لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۵

جلیلی: در مذاکرات هسته‌ای استانبول پیشنهادهای جدیدی مطرح می‌کنیم


سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران
سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران
رییس هیات مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی می‌گوید که ایران در مذاکرات اتمی پیش رو در استانبول، «پیشنهادهای جدیدی» را مطرح خواهد کرد و ابراز امیدواری کرده که ۵+۱ نیز با رویکردی سازنده وارد گفت‌و گوها شود.

سعید جلیلی،‌ دبیر شورای عالی امنیت ملی، روز چهارشنبه، ۲۳ فروردین،‌ در یک کنفرانس خبری به شبکه خبری عرب زبان «العالم» گفت: «جمهوری اسلامی در مذاکرات پیش رو با گروه ۵+۱ پیشنهادهای جدیدی را مطرح خواهد کرد.»

آقای جلیلی در خصوص محتوای این پیشنهادات جزئیاتی ارائه نکرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفته است: «ما برای گفت‌وگوهای موفق و رو به جلو آمادگی داریم و امیدواریم طرف مقابل هم با این رویکرد وارد شود تا مذاکرات نتایجی دربر داشته باشد که اعتماد ملت ما را جلب کند.»

وی در این نشست خبری افزود: «ما همیشه گفته‌ایم زبان تهدید و فشار علیه ملت ایران نتیجه‌ای نداشته است، بلکه بیشتر موجب جدیت ملت ما در دفاع از حقوق اساسی‌اش شده است.»

بیستم فروردین ماه و پس از چند روز ابهام در محل برگزاری مذاکرات، شبکه انگلیسی زبان «پرس تی‌وی» وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران، به نقل از یک مقام مسئول در شورای عالی امنیت ملی ایران گزارش داد که مذاکرات در استانبول برگزار می‌شود.

به دنبال آن و در روز ۲۳ اسفندماه، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تایید محل برگزاری مذاکرات از برگزاری این گفت‌و‌گوها در تاریخ ۲۶ فروردین (روز شنبه) خبر داد.

پیشتر جمهوری اسلامی ایران از امکان برگزاری این گفت‌وگوها در دمشق یا بغداد خبر داده بود که به دنبال آن نخست وزیر ترکیه ضمن اعتراض به تغییر نظر ایران، هشدار داد که تهران با یک چنین رفتارهایی وجهه بین‌المللی خود را از دست می‌دهد. پس از آن وزارت امور خارجه ایران تأکید کرد که اختلاف‌ها با ترکیه قابل حل است.

اگرچه قرار است که مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران روز ۲۶ فروردین ماه در استانبول برگزار شود، عراق اعلام کرده است که دور بعدی مذاکرات هسته‌ای با ایران در بغداد صورت خواهد گرفت.

در بیانیه‌ای که ۲۲ فروردین‌ماه بر روی وبسایت وزارت خارجه عراق منتشر شد، آمده است که طرفین گفت‌وگو بر سر میزبانی بغداد در دور بعدی مذاکرات به توافق رسیده‌اند. مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هنوز این خبر را تایید نکرده است.

همزمان با نزدیک شدن دور جدید مذاکرات هسته‌ای، ۲۰۴ نماینده مجلس نیز از گروه ۵+۱ خواسته‌اند تا هرچه سریعتر در جهت خلع سلاح اتمی در سطح جهان اقدام کند.

کشورهای آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه و فرانسه همراه با آلمان، موسوم به گروه ۱+۵، در تلاشند تا از طریق گفت‌وگو، ایران را به همکاری برای حل نگرانی‌های جامعه بین‌المللی در خصوص ماهیت و اهداف برنامه هسته‌ای تهران ترغیب کنند.

ایران متهم است که در پوشش فعالیت های هسته ای خود در صدد دستیابی به دانش لازم برای ساخت بمب هسته ای است.

جمهوری اسلامی ایران این نگرانی‌ها را بی‌پایه می‌داند و برنامه هسته‌ای خود را تنها برای مصارف غیرنظامی اعلام می‌کند.
XS
SM
MD
LG