لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۴

تحریم قذافی توسط ایالات متحده، پس از خروج شهروندان آمریکایی از لیبی


معمر قذافی در نشست تابستان ۸۸ مجمع عمومی سازمان ملل
معمر قذافی در نشست تابستان ۸۸ مجمع عمومی سازمان ملل
دولت ایالات متحده ساعاتی پس از تخلیه همه شهروندان خود از لیبی و بستن سفارت آمریکا در طرابلس، دارایی‌های دولت لیبی و معمر قذافی، رهبر این کشور و چهار تن از فرزندان او را مسدود کرد.

در همین حال اعضای شورای امنیت سازمان ملل نیز قرار است روز شنبه بار دیگر برای تنظیم قطعنامه‌ای جهت اِعمال تحریم علیه معمر قذافی گرد هم بیایند.

بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایالات متحده طرح اولیه قطعنامه‌ای را تهیه کرده‌اند که در آن حملات حکومت لیبی به شهروندان این کشور در حکم «جنایت علیه بشریت» دانسته شده‌است که پرونده آن باید از سوی دیوان بین‌المللی لاهه بررسی شود.

پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت خواستار تحریم تسلیحاتی و ممنوعیت سفر و مسدود شدن دارایی‌های معمر قذافی و اطرافیان او شده‌است.

بان گی-مون، دبیرکل سازمان ملل می‌گوید تاکنون بیش از هزار نفر در خونریزی‌های لیبی جان باخته‌اند و معاون هیئت لیبی در سازمان ملل این تعداد را «هزاران نفر» عنوان می‌کند.
روز جمعه یک کشتی با بیش از ۳۰۰ نفر که بیش از نیمی از آنها شهروندان آمریکایی بودند لیبی را ترک کرد و به کشور جزیره‌ای مالت رسید.

بان گی-مون در سخنرانی خود خطاب به ۱۵ عضو شورای امنیت گفت که نیروهای لیبیایی وارد بیمارستان‌ها شده و مخالفان زخمی را کشتار می‌کنند و سربازانی که از فرمان تیراندازی به شهروندان خودداری کنند نیز کشته می‌شوند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز شامگاه جمعه یک‌صدا خشونت در لیبی را محکوم کرد و گروهی را مأمور کرد تا درخصوص نقض‌های احتمالی حقوق بشر توسط معمر قذافی تحقیق کند. پیشنهاد اخراج لیبی از شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز در این شورا مطرح شد.

روز جمعه یک کشتی با بیش از ۳۰۰ نفر که بیش از نیمی از آنها شهروندان آمریکایی بودند با برنامه‌ریزی ایالات متحده لیبی را ترک کرد و به کشور جزیره‌ای مالت رسید.

سرنشینان این کشتی از «مسلسل‌باران کردن شهروندان و حتی کودکان» توسط نیروهای قذافی و دیده شدن شمار زیادی کشته و زخمی در سطح خیابان‌ها خبر می‌دهند. گزارش‌ها حاکی است کشورهای مختلف هم‌اینک در حال تخلیه شهروندان خود از لیبی از راه هوا و دریا هستند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده روز جمعه با استفاده از اختیارات ریاست‌جمهوری، تحریم‌هایی شخصی را علیه معمر قذافی و چهار پسر او اعمال کرد و مقام‌های آمریکایی دلیل این اقدام را «جلوگیری از غارت دارایی‌های لیبی توسط خانواده قذافی» عنوان کرده‌اند.

واشینگتن هم‌چنین سفارت خود در لیبی را تعطیل کرد و خبر داد که جاسوسان آمریکایی در حال جمع‌آوری مدارکی مرتبط با «قساوت‌ها» در لیبی هستند. دولت آمریکا هم‌چنین گفت که قذافی، اعتماد مردم خودش را از دست داده که اظهار این مطلب به عنوان نشانه دیگری از تمایل آمریکا به کنار رفتن معمر قذافی از قدرت ارزیابی می‌شود.

معمر قذافی که مخالفانش می‌گویند واپسین روزهای حکومت ۴۲ ساله‌اش را می‌گذارند روز جمعه برای چهارمین بار از آغاز اعتراض‌ها در این کشور لب به سخن گشود و گفت با مخالفان می‌جنگیم و بر آنها پیروز می‌شویم.

وی خطاب به هواداران خود گفت: «برقصید... بخوانید و آماده شوید ... این بسیار بهتر از دروغ‌های پروپاگاندا و تبلیغات عربی است.»
XS
SM
MD
LG