لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۱

خوئینی‌ها: برای شرکت در انتخابات، از موسوی و کروبی اعلام برائت نمی‌کنیم


وبسایت خبری کلمه نوشت، آیت‌الله موسوی خوئینی‌ها، عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز، در نشستی با اعضای سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار نسبت به برگزاری انتخابات آزاد در شرایط کنونی ایران، ابراز ناامیدی کرد و اظهار داشت که «نباید به هر قیمتی در انتخابات شرکت کرد».

آقای خوئینی‌ها گفت: «می‌گویند اگر می‌خواهید در انتخابات شرکت کنید باید از فتنه ابراز بیزاری بجویید. ابراز بیزاری یعنی چه؟ یعنی از آقایان مهندس موسوی و حجت‌الاسلام کروبی تبری بجوییم؟»

«فتنه» اصطلاحی است که مسئولان حکومت ایران برای توصیف رخدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم در خرداد به کار می‌برند.

آیت‌الله موسوی خوئینی‌ها اظهار داشت: «ما خودمان آقای موسوی را به عنوان کاندیدا معرفی کردیم و او مدعی است رایش را خورده‌اند و هنوز تکلیف این مسئله روشن نشده است چون یک طرف دعوا را بر کرسی نشانده‌اند و طرف دیگر را در خانه‌اش زندانی کرده‌اند. حالا ما از او برائت بجوییم تا بتوانیم در انتخابات شرکت کنیم و آنان همین داستان را دوباره تکرار کنند. کدام عقل سیاسی به ما اجازه این کار را می‌دهد؟ دین هم به ما چنین اجازه‌ای نمی‌دهد.»

او افزود: «می‌گویند از آقای خاتمی اعلام برائت کنید. تازه ول‌کن هم نیستند. از این سه تن [موسوی، کروبی و خاتمی] که ابراز برائت کردید می‌گویند از دیگران هم ابراز برائت کنید، از آنها که زندانی هستند هم ابراز برائت کنید وآخرش هم می‌گویند از خودتان و از گذشته‌تان هم اعلام بیزاری کنید. یعنی باید از همه اینها ابراز برائت کنید تا شما را قبول کنند. مرده شوی این قبول کردن را ببرد.»

در ماه‌‌های اخیر مباحثات فراوانی درباره حضور احتمالی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری پیش روی درگرفته و نام برخی از اصلاح‌طلبان به عنوان نامزد احتمالی انتخابات مطرح شده است.

روز ۱۹ آبان نیز جمعی از اصلاح‌طلبان به ابتکار حزب مردم‌سالاری یک گردهمایی با هدف تبیین نقش جریان‌های اصلاح‌طلب در این انتخابات برگزار کردند که در جریان آن از محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده دعوت شد. آقای خاتمی اگرچه واکنشی نسبت به این دعوت نشان نداد، اما او پیش از آن نسبت به امکان حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری به صورت تلویحی ابراز ناامیدی کرده بود.

آقای موسوی خوئینی‌ها در ادامه سخنان خود گفت: «می‌خواهند همه چیز را از شما بگیرند تا بتوانید در انتخابات شرکت کنید. چه انتخاباتی؟ من با این تفکر که با هر قیمتی باید در انتخابات شرکت کرد مخالفم.»

او ضمن ابراز ناامیدی از برگزاری انتخابات آزاد در ایران گفت: «در شرایطی که به یک جریان مهم سیاسی کشور نه اجازه می‌دهند روزنامه داشته باشد و اگر سایتی هم راه بیندازند، گذشته از آنکه فیلتر می‌کنند هر وقت هم بخواهند و بتوانند آن را هک می‌کنند و نه اجازه برگزاری یک نشست سیاسی چند هزار بلکه چند صد نفره را به آنان می‌دهند، انتخابات آزاد برگزار نمی‌شود.»

وی افزود: «انتخاباتی که از آن یکی بر کرسی ریاست جمهوری بنشیند و یکی برود در زندان، اسمش انتخابات آزاد نیست.»

اشاره آقای موسوی خویینی‌ها به بازداشت خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی است که از اسفند ماه ۱۳۸۹ تاکنون است.

اتهام «دروغ‌گویی» به حاکمیت

آیت‌الله موسوی خوئینی‌ها در ادامه سخنان خود حاکمیت ایران و رسانه‌های حامی آن را به «دروغ‌گویی» متهم کرد و گفت: «من در تعجبم که چرا فکر می‌کنند کشور را با دروغ، بهتر می‌توان اداره کرد و آن را به جای عقل و تدبیر نشانده‌اند.»

