لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

طرح مجلس ایران برای حذف ارز مسافرتی؛ «توجیه اقتصادی ندارد»


خبرگزاری مهر روز سه‌شنبه، ۲۷ تیرماه، به نقل از رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ایران از «طرح حذف ارز مسافرتی» با نرخ دولتی خبر داد. در صورت تصویب این طرح، مسافران خارج از کشور باید ارز مورد نیاز خود را به قیمت آزاد تهیه کنند.

ارسلان فتحی‌پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اعلام کرده است که طرح حذف ارز مسافرتی در ایران در قالب «بسته اقتصادی مجلس برای سامان‌دهی وضعیت اقتصادی کشور» ارائه خواهد شد.

با این حال آقای فتحی‌پور افزوده است که کار تهیه این بسته اقتصادی هنوز در کمیسیون مربوطه به پایان نرسیده است.

طبق آماری که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه کرده، سالانه «بیش از ده میلیارد دلار» به عنوان ارز مسافرتی از ایران خارج می‌شود که به گفته این مقام مجلس «هیچ توجیه اقتصادی ندارد».

در ایران طبق قانون هر مسافر هوایی خارج از کشور می‌تواند تا سقف هزار دلار یا معادل آن به سایر ارزهای خارجی را به نرخ رسمی دولتی یعنی ۱۲۲۶ تومان تهیه کند.

به دنبال نوسان شدید قیمت ارز در بازار ایران که به‌ویژه از اواخر سال ۱۳۹۰ آغاز شد، بانک مرکزی بهمن‌ماه سال گذشته دلار را تک‌نرخی و قیمت آن را ۱۲۲۶ تومان اعلام کرد، اگرچه چندی بعد گفت که دلار می‌تواند در صرافی‌های ایران با نرخ توافقی بازار ارز خرید و فروش شود.

با این حال این «نرخ توافقی» هم در چند ماه گذشته نوسان فراوانی داشته و بارها به بالای دو هزار تومان نیز رسیده است. بهای دلار آزاد در بازار تهران توسط وب‌سایت‌های غیررسمی روز سه‌شنبه ۲۷ تیرماه ۱۹۱۲ تومان اعلام شده است.

به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، بر اساس طرح تازه، ارائه ارز مسافرتی به نرخ دولتی باید متوقف شود و مسافران خارج از کشور باید ارز مورد نیاز خود را به قیمت آزاد تهیه کنند.

ارسلان فتحی‌پور همچنین گفته است که این طرح شامل مسافران زیارتی هم می‌شود.

آقای فتحی‌پور همچنین بار دیگر از طرح سه‌نرخی کردن ارز در ایران دفاع کرده و آن را «تنها راه تنظیم قیمت کالاها در بازار داخلی و مبارزه با گرانی» توصیف کرده است.

خبرگزاری مهر به نقل از این مقام مجلس شورای اسلامی دو هفته پیش نیز اعلام کرده بود که در قالب بسته اقتصادی مجلس برای ارزهای خارجی بسته به این که برای خرید چه نوع کالاهایی صرف شوند سه نرخ تعیین خواهد شد.

در واکنش به اعلام این طرح مجلس، وزیر اقتصاد در دولت محمود احمدی‌نژاد بلافاصله با چند نرخی شدن ارز در ایران مخالفت کرد و آن را نادرست خواند.
XS
SM
MD
LG