لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۸

وزیر خارجه بریتانیا: سابقه حقوق بشری ایران شرم‌آور است


ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا
ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا
وزیر خارجه بریتانیا با اشاره به «ادامه آزار گسترده اقلیت‌های مذهبی و قومی و همچنین آزار و اذیت فعالان حقوق بشری و زندانیان سیاسی» در ایران، می‌گوید سابقه حقوق بشری جمهوری اسلامی «شرم‌آور» است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ویلیام هیگ روز جمعه، سوم شهریورماه، سابقه حقوق بشری جمهوری اسلامی را «مایه ننگ» و «شرم‌آور» دانست و گفت که دولت ایران باید بداند که «تلاش سیستماتیکش برای محدود کردن آزادی شهروندانش» اعتراض جامعه جهانی را به دنبال دارد و موجب انزوای بیشتر حکومت ایران می‌شود.

وی رویدادهای چند ماه گذشته در ایران را «بی‌اعتنایی مطلق» به بنیان‌های حقوق بشر توصیف و تأکید کرد که از وقایعی که در چند ماه اخیر رخ داده است، عمیقا پریشان‌خاطر شده است.

آقای هیگ در این میان به «اعدام مخفیانه» چهار تن در ایران به اتهام «محاربه» و همچنین صدور حکم اعدام برای «پنج عرب اهوازی» اشاره کرد.

بر اساس گزارش‌ها، اواخر خردادماه، چهار ایرانی عرب خوزستانی، ‌از جمله سه برادر که همگی فروردین‌ماه سال ۹۰ بازداشت شده بودند، در اهواز به اتهام «محاربه» اعدام شدند. این اعدام‌ها اعتراض‌های جهانی را به همراه داشت.

در عین حال، به گفته سازمان دیدبان حقوق بشر، پنج ایرانی عرب دیگر نیز که بیش از یک سال پیش در رامشیر خوزستان بازداشت شده‌اند، به اعدام محکوم شده‌اند و به گفته نهاد‌های حقوق بشری در آستانه اعدام قرار دارند.

دیدبان حقوق بشر این افراد را هادی راشدی، هاشم شبانی، محمدعلی عموری، برادران سید مختار و سید جابر آلبوشکه معرفی کرده است.

وزیر خارجه بریتانیا ضمن اشاره به این موارد تأکید کرد: «متأسفانه، این دو مورد، تنها موارد موجود در ایران نیستند و ایرانی‌های بسیاری در حال حاضر در دستان دولت ایران زجر می‌کشند.»

ویلیام هیگ از ایران خواست تا «هرچه سریع‌تر» به «شکنجه شهروندانش و همچنین آزار و اذیت سیستماتیک اقلیت‌های قومی و مذهبی‌ پایان دهد».

نهاد‌های مختلف حقوق بشری بین‌المللی تاکنون بارها از وضعیت حقوق بشر در ایران به‌ویژه در پی انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ ابراز نگرانی کرده و جمهوری اسلامی را به نقض حقوق شهروندانش متهم کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG