لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۱

شورای حکام آژانس قطعنامه درباره ایران را تصویب کرد


 شورای حکام آژانس
شورای حکام آژانس
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز جمعه با تصویب قطعنامه‌ای، نسبت به برنامه هسته‌ای ایران «ابراز نگرانی عمیق و فزاینده» کرد.

در این قطعنامه تصریح شده است که «برای ایران و آژانس ضروری است که گفت‌وگوی خود را شدت بخشند» و از تهران خواسته شده که «به طور کامل و بی‌درنگ به تعهداتش که در قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل مندرج است، عمل کند.»

با این حال در این قطعنامه مهلتی برای ایران تعیین نشده و از ارجاع دوباره پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل سخنی به میان نیامده است.

در عوض در این قطعنامه از یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس خواسته شده، تا درباره «اجرای این قطعنامه» از سوی ایران، گزارشی تهیه کرده و آن را در ماه مارس سال آینده میلادی به شورای حکام آژانس ارائه دهد.

۳۲ عضو شورای حکام به این قطعنامه رای مثبت داده‌اند، کشورهای کوبا و اکوادور با این قطعنامه مخالفت کرده‌اند و اندونزی نیز به آن رأی ممتنع داده است.

روز پنجشنبه خبرگزاری‌ها بخش‌هایی از پیش‌نویس این قطعنامه را منتشر کردند.

در این قطعنامه از «موضوعات حل نشده برنامه اتمی ایران» ابراز نگرانی «عمیق و فزاینده» شده است.

موضوعات حل نشده‌ای که به گفته تنظیم‌کنندگان این قطعنامه برای اثبات نبود ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای ایران باید شفاف سازی شود.

در بخشی دیگری از قطعنامه از ایران خواسته شده که همه اطلاعات، اسناد، مکان‌ها، مواد و افراد خواسته شده را در اختیار آژانس بگذارد و مطابق با خواست شورای امنیت غنی سازی را متوقف کند.

این قطعنامه یک هفته پس از گزارش یوکیا آمانو از برنامه هسته‌ای ایران به تصویب رسیده است؛ گزارشی که در آن با صراحت لحن بیشتری از ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران- درگذشته و حال- ابراز نگرانی شده است.

در همین حال روز پنجشنبه یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که برای رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نامه‌ای نوشته و از وی خواسته است که هیاتی از آژانس به ایران برود تا درباره موضوعات مطرح شده شفاف‌سازی شود.

یوکیا آمانو به خبرنگاران گفت: «روشن است که ایران پرونده‌ای دارد که باید به آن پاسخ دهد.»

روز جمعه، گلین دیویس، نماینده آمریکا در آژانس گفت که گزارش آمانو «جای کمتر تردیدی باقی می‌گذارد که ایران دست کم می‌خواهد به ظرفیت ساخت سلاح هسته‌ای برسد.»

یک روز پیش از تصویب این قطعنامه، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در کنفرانس خبری خود با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در شهر مسکو گفته بود که قطعنامه‌ای که روز جمعه به تصویب می‌رسد بیانگر رویکرد مشترک گروه ۵+۱ نسبت به برنامه هسته‌ای ایران است.
XS
SM
MD
LG