لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

سفر هنرمندان ایرانی به مازندران در اعتراض به اخراج مهاجران افغان


آوارگان افغان در یک اردوگاه پناهندگان.
آوارگان افغان در یک اردوگاه پناهندگان.
درپی تصمیم مقام‌های استان مازندران برای اخراج مهاجران افغان از این استان، گروهی از سینماگران و بازیگران ایرانی ازجمله داریوش مهرجویی، مانی حقیقی، لیلا حاتمی، نیکی کریمی، علی مصفا و جمع دیگری از هنرمندان در اقدامی حمایتی و برای همدلی با مهاجران افغان به استان مازندران سفر می‌کنند.

به نوشته روزنامه شرق این گروه از هنرمندان قصد دارند با حضور در بین مهاجران افغان ساکن مازندران و نمایش دادن فیلم در شهرهای این استان، اعتراض خود به این تصمیم مسئولان مازندران را اعلام کنند.

بنا بر گزارش‌ها اصغر فرهادی کارگردان ایرانی برنده اسکار نیز قرار است ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت به تهران بیاید و در چند مدرسه افغان با حضور کودکان، فیلم «جدایی نادر از سیمین» را نمایش دهد.

به نوشته شرق، اصغر فرهادی، که مشغول فراهم کردن مقدمات ساخت فیلم جدیدش در فرانسه‌است، می‌گوید: «تقصیر ناامنی و بیکاری را به گردن مهاجران انداختن، فرار از مسئولیت است.»

خبرگزاری مهر روز یکم اردیبهشت خبر داد که سید تقی شفیعی، مدیر کل دفتر اتباع و مهاجران خارجی استانداری مازندران، خواستار «پاکسازی استان مازندران از اتباع بیگانه» شده‌است.

وی با اشاره به اینکه «امسال یک مصوبه اولویت‌دار برای خروج اتباع خارجی در مازندران اجرایی شده» گفته‌است که «این مصوبه یک فرصت طلایی برای مازندران در راستای پاکسازی استان از اتباع بیگانه‌است.»

سید تقی شفیعی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بر اساس مصوبه شورای تامین مازندران و تایید آن از سوی کارگروه کشوری، مازندران به‌عنوان تنها استان ممنوع برای حضور اتباع مجاز و غیرمجاز افغانی شناخته شده است.

وی اما افزود که «بر اساس مصوبه شورای تامین مازندران و تایید آن از سوی کارگروه کشوری، مازندران به‌عنوان تنها استان ممنوع برای حضور اتباع مجاز و غیرمجاز افغانی شناخته شده‌است.»

روزنامه شرق نیز روز سوم اردیبهشت خبر داد که بخشدار مرکزی نوشهر «حضور اتباع افغان در بخش مرکزی این شهرستان را ممنوع اعلام کرده‌است.»

این روزنامه هم‌چنین در آن تاریخ یادآوری کرد که نزدیک به «۲۰ روز پیش در رسانه‌ها خبری منتشر شد مبنی بر اینکه پلیس اصفهان برای روز سیزده‌بدر ورود اتباع کشور افغانستان را در پارک صفه اصفهان ممنوع اعلام کرد.»

بنا بر این گزارش «این خبر در اولین لحظات پس از انتشار با واکنش شدید و منفی بسیاری از رسانه‌ها و فعالان اجتماعی مواجه شد.»

«به خواهران و برادران افغان‌مان اجازه کار و اقامت بدهید»

به نوشته شرق، مانی حقیقی، کارگردان، قصد دارد فیلم «مهرجویی: کارنامه چهل‌ساله» را با همراهی داریوش مهرجویی و جمع دیگری از بازیگران و همکاران شناخته شده سینمای ایران که در فیلم‌های مهرجویی حضور داشته‌اند به شهرهای مختلف مازندران ببرد و با حضور افغان‌های مقیم این شهرها به نمایش بگذارد.

هنوز زمان این سفر مشخص نشده‌است اما در این حرکت اعتراضی هنرمندان، لیلا حاتمی، علی مصفا، نیکی کریمی و جمع دیگری از بازیگران و همکاران فیلم‌های متعدد داریوش مهرجویی همراه خواهند بود.

مانی حقیقی در این زمینه به شرق می‌گوید: «ما به دنبال مکان‌هایی برای نمایش این فیلم در شهرهای مختلف این استان هستیم و قصد داریم برای همه و به‌خصوص شهروندان افغان این فیلم را نمایش دهیم و خودمان در کنارشان حضور داشته باشیم تا اعتراض‌مان را به این تصمیم مطرح کنیم.»

او همچنین می‌گوید: «برای ایجاد ایرانی آبادتر، نیاز داریم به خواهران و برادران افغان‌مان اجازه کار، اقامت، تحصیل دانشگاهی و بیمه و مسکن بدهیم.»

حسین قاضیان، جامعه‌شناس در آمریکا در گفت‌وگو با رادیو فردا درباره این اقدام مقام‌های استان مازندران گفت که «وقتی جامعه به سربالایی‌های خودش می‌رسد و دچار مشکل می‌شود و راهی برای حل مشکلات خودش پیدا نمی‌کند» به «برون‌فکنی» یعنی دیگران را مقصر جلوه دادن نسبت به مشکلاتی که خود فرد با آن مواجه است، روی می‌آورد.

این جامعه‌شناس افزود: «افغان‌ها همان‌طور که می‌دانید در بسیاری زمینه‌ها خدماتی به مردم ایران کرده‌اند که خیلی از ایرانی‌ها حاضر نبودند آن خدمات را انجام بدهند. متاسفانه رفتار ما با آنها در قبال این خدماتی که انجام داده‌اند منصفانه نبوده‌است.»

نگاهی به آمار منتشر شده در طول اين سال‌ها توسط دولت ايران نشان می دهد حدود يک ميليون شهروند افغانستان به صورت مجاز و حدود دو ميليون نيز بدون مجوز در ايران سکونت دارند.
XS
SM
MD
LG