لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۹

رئیس سیا: اگر به پاکستانی‌ها می‌گفتیم‌ ممکن بود به بن‌لادن اطلاع دهند


باراک اوباما و دیگر مقام‌های آمریکایی عملیات علیه بن‌لادن را به طور مستقیم از کاخ سفید می‌بینند.
باراک اوباما و دیگر مقام‌های آمریکایی عملیات علیه بن‌لادن را به طور مستقیم از کاخ سفید می‌بینند.
لئون پانتا، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، در نخستین مصاحبه خود پس از کشته شدن اسامه بن‌لادن اعلام کرد از آنجا که احتمال داده می‌شد، پاکستانی ها به رهبر القاعده اطلاع بدهند، آمریکا تصمیم گرفت بدون اطلاع اسلام‌آباد عملیات را انجام دهد.

اسامه بن‌لادن، رهبر شبکه القاعده، و طراح حمله‌های ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در منطقه‌ای نزدیک به اسلام‌آباد یکشنبه شب به دست کماندوهای آمریکایی کشته شد.

به گفته رئیس سی آی ای، مدت‌ها پیش از آنکه وی دستور عملیات علیه بن‌لادن را صادر کند، این سازمان مشغول بررسی گزینه‌های ممکن برای هدف قراردادن اسامه بن‌لادن بوده است.

لئون پانتا می‌گوید، ماه‌ها پیش از انجام عملیات، ایالات متحده به انجام عملیات مشترک و از جمله با شرکت پاکستان می‌اندیشیده است اما سی آی ای با مشارکت پاکستان مخالف بوده است.

لئون پانتا در این باره تصریح کرد: «تصمیم بر این شد که هرگونه اقدامی برای همکاری با پاکستانی‌ها می‌تواند این عملیات را به خطر بیندازد. آنها ممکن است به هدف‌ها اطلاع بدهند.»

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا می‌گوید ایالات متحده، همچنین در نظر داشت با بمب‌افکن بی – ۲ از ارتفاع بالا هدف را بمباران کند یا اینکه با موشک‌های کروز محل اقامت اسامه بن‌لادن را هدف قرار دهد اما این گزینه‌ها نیز به خاطر «عوارض بسیار زیاد» جانبی کنار گذاشته شد.

لئون پانتا در عین حال می‌گوید بمباران یا موشک‌باران محل اقامت بن‌لادن تا روز پنجشنبه هم همچنان مد نظر بود.

لئون پانتا در این مصاحبه می‌افزاید وی روز سه‌شنبه ۱۵ مشاور خود را دعوت کرد تا درباره اعتبار اطلاعات گردآوری شده درباره محل اقامت بن‌لادن در ایبت آباد نظر دهند؛ محلی که ظن آن می‌رفت رهبر القاعده در آن پنهان شده باشد.

به گفته رئیس سی آی ای قرائن و شواهد غیرمستقیمی از اینکه بن‌لادن در آن محل زندگی می‌کند، جمع‌آوری شده بود؛ برای نمونه ساکنان این محل زباله‌های خود را می‌سوزاندند و تدابیر شدید امنیتی در ٱنجا وجود داشت.

لئون پانتا تصریح می‌کند اما با این حال ماهواره‌های آمریکایی نتوانسته بودند از خود اسامه بن‌لادن یا اعضای خانواده‌اش عکسبرداری کنند.

لئون پانتا می‌گوید در جلسه روز سه‌شنبه او متوجه شد که مشاوران بر سر چگونگی انجام عملیات اتفاق نظر ندارند.

رئیس سی آی ای تاکید می‌کند که گروهی از مشاوران نگران بودند حادثه‌ای مشابه با صحرای طبس در عملیات آزادسازی گروگان‌های آمریکایی در ایران روی دهد یا ماجرای سرنگونی هلیکوپتر آمریکایی در سومالی تکرار شود.

لئون پانتا می‌افزاید برخی هم می‌گفتند اگر از کوماندوها از هلی‌کوپتر پیاده شدند و نیروهای پاکستانی به آنها شلیک کردند، چه باید کرد.

پانتا می‌گوید به عقیده وی شواهد آنقدر محکم بود که ارزش خطر کردن داشته باشد و از همین رو او خود مسئله را با رئیس جمهور آمریکا در میان گذاشته است؛ گرچه به گفته او مشاوران تنها ۶۰ تا ۸۰ درصد احتمال می‌دادند که بن‌لادن در ان محل سکونت داشته باشد.

آنچنان که رئیس سی آی ای می‌گوید، باراک اوباما گزینه پیشنهادی لئون پانتا را به سایر گزینه‌ها (بمباران یا موشک‌باران و صبر کردن برای جمع‌آوری اطلاعات بیشتر) ترجیح داده است.

لئون پانتا می‌گوید که باراک اوباما در جلسه روز پنجشنبه حضور داشته و به نظرات مختلف گوش داده است.

پانتا در این جلسه گفته است که اطلاعات کنونی قوی‌ترین شواهد موجود از سال ۲۰۰۱ است که آمریکا محل بن لادن‌ را در کوه‌های تورا بورا شناسایی کرده بود.

رئیس سیا همچنین در این جلسه اظهار کرده است به خاطر تدابیر امنیتی مجتمعی که ظن آن می‌رفت بن‌لادن در آنجا بوده، احتمالا اطلاعات بیشتری نمی‌توان از آن به دست آورد.

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا می‌گوید روز جمعه باراک اوباما نظر پیشنهادی وی را بر سایر گزینه‌ها ترجیح داده و به او گفته است که اجازه انجام عملیات با هلیکوپتر را صادر کرده است.

پانتا در ادامه تصریح می‌کند پس از آن بود که وی به دریاسالار مک راون، رئیس ستاد مشترک عملیات ویژه دستور انجام عملیات را داده است.

وی می‌گوید به دریاسالار مک راون گفته است که «برو آنجا و بن‌لادن را بگیر، اگر بن لادن آنجا بود، شرش را از آنجا کم کن.»

به گفته پانتا، مقام‌های سی آی ای از اتاق فرماندهی عملیات را به طور زنده می‌دیدند تا اینکه دریاسالار بیل مک راون گفت که اسامه بن لادن در آنجا است.
XS
SM
MD
LG