لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

پانتا: اگر ایران کشتیرانی را مختل کند با شکست مواجه خواهد شد


لئون پانتا، وزیر دفاع ایالات متحده، می‌گوید اگر ایران بخواهد کشتیرانی در خلیج فارس را مختل کند، با شکست مواجه خواهد شد.

وزیر دفاع ایالات متحده که روز چهارشنبه در کنفرانس خبری پنتاگون شرکت کرده بود، افزون بر بحران سوریه درباره ایران نیز سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، لئون پانتا در این نشست خبری گفت: «ایرانی‌ها باید بفهمند که ایالات متحده و جامعه جهانی ایران یا عواملش را مسئول ایجاد وقفه در کشتیرانی در آن منطقه خواهند دانست.»

وزیر دفاع آمریکا تصریح کرد: «ایالات متحده کاملا برای همه احتمالات آماده است. ما بر روی توانایی‌هایمان سرمایه‌گذاری کردیم تا اطمینان دهیم که تلاش ایران برای متوقف کردن کشتیرانی در خلیج فارس، از سوی ما با شکست مواجه خواهد شد.»

اظهارات وزیر دفاع آمریکا در حالی است که به تازگی این کشور حضور نظامی خود را در خلیج فارس تقویت کرده و بنا برگزارش‌های منتشر شده، اعزام زیردریایی‌های بدون سرنشین و کشتی‌های مین‌روب تازه از جمله تحرکات تازه ایالات متحده در خلیج فارس است.

از سوی دیگر روز سه‌شنبه، وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، اعلام کرد که آمریکا به همراه نزدیک به ۲۰ کشور دیگر رزمایشی در نزدیکی خلیج فارس برای مقابله با مین‌های دریایی برگزار خواهد کرد. تاریخ این رزمایش ۲۶ تا ۶ مهر اعلام شده است.

با این حال جورج لیتل، سخنگوی پنتاگون، اظهار داشت که این رزمایش پیامی برای ایران نیست.

مقام‌های کشوری و لشکری ایران، بارها اعلام کرده‌اند که در صورتی که منافع ایران تهدید شود توان بستن تنگه هرمز را دارند.

در همین حال در واکنش به افزایش زیردریایی‌ها و کشتی‌های مین‌روب آمریکایی در خلیج فارس، محمود فهیمی، معاون عملیات نیروی دریایی سپاه با بی‌اثر دانستن این اقدامات گفت: «ببینید آنها چقدر ضعف دارند که می‌خواهند از مین‌روب‌های بدون سرنشین استفاده کنند، آنها اگر توان داشتند و می‌توانستند مقابله کنند حتما با سامانه‌های سرنشین‌دار اقدام می‌کردند و با سامانه های بدون سرنشین اصلا این کارشدنی نیست.»

وی افزود: «نیروی دریایی سپاه توانایی‌های دیگری علاوه بر مین برای مقابله با دشمنان دارد که در زمان لازم آمریکایی‌ها متوجه آن خواهند شد.»

این هفته علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه به نیروهای آمریکایی هشدار داده بود که اگر قوانین «قوانین بین‌المللی» را رعایت نکنند، عواقب آن را خواهند دید.
XS
SM
MD
LG