لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۶

تاکید سه سناتور آمریکایی بر ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی


بمباران هوایی رأس لانوف- ۱۶ اسفند
بمباران هوایی رأس لانوف- ۱۶ اسفند
در حالی که نیروهای هوادار معمر قذافی به بمباران مواضع مخالفان ادامه می دهند سه عضو با نفوذ سنای آمریکا بار دیگر خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی شدند؛ اقدامی که مخالفان بارها خواستار آن شده‌اند.

به گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال، جان کری، سناتور دموکرات همراه با جان مک‌کین و میچ مک‌کانل، دو سناتور جمهوریخواه آمریکایی روز یکشنبه بار دیگر گزینه ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی را به میان کشیدند و خواستار آن شدند که ایالات متحده این طرح را مد نظر قرار دهد.

سناتور جان کری روز یکشنبه همچنین پیشنهاد کرد که به منظور مقابله با حملات هوایی حامیان معمر قذافی، باند فرودگاه های لیبی بمباران و تخریب شوند.

میچ مک‌کانل نیز علاوه بر حمایت از ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی، به راه‌های دیگری نظیر مسلح کردن شورشیان نیز اشاره کرد. وی با این‌حال تأکید کرده است که در مورد «ماهیت شورشیان» اطمینان ندارد و ایالات متحده باید در شناخت آنان دقت کند.

همچنین جان مک‌کین، از دیگر حامیان این طرح، در گفت‌و گو با شبکه تلویزیونی اِی‌بی‌سی، با اشاره به حمایت تسلیحاتی ایالات متحده از شورشیان در جریان جنگ سرد در اتحاد جماهیر شوروری سابق، اعلام کرد که این طرح می‌تواند در مورد لیبی نیز قابل اجراء باشد.

وی همچنین افزود که ایالات متحده در حال حاضر می‌تواند با کمک‌های بشردوستانه‌ای نظیر همکاری با شورشیان در زمینه فناوری، آموزش مخالفان و اطلاع رسانی به آنان، حمایت خود را نشان دهد.

علاوه بر موافقان این طرح در آمریکا، روز شنبه نیز فرانسه و بریتانیا اعلام کردند که در تلاشند تا قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل برای اعلام حریم هوایی ممنوعه در لیبی به تصویب برسد.

این در حالی است که کاخ سفید همچنان در مورد این اقدام محتاطانه برخورد می‌کند و به نوشته نیویورک تایمز، مقامات کاخ سفید می‌گویند اگرچه باراک اوباما تمامی گزینه‌ها را مد نظر دارد، در اقدامات عملی نظیر اعلام منطقه پرواز ممنوع در لیبی، همسو با هم پیمانان بین‌المللی خود عمل خواهد کرد.

این مقامات افزوده‌اند که اعلام حریم پرواز ممنوع در لیبی از سوی ایالات متحده بدون همکاری همپیمانان کلیدی آمریکا در ناتو، دشوار خواهد بود.

ویلیام دیلی، رئیس دفتر کاخ سفید نیز در گفت‌و‌گو با شبکه خبری ان بی سی تأکید کرد که در این زمینه ایالات متحده به تنهایی عمل نخواهد کرد و گفت: «همانگونه که رئیس جمهور (باراک اوباما) گفت، تمامی گزینه‌ها بر روی میز است، اما این تلاش باید یک تلاش بین‌المللی باشد.»

وی همچنین در انتقاد از تأکید مکرر بر اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی گفت: «بسیاری از مردم به گونه‌ای از اصطلاحاتی مانند منطقه پرواز ممنوع سخن به میان می‌آورند که انگار دارند در مورد یک بازی ویدئویی صحبت می‌کنند.»

پیشتر نیز رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا هشدار داده بود که ایجاد منطقه پرواز ممنوع در لیبی، می‌تواند هزینه‌بر و طاقت فرسا باشد و گفته بود که این اقدام نیازمند حمله به قلمرو لیبی است.

در حال حاضر به گفته مقامات قرار بر این است که طراحان برنامه‌های ناتو به طور روزانه با یکدیگر دیدار داشته باشند و گزینه‌های پیش‌روی وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو را برای نشست روز پنجشنبه‌ گردآوری کنند.
XS
SM
MD
LG