لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

«تماس دریایی میان ناوهای ایران و اسرائیل در مدیترانه»


ناوشکن الوند در حال عبور از کانال سوئز
ناوشکن الوند در حال عبور از کانال سوئز
فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران با اعلام این که دو ناو جنگی ایران از دریای مدیترانه خارج شده‌اند، از تماس میان ناو گروه ایرانی با کشتی‌های جنگی اسرائیلی در دریای مدیترانه خبر داده و گفته است که ناوهای ایرانی به درخواست ناوهای اسرائیلی برای معرفی خود پاسخی نداده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دریادار حبیب الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی روز شنبه اعلام کرد، دو ناو ایرانی در روز دوازدهم اسفند ماه دریای مدیترانه را ترک کرده و با عبور از کانال سوئز وارد دریای سرخ شده‌اند.

به گفته فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران این دو ناو جنگی ایرانی در حال حاضر در دریای سرخ «سرگرم انجام مأموریت» هستند.

ناوشکن الوند و ناو تدارکاتی خارک، در روز سوم اسفند ماه سال جاری با عبور از کانال سوئز وارد دریای مدیترانه شده و در بندر لاذقیه سوریه پهلو گرفته بودند.

پس از پیروزی انقلاب سال ۱۳۵۷ این نخستین باری بود که کشتی‌های جنگی ایران با عبور از کانال سوئز به دریای مدیترانه رسیده بودند.

در این میان دریادار سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با بیان این که ناوگروه ایرانی به هنگام حضور در دریای مدیترانه به هشدارهای نیروی دریایی اسرائیل توجه نکرده‌اند، اظهار داشته است: «ناوهای رژیم صهیونیستی بارها در طول مسیر ناو ما را صدا کردند، اما ما در جواب آنها گفتیم که به شما ربطی ندارد و اصلاً توجهی به آنها نکردیم. ضمن اینکه آنها توانایی ایجاد تهدید برای ما را نه دارند و نه خواهند داشت.»

اقدام ایران در اعزام ناوهای خود به دریای مدیترانه واکنش مقام‌های اسرائیلی را در پی داشته که این اقدام را «تحریک‌‌آمیز» خوانده و اعلام کرده بودند، نگران طرح‌های جمهوری اسلامی برای استقرار کشتی‌های جنگی خود در دریای مدیترانه، دریای سرخ و خلیج عدن هستند.

این در حالی است که از حدود دو سال پیش کشتی‌های جنگی ایران برای مقابله با دزدان دریایی در آب‌های بین‌المللی و از جمله خلیج عدن حضور دارند و به گفته فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، تاکنون ۱۳ ناو گروه ایرانی به این منطقه اعزام شده‌اند.

با این حال به دنبال انتشار خبر عبور کشتی‌های جنگی ایران از کانال سوئز و ورود آنها به دریای مدیترانه، یک مقام اسرائیلی به خبرگزاری فرانسه گفته بود، اسرائیل آغازگر هیچ اقدامی علیه کشتی‌های ایرانی نخواهد بود، اما این کشور به هرگونه اقدام «تحریک‌آمیز» دو ناو ایرانی،‌ «پاسخی فوری» خواهد داد.

به گفته این مقام اسرائیلی نیروی دریایی اسرائیل نیز دستورات لازم را در مورد نحوه واکنش به هر گونه اقدام احتمالی ناو‌های ایرانی دریافت کرده بودند.

پیشتر نیز وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا اعلام کرده بود، این کشور تحرکات دو ناو ایرانی را در دریای مدیترانه از نزدیک زیر نظر دارد و بر اساس برخی گزارش‌ها همزمان با ورود دو ناو ایرانی به دریای مدیترانه ناو هواپیمابر «یو‌اس‌اس اینترپرایز» آمریکا نیز با تغییر مسیر خود به آب‌ها منطقه نزدیک شده بود.

در این میان دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران درباره واکنش اسرائیلی‌ها به حضور دو ناو ایرانی در دریای مدیترانه اظهار داشته است: «بازتابی که از رژیم صهیونیستی نسبت به حضور ناو گروه جمهوری اسلامی ایران در دریای مدیترانه می‌بینیم همان ناراحتی است که آنان نسبت به پیشرفت‌های کشورمان در زمینه‌های مختلف دارند.»

وی همچنین با بیان این که اسرائیلی‌ها برای ایجاد مانع در حرکت ناوگروه ایرانی «تلاش بسیاری» کردند، افزوده است: «ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با قدرت هر چه تمام‌تر به آب‌های مدیترانه وارد شد و اقتدار نیروهای مسلح کشورمان را در منطقه به نمایش گذاشت.»
XS
SM
MD
LG