لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۲

محسن رضایی: تلاش برای سرنگونی اسد مقدمه منازعه با ایران است


محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده پیشین سپاه پاسداران می‌گوید تلاش برای سرنگونی دولت سوریه مقدمه ‌منازعه با ایران است و آمریکا نیز توان حمله به ایران را دارد.

محسن رضایی در برنامه «راز» شبکه چهارم، تحلیل خود را از اوضاع منطقه و ایران ارائه داد و تصریح کرد آمریکا توان حمله به ایران را دارد.

محسن رضایی در پاسخ به سئوال مجری برنامه که گفت حتی «منابع غربی» می‌گویند آمریکا نمی‌‌تواند به ایران حمله کند، اظهار داشت: «قبول ندارم که آمریکا نمی‌تواند به ما حمله کند، این ما هستیم که نمی‌گذاریم حمله کند. یعنی تا ما غفلت کنیم آنها حمله خواهند کرد کما اینکه زمان بوش سه بار هواپیماها را آوردند روی باند برای حمله اما هوشیاری و آزمایش موشک‌های ایران و افشاگری‌هایی که بعد از حمله آمریکا به عراق صورت گرفت از عواملی بود که مانع حمله آنها شد. لذا حفظ بازدارندگی به صورت مستمر در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی بسیار واجب و مهم است.»

به گزارش سایت محسن رضایی، وی به ویژه در این برنامه تلویزیونی، به بازسازی اقتصادی کشور تاکید کرده و گفته است با برنامه «دوران صلح» نمی‌توان بر مشکلات کنونی فائق آمد.

فرمانده پیشین سپاه پاسداران همچنین از این امر انتقاد کرده که چرا ایران به بشار اسد درباره اجرای اصلاحات در این کشور فشار نیاورده است.

محسن رضایی تاکید کرد که باید رابطه ایران و آمریکا و مذاکرات هسته‌ای «آسیب‌شناسی» شود تا برای برون‌رفت از شرایط کنونی چاره‌اندیشی شود.

وی همچنین تصریح کرده که علی‌رغم وفاداری به «نظام» و «رهبری» منتقد وضع موجود است.

دبیر مجمع تشخیص سوریه را مقدمه‌ای برای برخورد با ایران دانست و گفت: «آنها می‌دانند تا سوریه و حزب‌الله لبنان باشند، حمله به ایران دشوار است چون ما دست بلندی در مرزهای مدیترانه داریم اینها می‌خواهند سوریه سقوط کند و حزب‌الله ضعیف شود تا موشک‌هایی که از ۷۰ کیلومتری می‌تواند اسرائیل را بزند را مهار کنند و سپس عراق را مهار کنند و بعد از آن ایران را هم تحت تأثیر قرار دهند منتها قبل از این مراحل برای تضعیف ایران تحریم‌های اقتصادی را شروع کرده‌اند.»

محسن رضایی تصریح کرد: «آنها امروز با دو فلش سوریه و تحریم‌ها به سمت ما فشار می‌آورند و این می‌تواند مقدمات یک منازعه باشد در عین حال می‌تواند سکویی برای جهش ما باشد.»

وی افزود: «نباید تحریم‌ها صورت می‌گرفت. تحریم‌ها ظالمانه است ولی حالا باید با آن مبارزه کنیم و در این مبارزه هم پیروز شویم.»

محسن رضایی سپس به قطع شدن روابط ایران و آمریکا پرداخت و گفت: «قطع رابطه سیاسی از طرف آمریکا بود تا آبان ۱۳۵۸ سفارت آمریکا در ایران برقرار بود، و رفت و آمدهایی صورت می‌گرفت. در خاطرات برژنسکی آمده که در مذاکرات او با دکتر یزدی در الجزایر، برژنسکی می‌گوید ما حاضریم اموال شما را بدهیم اما دکتر یزدی می‌گفت نه شما شاه را تحویل دهید.»

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «از ابتدای انقلاب تاکنون باید دیپلماسی خود را آسیب‌شناسی کنیم مثل این که در سه دوره مذاکره به سرپرستی آقایان روحانی، لاریجانی و جلیلی با غرب آسیب‌ها کدام بوده است؟ آیا نمی‌شد فاصله روسیه و چین با آمریکا را بیشتر کرد؟ یا نمی‌شد فرصت‌های بیشتری ایجاد کرد؟ ... باید قویترین تیم سیاست خارجی را برای آن شکل دهیم که دائم رصد کرده و فکر بدهد و این تیم باید خود به اندازه یک وزارت خارجه باشد.»

وی ضمن اشاره به کمبود برخی کالاهایی چون مرغ آن را به بی‌برنامگی مسئولان نسبت داد و گفت: «مدیریت و برنامه‌های اقتصادی در شرایط تحریم با شرایط معمولی متفاوت است. اقتصاد در شرایط صلح و همان رویه در شرایط تحریم کارایی نخواهد داشت. ما نیازمند مدیریتی برای عبور موفق‌آمیز از تحریم‌ها هستیم.»

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پشتوانه قدرت را مردم دانست و گفت اگر «مردم نباشند قدرت فرو می‌ریزد.»

محسن رضایی از اصلا‌ح‌طلبان نیز انتقاد کرد که چرا در دوران هشت‌ ساله خود به عربستان و سوریه درباره باز کردن فضا در این کشورها فشار نیاوردند.

فرمانده پیشین سپاه گفت: «ظلم‌ستیزی و مقابله آقای اسد با اسرائیل بسیار خوب است ولی مثلاً سال‌ها پیش باید به آقای اسد می‌گفتیم که اصلاحات را آغاز کن. سوریه شریک استراتژیک ماست و حمایت ما از سوریه به جا و با معناست منتها نباید در صدور همه ارزش‌های انقلاب اهمال شود.»

به تازگی حسین علایی، نخستین فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز، با اشاره به تهدید ایران به بستن تنگه هرمز گفته بود که چنین تهدیدی هزینه دارد و در صورت عملی شدن آن، ایران به درگیری نظامی کشیده خواهد شد.

حسین علایی همچنین گفته است که بهتر است ایران به باز بودن هرمز تاکید کند که متحمل تبلیغات منفی در این زمینه نشود.
XS
SM
MD
LG