ هزار تنی خارگ ۲۵۰ نفر خدمه و قابلیت حمل سه بالگرد را دارد و ناو ۱۵۰۰ تنی الوند نیز با اژدر و موشک‌های ضدناو مجهز است.

هر دو کشتی در دهه ۱۹۷۰ به سفارش حکومت وقت ایران در بریتانیا ساخته شدند. خبرگزاری رسمی دولتی مصر، «مِنا» می‌گوید که «خارگ» و «الوند» مواد شیمیایی و هسته‌ای حمل نمی‌کنند.

با این حال بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، روز يکشنبه نشست هفتگی هيئت دولت خود را با واکنش به گزارش شبکه تلويزيونی ايرانی «العالم» آغاز کرد و گفت «اسرائيل برنامه عبور کشتی های جنگی ايران را از آبراه سوئز به سوی سوريه، اقدامی وخيم تلقی می‌کند.»
XS
SM
MD
LG