لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۴

سايت بانک مرکزی ايران هدف «حمله سايبری» قرار گرفت


گزارش های رسیده از ایران حاکی است که سايت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران روز سه شنبه مورد حمله سايبری قرار گرفته و شبکه و اينترنت داخلی اين بانک نيز قطع شده است.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گزارش داده است که سايت بانک مرکزی ايران از صبح روز سه شنبه از دسترس خارج شده است و سايت نهاد سياستگذار پولی و بانکی کشور هم از کار افتاده است و کاربران از داخل و خارج اين بانک به آن دسترسی ندارند.

ايلنا در گفت و گو با کارشناسان شبکه اينترنت که نام آنها را اعلام نکرده است نوشته که «اين نوع خارج شدن سايت از دسترس به مدت طولانی و قطع شبکه اينترنت داخلی بانک نشان دهنده حمله سايبری به سايت بانک مرکزی است.»

بانک مرکزی ايران هنوز به طور رسمی حمله سايبری جديد به سايت های خود را تاييد نکرده است. ولی روز ۲۲ خردادماه، محمود بهمنی، رييس این بانک اعلام کرد که «تنها در يک روز ۲۵۰ هزار حمله سايبری» به سايت اين نهاد پولی و مالی صورت گرفت.

تا عصر روز چهارشنبه دسترسی به سایت رسمی بانک مرکزی ایران به آدرس «cbi.ir» امکان پذیر نبود.

در ماه های اخير شبکه های اينترنتی و سايت های وابسته به دولت جمهوری اسلامی هدف حملات سايبری گسترده ای قرار گرفته اند.

اوايل ارديبهشت ماه، وزارت نفت ايران اعلام کرد که سامانه های الکترونيک اين وزارتخانه مورد حملات سايبری قرار گرفته است ولی تاکيد کرد که در «حمله ويروس وايپر» به رایانه های آن، هيچ يک از اطلاعات اساسی و حساس آسيب نديده است.

علی‌رضا نيکزاد، سخنگوی وزارت نفت ايران، به خبرگزاری فارس گفته بود: «يک ويروس نفوذی، مادربردهای کامپيوتر‌ها را سوزانده و برای پاک کردن اطلاعات اقدام کرده است، اما به دليل در دست داشتن نسخه‌ پشتيبان از همه اطلاعات، مشکلی از اين بابت وجود ندارد.»

به دنبال اين حمله سايبری، ستاد ويژه ای برای مقابله با اين دست حملات در وزارت نفت تشکيل شده است.

خبرگزاری ايلنا با اشاره به حملات اينترنتی به سايت های وزارت نفت نوشته است: «اکنون نيز اگر اين سرنوشت برای بانک مرکزی تکرار شده باشد بايد نگران اطلاعات بانکی کشور بود که در بزرگترين نهاد سياستگذار پولی و بانکی کشور ذخيره شده است.»

اخيرا نيز کشف شده است که ويروسی موسوم به «فليم» در سال های اخیر شبکه های کامپيوتری ايران را هدف حملات خود قرار داده و اقدام به جمع آوری اطلاعات لازم از آنها کرده است.

روزنامه «واشينگتن پست» در شماره روز سه شنبه خود گزارش داد که آمريکا و اسرائيل در طراحی اين ويروس کامپيوتری با هم مشارکت داشته اند.

به نوشته اين روزنامه، «هدف اين بد افزار شناسايی شبکه کامپيوتری ايران و نفود در کامپيوترهای مقامات ارشد حکومتی و ارسال اطلاعاتی که از اين طريق جمع آوری می شوند به مرکز کنترل اين جاسوس افزار بوده است.»

رضا تقی پور، وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات، روز چهارشنبه از شناسايی ويروس «فليم» خبر داد و گفت: «اين ويروس شناسايی شده و آنتی ويروس متناسب با آن نيز نوشته شده و در اختيار دستگا‌ه ‌ها قرار گرفته است.»

پيشتر نيز ايران با حملات ويروس «استاکس نت» روبرو شده بود که هدف از آن ايجاد اخلال در برنامه هسته ای جمهوری اسلامی عنوان شده است.
XS
SM
MD
LG