لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۶

بان گی‌ مون: ذره‌ای انسانیت در بشار اسد نمانده است


بان گی مون
بان گی مون
بان گی‌مون، دبير کل سازمان ملل می گويد بشار اسد، ریيس جمهوری سوريه انسانيت خود را از دست داده و او بايد به درخواست های جامعه بين المللی و به ویژه خواسته های و آرزوهای مردم سوريه گوش کند.
آقای بان گی‌مون افزود که بارها با بشار اسد صحبت کرده و از وی تقاضا کرده از طریق مسالمت آمیز مسائل را حل کند. وی گفت: «بشار اسد باید آگاه باشد که تحت قانون بین المللی بشر دوستانه، وی مسئول است. من معتقدم که وی انسانیت خود را از دست داده است.»

سخنان دبیر کل سازمان ملل در حالی بیان می شود که به گزارش خبرگزاری فرانسه، حدود ۱۴۰ نفر از معترضان به دولت اسد توسط نیروهای امنیتی در سوریه کشته شدند.

روز یکشنبه، وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای نسبت به این روند ابراز «نگرانی جدی» کرد و آن را «غیر قابل قبول» خواند.

در همین رابطه، شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه نشستی برای بررسی موضوع سوریه تشکیل داد ولی به نتیجه‌ای نرسید. قرار است که این شورا روز سه‌شنبه نشست تازه ای در این زمینه برگزار کند.

بریتانیا، فرانسه، آلمان و پرتغال خواهان تصویب یک قطعنامه رسمی با موضوع محکوم کردن حکومت بشار اسد به خاطر سرکوب‌ها هستند ولی روسیه و چین تهدیدکرده اند که این قطعنامه را وتو خواهند کرد.

برزیل، هند و آفریقای جنوبی نیز مخالف صدور قطعنامه علیه رژیم بشار اسد هستند.

هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا، روز سه شنبه، با «فعالان سوری هوادار دمکراسی» در آمريکا ديدار کرد.

فعالان حقوق بشر می‌گویند از اواسط ماه مارس که اعتراض‌ها علیه حکومت بشار اسد در سوریه آغاز شده بیش از ۱۴۰۰ نفر کشته شده‌اند و یکی از مقام‌های ارشد سازمان ملل در نشست روز دوشنبه، شمار ناپدیدشدگان در سوریه طی این مدت را سه هزار تن و شمار بازداشت‌شدگان را ۱۲ هزار نفر ذکر کرد.
XS
SM
MD
LG