لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۴

پیش‌بینی رفسنجانی از آینده مجمع تشخیص در مصاحبه با اعتماد


اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام
اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام
اکبر هاشمی رفسنجانی به روزنامه «اعتماد»، چاپ تهران، می‌گوید: ترکیب مجمع تشخیص مصلحت نظام در دور ششم تغییر زیادی نمی‌کند.

او همچنین در این گفت‌و‌گو به شدت به دولت انتقاد می‌کند که یا از سند چشم‌انداز بیست ساله عقب است یا در اجرای آن تخلف می‌کند.

رادیوفردا در این گزارش به جزئیات این مصاحبه روزنامه اعتماد با اکبر هاشمی رفسنجانی پرداخته است:

اگرچه مخالفان و منتقدان اکبر هاشمی رفسنجانی ماه‌هاست که از پایان عمر سیاسی او و کنار گذاشتنش از مجمع تشخیص مصلحت نظام سخن می‌گویند، آقای هاشمی رفسنجانی در گفت‌و‌گو با روزنامه اعتماد از نظرخواهی آیت‌الله علی خامنه‌ای از او درباره ترکیب آینده این مجمع خبر داده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی می‌گوید به آیت‌الله علی خامنه‌ای درباره ترکیب مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است که خیلی ضرورتی به تغییر نمی‌بیند، به جز دو سه نفر که یا فوت شده‌اند یا به مجمع نمی‌آیند.

البته او می‌گوید با وجود آن که آقای خامنه‌ای در حدود یکی دو ماه پیش از او پرسیده که درباره ترکیب اعضای مجمع پیشنهادی دارد یا خیر، او کسی را پیشنهاد نداده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی به روزنامه اعتماد می‌گوید که بعید است تغییر قابل توجهی در ترکیب مجمع تشخیص مصلحت نظام به وجود آید.

آقای هاشمی رفسنجانی در این گفت‌و‌گو همچنین به برخی از تخلفات دولت از سند چشم‌انداز اشاره می‌کند:‌ یارانه‌ها، واگذاری‌ها، خصوصی‌سازی‌ها، کم نشدن وابستگی کشور به نفت، و در عوض وابستگی بیشتر و سال به سال به نفت، از جمله مواردی است که آقای هاشمی رفسنجانی به عنوان تخلف دولت از آنها یاد می‌کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین تاکید می‌کند که ما برای درآمدهای واگذاری، مصرف تعیین کرده بودیم: چهار مصرف در سیاست‌ها تعیین شده است. یکی این بود که برای مردم نیازمند ایجاد شغل کنیم، و زندگی آنها اصلاح شود و به آنها سرمایه داده شود.

اما دولت سهام عدالت را گنجاند که چیزی دستگیر مردم نمی‌شود. و معمولا هم واحدهای بزرگی که ۴۰ یا ۵۰ درصدش را سهام عدالت داده‌اند، سرمایه‌گذار آن را نمی‌خرد، جز این که نهادهای شبه‌دولتی این کار را بکنند که این‌ها تخلف بود.

آقای هاشمی رفسنجانی با اشاره به سفرهای استانی دولت می‌گوید: بسیاری از مواردی را که دولت به عهده می‌گیرد، اجرای آن ربطی به دولت ندارد و در بودجه‌ها هم نیست.

اکبر هاشمی رفسنجانی همچنین درباره سیاست‌های اصل ۴۴ تاکید می‌کند که قرار بود ظرف پنج سال دولت تمام کارهای تصدی‌گری که خودش به عهده گرفته، همه را واگذار کند. نه تنها این کار نشده، بلکه تعهدات هم زیاد‌تر شده است.
XS
SM
MD
LG