لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۴

کاردار يمن در ايران در اعتراض به گفته های رييس جمهوری اين کشور احضار شد


عبدربه منصور هادی، رئيس جمهور یمن
عبدربه منصور هادی، رئيس جمهور یمن
به دنبال اظهارات عبد ربه منصور الهادی، رييس جمهوری يمن در خصوص دخالت ايران در امور داخلی اين کشور، کاردار يمن در تهران به وزارت خارجه ايران احضار و مراتب اعتراض ايران نسبت به اين اظهارات به وی ابلاغ شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسين اميرعبداللهيان، معاون عربی و آفريقای وزارت امور خارجه ايران روزيکشنبه ۹ مهرماه اتهامات رييس جمهوری يمن را در خصوص دخالت ايران در امور دخلی يمن را رد کرده است.

عبد ربه منصور الهادی که در ۲۸ سپتامبر سال جاری میلادی (دو روز پیش) در مرکز بين‌المللی «وودرو ويلسون» در واشینگتن سخنرانی می‌کرد، با اشاره به اين که «ايران به عنوان يک قدرت منطقه ای» در تلاش برای «دخالت» در يمن و ديگر کشورهای منطقه است، گفت: يمن از دخالت های خارجی به ويژه از سوی ايران رنج می برد.

رييس جمهوری يمن که اظهاراتش از طريق مترجم انگليسی پخش می شد، اضافه کرده است: با توجه به اين که نشانه هايی در دست است که حکومت سوريه سقوط خواهد کرد و به دليل موقعيت استراتژيک يمن، اينک ايران به دنبال جای پايی در کشور ما است.

وی اضافه کرده است: دخالت های ايران شامل حمايت از شبکه های جاسوسی بوده است که ما تعدادی از آنها را که به نفع ايران فعاليت می کردند، خنثی و کشف کرديم و رسیدگی قضایی کردیم.

رييس جمهوری يمن در ادامه گفته بود: ايران با خريدن (تلاش برای جلب رضایت) شخصيت های سياسی مخالف و همچنين رسانه ها در يمن می کوشد تا روند سياسی و راه حل سياسی در کشور ما را برهم بزند، چرا که اين روند براساس توافق کشورهای خليج (شورای همکاری خليج فارس) ايجاد شده و ايران آن را توطئه آمريکايی – سعودی می خواند.

وی همچنين اضافه کرده بود: ايران فضای هرج و مرج و خشونت ايجاد کرده و از ايجاد چنين فضايی به نفع خود سود می برد.

اين در حالی است که حسين اميرعبداللهيان در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص اتهامات مطرح شده از سوی رييس جمهوری يمن در خصوص دخالت ايران در امور داخلی اين کشور و همچنين کشف شبکه‌های جاسوسی در اين کشور، را مردود دانسته و گفته است:«انتظار می‌رفت دولتمردان جديد يمن راه ناصواب گذشتگان را ادامه ندهند و با توجه به ميزان تغييراتی که در دولت اين کشور ايجاد شده، خود را با واقعيت‌های جديد منطبق کنند. اما متاسفانه مشاهده می‌شود، عده‌ای منش و رفتار گذشتگان را در پيش گرفته‌اند.»

معاون عربی و افريقای وزارت امور خارجه ايران افزود: «شيوه پيشينيان کارآيی نداشته و ايراد اتهام‌های ناصحيح نه تنها خدمتی به منافع دو کشور نکرده، که راه را برای دشمنان روابط خوب دو کشور هموار می‌کند.

حسين امير عبداللهيان در ادامه با اشاره به اين که ايران همواره در کنار يمن قرار داشته و حامی ثبات، امنيت، وحدت و استقلال اين کشور است، ابراز اميدواری کرد «وضع در يمن به گونه‌ای باشد که ‌آحاد مردم و همه جريانهای سياسی در تعيين ‌آينده کشورشان تاثيرگذار باشند.»

بنا بر اين گزارش، در همين چارچوب کاردار يمن در تهران نيز به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض ايران به اين اظهارات به وی ابلاغ شد.

اين نخستين بار نيست که يمن ايران را به دخالت در امور داخلی خود متهم می کند. پيشتر در ۲۸ تير سال جاری، وزارت دفاع يمن اعلام کرد اين کشور به تازگی «حلقه‌ای جاسوسی از ايرانی‌هايی که در يمن و ظرف هفت سال گذشته زير نظر يکی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کار می‌کرده‌اند» را متلاشی کرده‌ است.

خبرگزاری رسمی يمن گزارش داده بود که «جاسوسان حقوق‌بگير ايران» که «مرکز عملياتی آنها» در صنعا، پايتخت يمن، بوده‌ است علاوه بر شاخ آفريقا در يمن نيز فعاليت داشته و زير نظر سپاه پاسداران کار می‌کرده‌اند.

اين خبرگزاری همچنين گزارش داده بود که عبدربه منصور هادی، ریيس جمهوری اين کشور، ضمن آن که از جمهوری اسلامی خواسته‌ است در امور داخلی اين کشور دخالت نکند هشدار داده‌ است که «ديگر بس است، يمن را به حال خود بگذاريد.»
XS
SM
MD
LG