لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۸

«ایران با آزاد کردن سیف العدل به دوام القاعده کمک کرده است»


سیف‌العدل
سیف‌العدل
وان زرادی، مشاور پیشین امنیت ملی ایالات متحده می‌گوید ایران با آزاد کردن سیف العدل، عضو مصری القاعده که گفته می‌شود به عنوان جانشین موقت اسامه بن‌لادن انتخاب شده است، به دوام القاعده کمک کرده است.

رادیوی ملی ایالت متحده، «ان پی آر»، در مقاله‌ای تحلیلی آورده است که سیف‌العدل که بنا بر گزارش‌ها به دنبال حمله ایالات متحده به افغانستان در اکتبر ۲۰۰۱ به همراه گروهی دیگر از اعضای القاعده به ایران گریخته و سال‌ها در حبس خانگی بوده است، ارتقایش به مرتبه جانشینی اسامه بن‌لادن را مدیون ایران است.

این مقاله با اشاره به این‌که پس از حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان، گروهی از اعضای القاعده به ایران گریختند، جمهوری اسلامی تعدادی از این افراد از جمله سیف‌العدل را دستگیر کرد.

جمهوری اسلامی در سال ۱۳۸۳ اعلام کرد که چند نفر از اعضای القاعده در ایران زندانی‌ هستند.

این در حالی است که هیچ‌گاه هویت این افراد مشخص نشده و ایران تنها تأکید کرده است که رهبران تندروی القاعده در ایران حضور ندارند و تنها چند تن از اعضای عادی این سازمان در ایران زندانی هستند.

با اینحال به گزارش «ان‌پی‌آر»، سیف‌العدل از سال ۲۰۰۱ در ایران و در حبس خانگی به سر می‌برده تا این‌که در سال ۲۰۰۸ جمهوری اسلامی وی را در ازای آزادی یکی از دیپلمات‌های ایرانی ربوده شده توسط القاعده، با این گروه تروریستی معاوضه کرده است.

اشاره این مقاله به ماجرای ربوده شدن حشمت‌الله عطار‌زاده، کارمند کنسولگری ایران در پاکستان، است که ۲۳ آبان‌ماه ۱۳۸۷ در پیشاور پاکستان ربوده شد.

در حالی که جمهوری اسلامی ماهیت این گروه را مشخص نکرده و تنها اعلام کرده است که این اقدام از سوی «تروریست‌های خارجی» صورت گرفته، ان‌پی‌آر به نقل از مقامات آگاه ایالات متحده می‌گوید که القاعده در ربودن آقای عطارزاده دست داشته است.

این مقاله توضیح می‌دهد که پس از ناپدید شدن این دیپلمات ایران، اعضای القاعده و جمهوری اسلامی به مدت دو سال با یکدیگر مذاکره کردند و در نهایت جمهوری اسلامی توافق کرد در ازای آزادی دیپلماتش، تعدادی از اعضای القاعده از جمله سیف‌العدل را آزاد کند.

در نهایت خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی در فروردین ماه ۱۳۸۹ از آزادی حشمت‌الله عطار زاده خبر داده، اعلام کردند که این آزادسازی از سوی «سربازان گمنام امام زمان» صورت گرفته است.

گمانه‌زنی‌ها پیرامون مبادله سیف العدل با دیپلمات ایرانی در حالی مطرح است که بر اساس گزارش‌های منتشر شده در روزنامه‌ها و منابع خبری خارجی، در سال ۲۰۰۳ (برابر با ۱۳۸۳)، ایالات متحده از ایران خواسته بود تا سیف‌العدل و دیگر اعضای القاعده در ایران را به این کشور تحویل دهد و ایران نیز اعلام کرده بود که حاضر به مبادله این افراد با رهبران سازمان مجاهدین خلق در عراق است.

این در حالی است که روزنامه فیگارو در این خصوص به نقل از یک کادر بلند پایه سازمان سیا گزارش کرده است که این پیشنهاد آن زمان از سوی دونالد رامسفلد، وزیر دفاع وقت ایالات متحده رد شد زیرا وی فکر می‌کرد می‌تواند از مجاهدین علیه جمهوری اسلامی بهره بگیرد.

مشاور پیشین شورای امنیت ملی ایالات متحده که معتقد است که ایران در این میان با القاعده دست به مبادله زده، می‌گوید که ایران با بازپس دادن سیف‌العدل به القاعده با یک تیر دو نشان زده است؛ دیپلمات خود را از اسارت در آورده و در عین حال با قدرت بخشی به القاعده به ایالات متحده ضربه وارد کرده است.

وی می‌گوید که ایران با آزاد کردن رهبران ارشد القاعده، از جمله سیف‌العدل، به دوام القاعده کمک کرده است؛ امری که به هیچ‌ عنوان خوشایند ایالات متحده نیست.

ریک نلسون، کارشناس القاعده در مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک در واشنگتن نیز معتقد است که سیف‌العدل انتخاب شدنش به عنوان جانشین اسامه بن‌لادن را مدیون ایران است.

وی می‌گوید که ساکن بودن سیف العدل برای مدت طولانی در ایران و در طول مدتی که ایالات متحده با شدت با القاعده مبارزه می‌کرد، موجب شده است که سیف‌العدل از این مبارزات جان سالم بدر ببرد و ایالات متحده نتوانسته است وی را از میان ببرد. به گفته آقای نلسون همین امر موجب شده است که سیف العدل بتواند اکنون به سازماندهی القاعده بپردازد.
XS
SM
MD
LG