لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۸

ايران: نشست مشورتی تهران درباره بحران سوريه برگزار می شود


حسین امير عبداللهيان، معاون عربی و آفريقايی وزارت امور خارجه ايران، روز دوشنبه، گفته است ، نشستی مشورتی در خصوص بحران سوريه در روز پنجشنبه در تهران با حضور کشور هايی که موضع «اصولی» و «واقع بينانه ای» در قبال بحران در اين کشور دارند، برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، معاون وزير امور خارجه ايران گفته است: «نشستی مشورتی درباره سوريه با حضور تعدادی از کشورهايی که دارای مواضع اصولی و واقع بينانه در قبال تحولات اين کشور هستند، پنج شنبه هفته جاری در تهران برگزار می شود .»

حسین امير عبدالهيان گفته است که هدف اين نشست دستيابی به « کمک به مردم سوريه، برون رفت از بحران کنونی و بازگشت ثبات و آرامش به اين کشور و نيز حمايت از تمام تلاش های سازنده منطقه ای و بين المللی » است.

معاون وزير امور خارجه ایران اضافه کرده است: دعوتنامه شرکت در اين نشست از طريق سفرا يا فرستادگان وی‍ژه برای مدعوين ارسال شده است و تاکنون بيش از ۱۰ کشور در سطوح مختلف برای حضور در اين نشست اعلام آمادگی کرده اند.

این مقام وزارت امور خارجه ایران نام این کشورها را بیان نکرده است.

حسین امیر عبداللهیان همچنین اظهار داشت: جمهوری اسلامی ايران از ابتدای بحران سوريه بر راهکارها و اقدامات سياسی و مسالمت آميز برای حل اين بحران تاکيد داشته و تاکنون برای رفع کامل خشونت ها و ايجاد گفت و گوهای مشترک بين حاکميت و مخالفان تلاش کرده و معتقد است تنها با اجرای گفت و گوهای جدی و فراگير ملی با مشارکت احزاب سياسی دارای پايگاه مردمی و نيز دولت سوريه می توان بحران اين کشور را کنترل کرد.

ايران يکی از حامی اصلی حکومت بشار اسد در جريان نا آرامی های ۱۷ در سوريه بوده است. جمهوری اسلامی کشور های غربی و عرب منطقه را متهم می کند برای تقويت موقعيت اسرائيل در منطقه از گروه های افراطی در سوريه حمايت می کنند.

ايران ماه گذشته آمادگی خود را برای برگزاری گفت وگو ها بين حکومت بشار اسد و مخالفان اعلام کرده بود. اما مخالفان حکومت بشار اسد اين در خواست را رد کردند.

«گریختن» نخست وزیر سوریه

در همین حال گزارش ها حاکی است که ریاض حجاب، نخست‌وزیر سوریه برای پیوستن به مخالفان رژیم بشار اسد بامداد دوشنبه با خانواده خود به اردن پناه برده‌است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم‌چنین خبر می‌دهد که به گفته یک سخنگوی شورشیان سوری، «سه وزیر دیگر» سوریه نیز به همراه او از حکومت بشار اسد جدا شده‌اند.

طبق این گزارش، احمد قسیم، از مقام‌های ارشد در «ارتش آزاد سوریه» از جدا شدن این چهار وزیر از حکومت خبر داد اما در مورد هویت سه وزیر دیگر توضیحی نداد.

برخی مقام‌های اپوزیسیون سوریه اما به خبرگزاری فرانسه گفتند که «دو وزیر و سه مقام ارتش سوریه» به همراه نخست‌وزیر به اردن رفته‌اند.

محمد عِطری، سخنگوی نخست‌وزیر سوریه با تأیید جدا شدن «ریاض حجاب» از حکومت اسد و رفتن او به اردن و پیوستنش به مخالفان، روز دوشنبه بیانیه‌ای را از قول «ریاض حجاب» در این خصوص به طور زنده در شبکه الجزیره خواند.
XS
SM
MD
LG