لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۵

کمیته تحریم‌های شورای امنیت: پرتاب موشک ماهواره‌بر سفیر نقض تحریم‌ها بود


 موشک ماهواره‌بر سفیر
موشک ماهواره‌بر سفیر
هیات بررسی تحریم‌های شورای امنیت روز چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد ایران با پرتاب موشک ماهواره‌بر «سفیر»، مرتکب نقض تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل شده است. این هیات به شورای امنیت گفته است که ایران به طور مشخص از هرگونه فعالیت موشکی منع شده ولی با این حال، سفینه‌ای به فضا پرتاب کرده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان از نیویورک، این هیات همچنین گفته که طبق گزارش‌هایی، دریافته که ایران از طریق چند کشور دیگر هنوز به برنامه‌های موشکی و نیز گسترش برنامه‌های اتمی خود ادامه می‌دهد.

این گزارش می‌گوید شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ قطعنامه‌ای علیه کلیه فعالیت‌های موشک‌های دوربرد و بالستیک ایران، اعمال کرد.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت‌های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورد.

این گزارش می‌گوید در جریان این جلسه، چند عضو از کشورهای شورای امنیت به فعالیت‌های «ارسال غیرقانونی سلاح» از سوی ایران به سوریه و دست داشتن در «سرکوب» شهروندان غیرنظامی این کشور، اشاره کرده‌اند.

مارک لایل گرنت سفیر بریتانیا در شورای امنیت گفت: «ما نسبت به دست داشتن ایران در سرکوب سیستماتیک اعتراض‌ها در سوریه به شدت ابراز نگرانی می‌کنیم چرا که این کمک‌ها غیرقانونی است و رژیم حاکم در سوریه آنها را برای سرکوب خشونت بار مردم به کار می‌گیرد.»

ایران در فوریه سال ۲۰۰۹ نخستین ماهواره ساخت داخل خود را به نام «امید» سوار بر موشک ماهواره‌بر «سفیر» به فضا فرستاد و یک سال پس از پرتاب این ماهواره، پرتاب آزمایشی موشک ماهواره‌بر «کاوشگر ۳» را نیز انجام داد. در همان روز رونمایی از «جدیدترین ماهواره‌بر جمهوری اسلامی با نام سیمرغ» نیز انجام شد.

مقامات دولت ایران ماهواره امید را «پژوهشی و مخابراتی» توصیف کرده‌اند اما انتشار اخبار مربوط به پرتاب این ماهواره با استفاده از موشک ایرانی، واکنش‌های گسترده‌ای از سوی کشورهای غربی به دنبال داشت که نگران توسعه برنامه موشکی ایران هستند.

پیشتر نیز کارشناسان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، اعلام کرده بودند که با انجام تغییراتی در موشک‌های ماهواره‌بر ایران می‌توان موشک‌های بالیستیکی ساخت که کشورهای جنوب شرقی اروپا را در بُرد خود قرار دهد.
XS
SM
MD
LG