لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۹

مهمان‌پرست: ادعای حضور عضو القاعده در ایران بی‌اساس است


رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران
وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه حضور و فعالیت عزالدین عبدالعزیز خلیل، از افراد مهم القاعده، در ایران را تکذیب کرد و این مسئله و هم‌چنین اتهام دست داشتن ایران در طراحی حملات یازده سپتامبر را «سناریوسازی‌های ناشیانه» و «کاملاً بی‌اساس» خواند.

به گزارش واحد مرکزی خبر در ایران، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه، در این مورد گفت که «آمریکا با تکرار این‌گونه ادعاهای واهی در راستای اهداف سیاسی نامشروع خود صلح و امنیت بین‌المللی را به خطر می‌اندازد».

ایالات متحده روز پنج‌شنبه گفت که فردی سوری‌تبار به نام «عزالدین عبدالعزیز خلیل» که از «گردآورندگان کلیدی کمک‌های مالی» برای القاعده و همچنین «تسهیل‌کنندگان ارشد» امور این گروه تروریستی است، «از سال ۲۰۰۵» بر اساس «توافق با دولت ایران» در ایران به فعالیت مشغول است.

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید این فرد که به یاسین السوری هم مشهور است در جریان «مراوداتی با دولت ایران» به «آزادسازی اعضای زندانی القاعده در ایران» کمک می‌کند و «هماهنگی‌های لازم برای سفر این افراد به پاکستان را فراهم می‌کند».

آمریکا برای یافتن این فرد مبلغ ۱۰ میلیون دلار پاداش تعیین کرده ‌است.

رامین مهمان‌پرست روز یک‌شنبه در واکنش خود به این اتهامات با اشاره به ایالات متحده افزود: «سوابق تاسیس القاعده و حمایت بعدی این کشور از آن امری آشکار و مسبوق به سابقه بوده و جمهوری اسلامی ایران معتقد است جامعه جهانی با توجه به پیامدهای این گونه رفتارهای غیرمسئولانه مقامات آمریکایی نسبت به عواقب آن هوشیار بوده و لازم است نگرانی‌های عمیق خود را نیز به دولت آمریکا منعکس کنند.»

واکنش سخنگوی وزارت خارجه ایران در تکذیب دست داشتن ایران در طراحی حملات یازده سپتامبر، به حکم تازه یک دادستان فدرال در نیویورک اشاره دارد که در آن جمهوری اسلامی ایران به همکاری با القاعده و بنابراین «مسئول بودن در حادثه یازده سپتامبر» متهم شده‌ است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قاضی جرج دَنیلز، از دادگاه فدرال در منهتن نیویورک، روز پنج‌شنبه در خصوص پرونده درخواست خسارت ۱۰۰ میلیارد دلاری خانواده‌های قربانیان حملات یازده سپتامبر، با صدور یک حکم غیابی «ایران، طالبان و القاعده» را مسئول این حملات اعلام کرد.

وی در همین روز یک قاضی بخش و پلیس قضایی را مسئول پی‌گیری جزئیات این پرونده و تعیین میزان جریمه‌های این پرونده کرد.

نوزدهم ماه مه، سی‌ام اردیبهشت، روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت که دو عضو پیشین سازمان‌های امنیتی ایران در دادگاهی در شهر نیویورک شهادت داده‌اند که مقامات جمهوری اسلامی از قبل از وقوع حملات یازده سپتامبر در آمریکا اطلاع داشته‌اند.

این روزنامه به نقل از وکلای خانواده‌های تعدادی از قربانیان ۱۱ سپتامبر خبر داد که در این پرونده دولت فدرال آمریکا به خاطر «حمایت مستقیم حکومت ایران از این حملات» خواستار دریافت خسارت شده ‌است.

به گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، یکی از این دو اطلاعاتی سابق که از ایران گریخته‌اند حتی مدعی شده ‌است که حکومت ایران در طراحی حملات تروریستی به خاک آمریکا نیز نقش داشته ‌است.

هویت و جزئیات شهادت این دو مامور امنیتی سابق در پرونده‌های دادگاه علنی نشده، ولی «به شکل محرمانه» در اختیار قاضی دادگاه قرار گرفته ‌است.
XS
SM
MD
LG