لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۷

کاترین اشتون: همچنان منتظر پاسخ ایران هستیم


دفتر کاترین اشتون روز جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنان منتظر پاسخ ایران به نامه مهرماه خود در مورد آغاز گفت‌وگوهای هسته‌ای است.

‌کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ما ۲۹مهرماه، در نامه‌ای به سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، گفته بود اگر تهران به صورت جدی آماده ورود به «مذاکرات مفید» هسته‌ای است، قدرت‌های جهانی آماده‌اند، ظرف چند هفته به پای میز مذاکره بیایند؛ یک ماه پیش از آن نامه هم، سعید جلیلی در نامه‌ای از تمایل ایران به آغاز مذاکرات خبر داده بود.

اکنون دفتر کاترین اشتون با صدور بیانیه‌ای می‌گوید: «ما منتظر واکنش تهران هستیم.»

دراین بیانیه همچنین تصریح شده است که قدرت‌های جهانی «همواره در مورد درستی رویکرد دومسیرهٔ» گفت‌وگو و اعمال تحریم تاکید داشته‌اند.

کاترین اشتون در نامه ۲۹ مهر ماه خود گفته بود هدف از مذاکرات هسته‌ای، «راه‌حل بلند مدتی است که اعتماد بین‌المللی را به ماهیت منحصرا صلح‌آمیز» برنامه هسته‌ای ایران بازگرداند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آنگاه تصریح کرده بود: «برای اینکه این روند را آغاز کنیم، هدف نخست ما تمرین اعتمادسازی به منظور تسهیل گفت‌وگویی سازنده، برپایه عمل متقابل و رویکردی گام به گام است.»

اشتون که به نمایندگی از پنج عضو شورای امنیت بعلاوه آلمان با ایران در گفت‌وگو بوده، همچنین تاکید کرده بودکه هرگونه مذاکره‌ای نباید تکرار مباحث گذشته باشد و دست یافتن به «نتایج ملموس» در این مذاکرات از «ضرورت» برخوردار است.

آخرین دور از مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ سال گذشته بدون حصول نتیجه‌ای پایان یافت و دو طرف حتی حاضر به انجام مصاحبه مطبوعاتی مشترک نشدند.

از سوی دیگر، در واشینگتن، ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفته است که در نامه اشتون «بسیار روشن» بیان شده که برای ازسرگیری این مذکرات چه چیزی مورد انتظار است.

ویکتوریا نولند همچنین ابراز اطمینان داد که اگر گفت‌وگویی صورت بگیرد موضع روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا، آمریکا و آلمان در مذاکرات هسته‌ای واحد خواهد بود.

بیانیه دفتر کاترین اشتون در حالی است، که احمد داوود اغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز پنجشنبه دریک کنفرانس خبری مشترک با علی‌اکبر صالحی همتای ایرانی‌اش اعلام کرد که تهران و گروه ۱+۵ برای آغاز گفت‌وگوی هسته‌ای ابراز تمایل کردند.

وزیر خارجه ترکیه، ضمن ابراز آمادگی برای میزبانی این گفت‌وگوها، خواستار از سرگیری «فوری» مذاکرات و کاهش تنش موجود میان تهران و کشورهای غرب شد.

با این حال مایکل مان، یک سخنگوی کاترین اشتون با اشاره به سخنان احمد داوود اغلو به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما همواره گفته‌ایم که از گفت‌وگوها استقبال می‌کنیم؛ با این حال ما مذاکره نمی‌کنیم مگر اینکه ایران پاسخ نامه اکتبر (مهرماه) کاترین اشتون را بدهد.»
XS
SM
MD
LG