او اضافه کرد: «شاید حدیث و آیه‌ای به دست آورده‌اند که می‌گوید در آخرالزمان باید مردم را با دروغ سرگرم کرد و یا با دروغ و تهمت و توهین به این و آن، دنیا و آخرت مردم را آباد کرد. شما لازم نیست آخرت مردم را آباد کنید. آخرت را بگذارید بر عهده خود مردم. شما همین دنیای مردم را آباد کنید تا شاید آخرت خودتان آباد شود. تمام مردم دنیا از اول تا آخر، ۲ ضرب در۲ را ۴ تا حساب کرده‌اند. نمی‌دانم چرا شما هر جوری از صبح تا شب و از شب تا صبح حساب می‌کنید به 5 می‌رسید.»

پیش از این میرحسین موسوی در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دهم در یک برنامه زنده تلویزیونی که از صدا و سیمای دولتی ایران پخش می‌شد، محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت را به «دروغ‌گویی» متهم کرده بود. این اتهام واکنش آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران را در پی داشت.

آقای خوئینی‌ها همچنین گفت: «با دروغ مشکلات معیشتی مردم حل نمی‌شود و قدرت خرید مردم افزایش پیدا نمی‌کند و فساد و اختلاس‌های چند هزار میلیاردی ریشه کن نمی‌شود. با دروغ نمی‌توان راه خدا را رفت و مردم را به راه خدا برد. این که آمار دروغ به مردم بگویید و جلوی آنها چیزی را که با چشم خود می‌بینند، انکار کنید مشکلات حل نمی‌شود. نمی‌دانم چرا اینها به این نتیجه رسیده‌اند که دروغ بگویند.»

چه کسی مسئول این خرابی‌هاست؟

آیت‌الله موسوی خویینی‌ها در بخش دیگری از سخنان خود به انتقاد از عملکرد محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران و اصولگرایات حامی او پرداخت.

وی دراین‌باره گفت: «آن آقا[احمدی‌نژاد] را با آن همه ساز و دهل آوردند، حالا هم می‌گویند به ما ربطی ندارد. حالا که مملکت را خراب کرده، می‌گویند ما او را نمی‌شناختیم و نمی‌دانستیم. هر آدم عادی می‌دانست که کشور با چنین مدیریتی به اینجا می‌رسد. اصلا از اول هم معلوم بود. شما چشمانتان را بسته بودید.»

او افزود: « در سال ۸۸ مدیریت کشور به دشواری امروز نبود. همانطور که در سال ۸۴ هم به دشواری سال ۸۸ نبود. این وضعیت امروز را الحمدالله نمی‌توانند به گردن اصلاح‌طلبان بیندازند و دست اصلاح‌طلبان را در مشکلات چهار سال گذشته داخل بدانند، چون همه چیز را خودشان به اینجا رسانده‌اند. مدیریت کشور برایشان دشوار شده است و به روی همدیگر چنگ می‌اندازند و روز به روز هم وضعیت برایشان دشوار‌تر می‌شود.»

آقای خوئینی‌ها در نهایت راه غلبه بر مشکلات را بازگشت حکومت به مردم دانست و گفت: «در جاهای دیگر هر وقت دشواری پیش بیاید راه بازگشت به مردم را انتخاب می‌کنند. این را هم بنده مکرر گفته‌ام و هم سایر بزرگان، که راه حل مشکل مدیریت کشور بازگشت به انتخابات آزاد است. اگر مسئولان از همین امروز تصمیم بگیرند که انتخابات پیش رو را آزاد برگزار کنند و صمیمانه هم این کار را بکنند، خیلی از مشکلات از همین امروز مرتفع می‌شود و نیمی از فشارهای بین‌المللی هم برداشته می‌شود.»

آیت‌الله سیدمحمد موسوی خویینی‌ها از چهره‌های شاخص جریان اصلاح‌طلبی در ایران محسوب می‌شود که رسانه‌های حامی حکومت ایران اتهامات گسترده‌ای را از جمله «جاسوسی» به او نسبت داده‌اند. او را پدر معنوی دانشجویان می‌نامند که آبان ۱۳۵۸ سفارت ایالات متحده در تهران را تسخیر کردند.
XS
SM
MD
LG