لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۵

پرز: اسرائيل به تنهايی نمی‌تواند به ايران حمله کند


شيمون پرز، رييس جمهوری اسرائيل
شيمون پرز، رييس جمهوری اسرائيل
در روزهايی که موجی بی سابقه از گزارش های رسانه ای اسرائيل و جهان، احتمال حمله نظامی يکجانبه اسرائيل را به تأسيسات هسته ای ايران مطرح کرده اند، شيمعون پرز، رييس جمهوری اسرائيل بار ديگر «اعتماد کامل» خود به قول رييس جمهوری آمريکا در زمينه «جلوگيری از هسته ای شدن ايران» را تکرار کرد و آشکارا به مخالفت با حمله يکجانبه اسرائيل برخاست.

شيمعون پرز پنجشنبه در کشورش گفت که «اعتماد کامل» دارد و «بی هيچ ترديدی» «مقابله با هسته ای شدن ايران، منفعت آمريکايی است».

رييس جمهوری اسرائيل در گفت وگو با شبکه دوم تلويزيون این کشور، گفت: «پرزيدنت اوباما تنها برای خوشآمد اسرائيل نبوده است که قول داده است که ايران هرگز به سلاح اتمی دسترسی نخواهد يافت».

شيمعون پرز که از مدت ها قبل نامش به عنوان يکی از سر گروه های مخالفان حمله نظامی به ايران مطرح شده بود، در اين مصاحبه، بی پرده تر از گذشته سخن گفت و تأکيد کرد: «حال ديگر معلوم است که ما به تنهايی نمی توانيم اقدام به حمله کنيم».

به گفته آقای پرز، حمله اسرائيل «تنها می تواند موجب وقفه ای کوتاه در پيشرفت برنامه هسته ای ايران شود و اکنون مثل روز روشن است که اسرائيل بايد پا به پای آمريکا چنين گزينه ای را، زمانی که ضرورت يافت، عملی کند».

شيمعون پرز اين را نيز گفت که در زمينه ميزان پيشرفت هايی که ايران در طرح های هسته ای خود داشته است، پرسش هايی از سوی نهادهای اطلاعاتی اسرائيل و آمريکا مطرح است.

به گفته آقای پرز، ارزيابی های اسرائيل و آمريکا در مورد اينکه سران ايران چه زمانی تصميم راهبردی را برای مبدل کردن برنامه هسته ای پيشرفته خود به يک پروژه تمام عيار هسته ای نظامی بگيرند، با يکديگر چندان همخوانی ندارد اما افزود که «خطرات اين طرح ها به هر ميزان هم که زياد باشد، اسرائيل دستکم تنها نمانده است».

در حالی که در دوره اخير و به ويژه در روزهای گذشته ده ها نفر از نيروهای ارشد پيشين اطلاعاتی و نظامی اسرائيل برنامه احتمالی مشترک بنيامين نتانياهو نخست وزير و اهود باراک وزير دفاع را برای گام گذاشتن در مسير حمله نظامی يکجانبه به ايران مورد انتقادهای بسيار شديدی قرار داده اند، اما اظهارات پنجشنبه شيمعون پرز يک چالش جدی برای محور نتانياهو – باراک ايجاد می کند.

اعتبار و محبوبيت و تجربۀ هيچيک از اسرائيلی های مخالف حمله، درحد و قواره شيمون پرزِ ۸۹ ساله که پيشينۀ طولانی حدوداً ۷۰ ساله در صحنه سياست و تشکيل کشور اسرائيل تا به امروز داشته، نيست.

سخنان صريح شيمعون پرز در روزی بيان شد که اهود باراک در يک نشست ويژه مجلس اين کشور برای رسميت بخشيدن به انتصاب آقای آوی ديختر به پست وزارت پشت جبهه و دفاع شهروندی، بار ديگر گفت حال حاضر زمان، زمان تصميم گيری در قبال برنامه هسته ايران است و اگر اين مهم به آينده موکول شود، خطرها و هزينه های غيرقابل تصوری را خواهد گرفت.

تحليلگران بسياری در رسانه های اسرائيل می گويند که منبع اصلی افشاگری های روزهای اخير در رسانه های اين کشور و جهان در مورد حمله نظامی قريب الوقوع به ايران، خود اهود باراک است. او صريحاً پنجشنبه گذشته در اقدامی بی سابقه در مصاحبه با راديوی اسرائيل به افشای جزييات محرمانه ترين ارزيابی از سوی نهادهای ارشد اطلاعاتی آمريکا پرداخت؛ امری که ناظران گفتند موجب خشم شديد آمريکا شده است.

لئون پانه تا وزير دفاع ايالات متحده و ژنرال مارتين دمپسی رييس نيروهای مسلح آمريکا هر دو سه شنبه در واشينگتن تأکيد کردند که هنوز زمان برای راهکار ديپلماسی در برابر ايران باقی است.

در اين ميان، در حالی که موج بزرگی از مخالفت با طرح حمله نظامی اسرائيلی به ايران در جامعه اسرائيلی ايجاد شده است، اهود باراک در سخنرانی پنجشنبه خود در «کنست» گفت تصميم نهايی را در صورت ضرورت، تنها اعضای ۹ نفره کابينه پست های حساس اطلاعاتی، امنيتی و سياسی می گيرند و نه مردم عادی و روزنامه نگاران.

اين ها در حالی است که در کنار تظاهرات هر شامگاه از سوی اسرائيلی های مخالف جنگ در برابر منزل وزير دفاع در شهر تل آويو، صدها اسرائيلی نيز از يک طومار اينترنتی حمايت کردند که خلبانان جنگنده های اسرائيلی را به سرپيچی از دستورات فرماندهان ارشد، در صورت دريافت فرمان حمله به ايران، فرا می خواند.

همچنين گروه چشم گيری از پزشکان اسرائيلی در نامه ای سرگشاده به نخست وزير و وزير دفاع کشورشان با جنگی که می تواند کشته ها و مجروحين بسياری بر جای بگذارد، به سختی مخالفت کرده اند.

اين ها در حالی است که جمهوری اسلامی ايران خود را برای برگزاری تظاهرات حکومتی موسوم به «روز قدس»، با ماهيت ضد اسرائيلی، در آخرين روز جمعه ماه رمضان آماده کرده است.

آيت الله خامنه ای رهبر ايران به همين مناسبت چهارشنبه گفته بود که «غده زائد سرطانی» اسرائيل «به زودی از جغرافيای جهان محو خواهد شد».
XS
SM
MD
LG