لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۰

بلومبرگ: ایران طلب نفتی خود از هند را به ین ژاپن می‌خواهد


گزارش‌ها حاکی است که ایران از هند درخواست کرده است تا بخشی از بدهی نفتی خود به جمهوری اسلامی را به یِن ژاپن پرداخت کند. پیشتر گفته می‌شد هند پیشنهاد داده است تا بدهی خود به ایران را به روپیه بپردازد.

خبرگزاری بلومبرگ سوم بهمن‌ماه به نقل از سه فرد آگاه گزارش کرد که در جریان دیدار هفته گذشته مقام‌های ایران و هند در تهران، دهلی‌نو پیشنهاد کرد تا بدهی خود به ايران در ازای واردات نفت از اين کشور را به روپيه بپردازد، اما تهران خواستار آن شد تا بخشی از این بدهی به یِن ژاپن پرداخت شود.

این سه فرد آگاه که نخواستند نام‌شان فاش شود تأکید کرده‌اند که مقام‌های ایران به دلیل پایین آمدن ارزش روپیه در یک سال گذشته و احتمال بالای متضرر شدن ایران در این میان، چنین پیشنهادی را مطرح کرده‌اند.

به گزارش بلومبرگ، روپیه هند در ۱۲ ماه گذشته رکود ۸.۹ درصدی داشته و این در حالی است که در همین مدت یِن ژاپن ۷.۴ درصد رشد کرده است.

به گفته این افراد آگاه، در حال حاضر تصمیم خاصی در مورد این پیشنهاد ایران اتخاذ نشده و هند در حال بررسی چگونگی پرداخت بخشی از بدهی خود به یِن است.

هند که پس از چین دومین خریدار عمده نفت از ایران است، در حال حاضر تحت تأثیر تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، در پرداخت بدهی‌های عقب‌مانده خود به ایران با دشواری‌های بسیاری همراه است.

هند هم‌اکنون بدهی‌های خود به ایران را از طریق بانک خلق ترکیه می‌پردازد، روالی که تحت تأثیر تحریم‌ها علیه بانک مرکزی ایران، با موانع و مشکلات بسیاری مواجه شده است.

افراد آگاه ۲۰ دی‌ماه به خبرگزاری بلومبرگ گفتند که بانک خلق ترکیه به دهلی‌نو گفته است که بیش از این نمی‌تواند در پرداخت بدهی‌های هند به ایران، نقش میانجی را ایفا کند.

در حال حاضر در کنار پیشنهاد ایران مبنی بر دریافت بخشی از طلب خود از هند به یِن ژاپن، به گزارش بلومبرگ، هند در تلاش است که بخش دیگری از بدهی‌های نفتی خود به ایران را نیز از طریق روپیه پرداخت کند که به این منظور بانک مرکزی هند باید با باز کردن حساب بانکی برای شرکت ملی نفت ایران در بانک‌های هندی موافقت کند.

در جریان مذاکرات ایران و هند بر سر نحوه پرداخت شدن بدهی‌های دهلی نو به تهران، افراد آگاه به خبرگزاری بلومبرگ گفته‌اند که جمهوری اسلامی از هند خواسته است تا در ازای بخشی دیگر از بدهی‌های نفتی خود، در بخش «زیرساخت‌های غیر استراتژیک» در ایران سرمایه‌گذاری کند.

هند ۱۱ درصد از نیاز روزانه نفتی خود را که به گفته بلومبرگ بهای آن سالانه به ۹.۵ میلیارد دلار می‌رسد، از ایران خریداری می‌کند.

دهلی نو در عین موافقت با تحریم‌های شورای امنیت علیه برنامه اتمی ایران، مخالفت خود را با سایر تحریم‌های یک‌جانبه علیه جمهوری اسلامی اعلام کرده و تأکید کرده است که قصد ندارد از میزان واردات نفت خود از ایران بکاهد.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، در چند وقت گذشته شرکت‌های نفتی هندی حتی بر میزان خرید نفتی خود از ایران افزوده‌اند.

بلومبرگ توضیح داده است که در حال حاضر شرکت نفتی «منگالور»، بزرگ‌ترین متقاضی نفت ایران در هند، خرید نفت از ایران را ۲.۱ درصد افزایش داده است و این در حالی است که دو شرکت نفتی دیگر در هند نیز تقاضای نفت از ایران را ۲.۹ درصد و ۰.۷ درصد افزایش داده‌اند.
XS
SM
MD
LG