لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۳

حمایت مالی دولت آمریکا از فیلترشکن جدید علیه سانسور در ایران و چین


ایالات متحده تصمیم دارد چند میلیون دلار به فناوری جدیدی اختصاص دهد که قادر است سانسور شبکه اینترنت در کشورهایی مانند چین و ایران را «بی‌اثر» کند.

مقام‌های وزارت خارجه آمریکا می‌گویند قرار است ۱۹ میلیون دلار به این امر اختصاص داده شود که این مبلغ، بخشی است از ۳۰ میلیون دلاری که کنگره آمریکا در سال مالی جاری برای پیشبرد آزادی اینترنتی تصویب کرده‌ است.

مایکل پازنر، معاون وزیر خارجه ایالات متحده، در امور حقوق بشر به خبرنگاران گفت که این بودجه قرار است از یک فناوری بسیار پیشرفته پشتیبانی کند که محتوای سانسور شده توسط دولت‌ها را شناسایی کرده و «این محتوا را به سوی خودشان پرتاب خواهد کرد».

آقای پازنر در مورد این فناوری توضیح داد که «اطلاعاتی که از سوی دولت‌ها مسدود شده به مکان‌های دیگری تغییر مسیر داده می‌شود».

وی افزود: «این کار از طریق ای‌میل یا ارسال این مطالب بر روی وبلاگ‌ها و خبرخوان‌های آراس‌اس، یا وب‌سایت‌هایی که دولت‌ها هنوز راه فیلتر کردن آنها را نمی‌دانند انجام می‌شود.»

معاون وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: «ما داریم با ابزارهای جدیدی وارد میدان می‌شویم. این یک بازی موش و گربه‌ است و سعی ما این است که یک قدم از گربه جلو باشیم.»

اختصاص این بودجه هنوز نیاز به تأیید کنگره دارد، اما مقام‌های آمریکایی نسبت به تصویب سریع آن در کنگره ابراز امیدواری کرده‌اند.

این خبر کمی پس از آن اعلام می‌شود که ایالات متحده و چین گفت‌وگوهای سالانه خود را به پایان رساندند و در جریان این گفت‌وگوها هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، نسبت به افزایش سرکوب منتقدان در چین ابراز نارضایتی کرد.

تأخیرهای پیش آمده در مصرف اعتبارات ۳۰ میلیون دلاری کنگره آمریکا برای رفع سانسور اینترنتی، باعث شده‌ است تا اعضای کنگره آمریکا وزارت خارجه این کشور را به «تسلیم در برابر چین» متهم کنند.

در همین راستا، یکی از گزارش‌های اخیر کمیته سنای آمریکا خواستار آن شده تا نهاد دولتی دیگری مسئولیت هزینه کردن این اعتبارات را برعهده گیرد.

آبان‌ماه گذشته بیش از دویست هزار کاربر اینترنت در ایران توانستند با استفاده از نرم‌افزاری که توسط مؤسسه «اولتراریچ» تولید شده‌ است از سدهای سانسور عبور کرده و به وب‌سایت‌های ممنوعی مانند وب‌سایت‌های خبری فارسی‌زبان خارج از کشور و فیس‌بوک و توئیتر مراجعه کنند.

بنیان‌گذاران مؤسسه «اولتراریچ» از اعضای جنبش «فالون‌گونگ» چین هستند که از سال‌ها پیش توسط حکومت چین سرکوب و غیرقانونی اعلام شده‌ است.

در ماه‌های تابستان سال ۲۰۰۹ بیش از یک میلیون کاربر ایرانی از ابزارهای مؤسسه «اولتراریچ» استفاده می‌کردند و از آن زمان تاکنون نیمی از کاربران این سیستم‌ها را ایرانیان تشکیل می‌دهند.

بر پایه ارزیابی سازمان گزارشگران بدون مرز، نام ایران در فهرست ۱۰ کشوری است که دشمن اینترنت به شمار می‌روند و هم‌اینک ۱۱ نفر از فعالان ایرانی فضای مجازی در زندان‌ به سر می‌برند.

سازمان گزارشگران بدون مرز هم‌چنین بر تشدید سانسور در اینترنت ایران از طریق راه‌اندازی پلیس سایبری تأکید می‌کند.
XS
SM
MD
LG