لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۲

سپاه پاسداران: مقر پژاک در سردشت متلاشی شد


نمایی از نیروهای شبه نظامی پژاک در شمال عراق
نمایی از نیروهای شبه نظامی پژاک در شمال عراق
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد در درگیری با نیروهای شبه نظامیان پژاک در سردشت، مقر این گروه متلاشی شده و این مرکز به دست نیروهای سپاه افتاده است.

این بیانیه می‌گوید در این درگیری «ده‌ها تن از افراد گروه پژاک کشته، زخمی و اسیر» شده‌اند ولی به آمار دقیق تلفات آن ها اشاره‌ای نکرده است. سپاه پاسداران همچنین گفته که در این درگیری‌ها سه تن از نیروهای سپاه «مجروح و زخمی» شده‌اند.

خبرگزاری ایرنا نیز به نقل از یک مقام آگاه گزارش داده است که درگیری‌ها با پژاک در منقطه میرآباد بخش وزینه از شنبه شب شروع شد و تا ساعات اولیه صبح یکشنبه، ادامه داشته و مقر گروه پژاک که در ۵۰ کیلومتری سردشت و در نقطه صفر مرزی بوده، به طور کامل به دست سپاه افتاده است.

حزب حیات آزاد کردستان، پژاک، که علیه جمهوری اسلامی ایران می‌جنگد روز یکشنبه اعلام کرد که در پی تبادل آتش با سربازان ایرانی در منطقه مرزی ایران و عراق، دو نفر از نیروهای این حزب کشته و چهار نفر نیز زخمی شده‌اند.

شیرزاد کمانگر، سخنگوی پژاک، در این باره به خبرگزاری فرانسه گفته است: «از نیمه‌شب شنبه نبرد سنگینی میان پژاک و نیروهای مسلح ایران ادامه داشته که باعث زخمی شدن برخی از افراد گروه ما شده‌است.»

شیرزاد کمانگر مدعی شده که «چند سرباز ایرانی در یک درگیری در نزدیکی منطقه پنجوین استان سلیمانیه عراق کشته و زخمی شده‌اند» اما هنوز هیچ منبع مستقلی ادعای وی را تایید نکرده و بیانیه سپاه هم به آمار دقیق کشته ها اشاره ای نکرده است.

پایگاه خبری گروه پژاک، منظقه درگیری‌ها، «زلی» و «دره کوکه» اعلام کرده و نوشته که این عملیات با شرکت چندین هزار نظامی ایران و با پشتیبانی هلیکوپتر و سلاح‌های سنگینی چون توپ و تانک انجام شده است.

اخبار تازه از درگیری در این منطقه پس از آن منتشر می‌شود که به گزارش خبرگزاری‌های ایران، «یک فرمانده بلندپایه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی» هفته گذشته گفت که ایران به حملات خود برای نابودی این گروه ادامه خواهد داد.

این «فرمانده بلندپایه» که نام او فاش نشده است، مسعود بارزانی، رئیس منطقه خودگردان کردستان عراق، را متهم کرد که بدون اطلاع دولت مرکزی این کشور ۳۰۰ هزار هکتار زمین در اختیار «گروهک تروریستی پژاک» قرار داده، و هشدار داد که ایران به حملات خود برای نابودی این گروه ادامه خواهد داد.

وی افزوده بود: «مسئولان و به خصوص رئیس اقلیم کردستان به ملت‌های عراق و ایران خیانت کرده و بدون اطلاع دولت مرکزی عراق در تبانی با استکبار، ۳۰۰ هزار هکتار از سرزمین عراق را در اختیار گروهک تروریستی پژاک قرار داده‌است.»

اندکی پس از این اظهارات این مقام نظامی ایران ۱۰ نماینده پارلمان محلی کردستان عراق، جمهوری اسلامی ایران را متهم کردند که در مناطقی از خاک عراق که پیشتر از سوی نیروهای ایرانی گلوله‌باران شده بود اقدام به ساخت جاده می‌کند.

۱۰ روز پیش از اظهارات مقام نظامی ایرانی مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق نیز با انتشار بیانیه‌ای گلوله‌باران مناطق مرزی منطقه کردستان عراق توسط جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد و از تهران خواست که به جای «ایجاد رعب و وحشت»، از طریق «گفت‌وگو» و «راهکارهای عملی» به حل مسائل بپردازد.

مناطق کردستان و آذربایجان غربی ایران در سال‌های اخیر محل درگیری‌های خونین میان نیروهای نظامی و انتظامی ایران با شبه‌نظامیان کرد بوده ‌است که دارای پایگاه‌های نظامی در شمال عراق هستند.

ايران بارها مناطق فعاليت مخالفان مسلح خود در کردستان عراق را گلوله‌باران کرده که اين اقدام، اعتراض مقام‌های عراقی را به دنبال داشته است.گروه حزب حیات آزاد کردستان، پژاک، شاخه ایرانی حزب کارگران کردستان ترکیه، پ‌کاکا، است که از سوی آنکارا و بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دارد.
XS
SM
MD
LG