لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۲

کانادا هم اموال پنج ایرانی «مرتبط» با طرح ترور را مسدود کرد


منصور ارباب سیر یکی از افراد تحت تحریم است
منصور ارباب سیر یکی از افراد تحت تحریم است
در ادامه ماجرای اتهام آمریکا به جمهوری اسلامی در مورد توطئه برای ترور سفیر عربستان در واشینگتن، دولت کانادا روز سه‌شنبه اعلام کرد که به تاسی از آمریکا و بریتانیا اموال پنج شهروند ایرانی متهم به دست داشتن در این توطئه را مسدود کرده است.

وزیر امور خارجه کانادا در بیانیه‌ای که در همین باره منتشر کرد این اقدام دولت خود را واکنشی به «اتهامات محکمه‌پسند در مورد دخالت حکومت ایران در توطئه ترور» توصیف کرد.

این مقام عالی‌رتبه در دولت کانادا طرح ترور در واشینگتن را «مدرک دیگری» دانست بر خطری که حکومت فعلی ایران برای جهان دارد.

ايالات متحده آمريکا روز سه‌شنبه هفته گذشته تهران را متهم کرد که در توطئه دو ايرانی برای کشتن سفير عربستان در واشينگتن و بمب‌گذاری در سفارتخانه‌های عربستان و اسرائيل در همین شهر دست داشته است.

اين دو ايرانی، منصور ارباب سير، تبعه ايرانی- آمريکايی، و غلام شکوری هستند که گفته می‌شود این فرد دوم عضو نيروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، است و احتمالا در ایران به سر می‌برد.

مقام‌های جمهوری اسلامی ايران در روزهای نخست پس از طرح این اتهام از سوی آمريکا واکنشی خشمگينانه نشان دادند، اما روز دوشنبه خواستار ارائه اطلاعات مربوط به اين حادثه برای بررسی شدند، هرچند که محمود احمدی‌‌نژاد بعدا هر گونه بررسی در این زمینه را رد کرد.

جان برد، وزیر خارجه کانادا، در بیانیه روز سه‌شنبه خود اعلام کرد که کانادا تحریم‌های تازه‌ای را علیه پنج شهروند ایرانی که «در برنامه‌ریزی برای این ترور مشارکت داشته‌اند» اعمال می‌کند.

بر اساس این تحریم‌های تازه، این پنج ایرانی نمی‌توانند به کانادا سفر کنند و هیچ فرد یا گروه حقیقی یا حقوقی کانادایی حق ارتباط مالی با این افراد را ندارد.

بنا بر گزارش وزارت دارایی بریتانیا و دولت کانادا، سه فرد دیگری که شامل این اقدام شده‌اند عبارتند از حامد عبداللهی، از افسران ارشد نیروی قدس که متهم است به طراحی این طرح ترور کمک کرده ‌است، عبدالرضا شهلایی، یکی از معاونان نیروی قدس، و قاسم سلیمانی، فرمانده این نیرو، که گفته می‌شود نظارت بر اجرای طرح ترور را بر عهده داشته‌ است.

وزیر خارجه کانادا در ادامه حکومت جمهوری اسلامی را متهم کرد که «وظایف خود بر اساس قوانین بین‌المللی را نادیده می‌گیرد» و تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی است.
XS
SM
MD
LG