لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۸

رفسنجانی: فیس‌بوک امر مبارکی برای دنیاست


اکبر هاشمی رفسنجانی
اکبر هاشمی رفسنجانی
اکبر هاشمی رفسنجانی با تأکید بر این‌که در تحولات اخیر در خاورمیانه، «انفجار اطلاعات» نقش عمده‌ای بازی کرده است، می‌گوید ابزارهای ارتباطی، از جمله فیس‌بوک، برای دنیا «امری مبارک» هستند. وی همچنین نبود رسانه را امری «خطرناک» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز سه‌شنبه، ۹ خردادماه، در همایش ملی «تحولات خاورمیانه و آینده نظم منطقه‌ای» گفت: «شاهدیم یک صفحه فیس‌بوک که برای مردم هزینه ندارد تبدیل به چندین دستگاه تلویزیون و رادیو می‌شود که میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد... که به نظر من این امر مبارک برای دنیا است، اگرچه برخی خوش‌شان نمی‌آید، اما... اگر این رسانه‌ها وجود نداشته باشند خطرناک خواهد بود.»

وی افزود: «امروز در سایه اینترنت و ماهواره‌ها دیگر نمی‌توان جلوی اطلاعات را گرفت... وقتی مردم راه اطلاعات را پیدا کردند نمی‌شود آن‌ها را متوقف کرد که این امر روزافزون است.»

این اظهارات در حالی مطرح شده‌اند که نام ایران به‌ویژه در سال‌های اخیر همواره به عنوان کشوری مطرح شده که بر سانسور اینترنتی پا می‌فشارد.

سازمان گزارشگران بدون مرز که سالانه گزارشی را با عنوان « دشمنان اینترنت» منتشر می‌کند، در این سال‌ها همواره نام ایران را در زمره کشورهایی قرار داده است که مخالف آزادی در فضای مجازی هستند. در گزارش سال ۹۰ این سازمان، نام جمهوری اسلامی ایران در میان چهار کشور اصلی «دشمن اینترنت» قرار داشت.

آقای رفسنجانی با اظهار این‌ که «انفجار اطلاعات» در زمان انقلاب اسلامی وجود نداشت، اظهار کرد زمانی که «قیام ۱۵ خرداد» اتفاق افتاد، دنیا کمتر به این موضوع پرداخت و افزود: «اما امروز شاهدیم حتی وقتی یک خبرنگار را زندانی می‌کنند در کل دنیا خبرش پخش می‌شود، یعنی هر اتفاقی که می‌افتد دنیا می‌فهمد و رسانه‌های آزاد دنیا و سایت‌ها آن را پخش می‌کنند.»

وی با این‌ حال با تأکید بر این‌ که گاهی اخبار «با اغراق و بزرگ‌نمایی» منتشر می‌شود، گفت: «(انفجار اطلاعاتی) عوارض بدی هم دارد، اما اگر بخواهیم جلوی یک چیزی گرفته شود، ۱۰ تای دیگر سبز می‌شود.»

بحث کنترل فضای مجازی در ایران به طور ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ شدت گرفت و در آن زمان نهادی تحت عنوان «ارتش سایبری ایران» که بعدها رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران به طور تلویحی از وابستگی این نهاد به سپاه خبر داد، اقدام به هک کردن سایت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان و حامیان جنبش سبز کرد.

در بهمن‌ماه سال جاری نیز نیروی انتظامی از آغاز به کار رسمی پلیس سایبری در ایران خبر داد.

علی‌رغم این محدودیت‌ها که سرعت پایین اینترنت را نیز باید به آن اضافه کرد، به گفته سازمان گزارشگران بدون مرز، کاربران اینترنتی در ایران در زمره پرتحرک‌ترین کاربران هستند.

هاشمی: نقطه ضعف جهان اسلام این است که با شکل‌گیری احزاب مخالف است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز سه‌شنبه در بخشی دیگر از سخنانش ضمن تقدیر از تحولات و قیام‌ها در جهان عرب در عین حال گفت: «نقطه ضعف جهان اسلام این است که نمی‌گذارند احزاب در این کشورها شکل بگیرد.»

وی توضیح داد: «اگر حزب شکل بگیرد، ضربه‌گیر رژیم‌ها می‌شود و مردم به تدریج وارد ماجرا می‌شوند، بنابراین دیگر انقلاب ضرورتی پیدا نمی‌کند و رفورم و اصلاح جلو می‌افتد.»

آقای رفسنجانی در ادامه افزود که وقتی مردم منافع خود را در خطر و خود را در حاشیه ببینند، «خشم درون مردم متراکم می‌شود و روزی منفجر خواهد شد».

اکبر هاشمی رفسنجانی که تا پیش از انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری در خرداد ۸۸ یکی از تأثیرگذارترین چهره‌ها در عرصه سیاسی ایران بود، از زمان ایراد آخرین خطبه نماز جمعه خود در ۲۶ تیرماه ۸۸ مدام مورد حمله و انتقاد گروه‌های هوادار حکومت قرار گرفته است.

وی در خطبه ۲۶ تیرماه ۸۸ خود خواستار تغییر روش حکومت در قبال اعتراض‌های انتخاباتی و رسیدگی به خواسته‌های معترضان شده بود. پس از این خطبه، آقای رفسنجانی که از سال ۶۰ امام جمعه موقت تهران بود این سمت را ترک کرد و دیگر به عنوان خطیب در نماز جماعت تهران حاضر نشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز سه‌شنبه انقلاب اسلامی ایران را الهام‌بخش جنبش‌های اخیر جهان عرب دانست و افزود: «اگر موفق می‌شدیم درست‌تر از آن‌ چه عمل شد رفتار کنیم و برخی اشکالات را نداشتیم، شاید این انقلاب به سرعت برای دیگر کشورها الهام‌بخش می‌شد.»

او در بخشی از سخنانش در باب حکومت‌های دیکتاتوری گفت: «اگرچه معمولا حاکمان شعار دین می‌دهند و در مراسم دینی حاضر می‌شوند، اما بر اساس میل خود شعارهای مذهبی را به نفع سلطه خود تنظیم می‌کنند و همه این‌ها باعث عصبانیت قشر متدین می‌شود و آن‌ها ناراضی می‌شوند که از مقدسات هم در جهت کوبیدن و گرفتن روحیه مردم استفاده می‌شود.»
XS
SM
MD
LG