لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۳

عبور ناو هواپيمابر «آبراهام لينکلن» آمريکا از تنگه هرمز


ناو هواپيمابر آبراهام لينکلن روزسه شنبه از تنگه هرمز در نزديکی آب‌های ساحلی ايران عبور کرده است.اين ناو هواپيما بر ماه گذشته با عبور از تنگه هرمز وارد خليج فارس شده بود.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اين ناو هواپيمابر را ناو شکن «کيپ سنت جورج» همراهی می کرد.

دريا دار تروی شوماکر، فرمانده ناو گروه رزمی شامل ناو هواپیما بر «آبراهام لینکلن» در این زمينه به خبرگزاری رويترز، گفته است : « اگرشما به اظهارات (مقامهای ايرانی) گوش کنيد. شايد فکر کنيد که تنش زيادی وجود دارد.»

وی اضافه کرده است: ما به وضوح به اين اظهارات توجه می کنيم ولی ما با عبور از اين تنگه عمليات عادی خود را انجام می دهيم.

به دنبال تشديد تحريمهای ايران توسط آمريکا و اتحاديه اروپا، فرماندهان نظامی و مقام های دولتی جمهوری اسلامی ايران در ماه گذشته بارها تهديد کرده بودند که در صورت به خطر افتادن امنيت ايران و يا تحريم نفتی، تنگه هرمز را مسدود کرده و اجازه نخواهند داد تا نفت از اين آبراه به بازارهای جهانی صادر شود.

تعقیب ناو هواپیمابر آمریکایی توسط گشتی‌های ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:28 0:00

پيش ازیک ماه پیش پس از خروج يک ناو هواپیمابر آمريکايی«جان استینس» از خليج فارس، سرلشکر عطاء الله صالحی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ايران، هشدار داد که ناوهای آمريکايی به منطقه باز نگردند.

مقام های آمريکايی بارها اعلام کرده اند که اقدام احتمالی ايران در بستن تنگه هرمز را تحمل نخواهند کرد و اين اقدام، «خط قرمز» ايالات متحده محسوب می شود.

قرار است ناو هواپيمابر اينترپرايز که با سوخت هسته‌ای حرکت می‌کند در ماموريت دريايی خود در ماه مارس وارد خليج فارس شود.

درهمين زمينه، درياسالار مارک فاکس، فرمانده ناوگان پنجم ايالات متحده در بحرين، روزيکشنبه گفته بود، که نيروی دريايی آمريکا، هم‌‌اکنون آمادگی هرگونه برخورد با ايران را دارد؛ گفت نيروی دريايی آمريکا خود را برای شرايط متفاوت آماده کرده است.

درياسالار مارک فاکس، فرمانده ناوگان پنجم ايالات متحده، ضمن اذعان به توانايی‌های نظامی ايران، تاکيد کرد که نيروی دريايی آمريکا «همين امروز» آمادگی دارد که به هرگونه تحرک ايران پاسخ دهد.

اين فرمانده بلندپايه آمريکايی تصريح کرد، ناوگان تحت امرش، بر روی گزينه‌های احتمالی گسترده‌ای کار کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG