لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۱

ابراز نگرانی از «احتمال حادثه» برای کشتی‌های ایرانی به خاطر تحریم‌ها


مدیر اجرایی یکی از بزرگترین شرکت های رده‌بندی جهان می‌گوید در پی قطع بازرسی‌های فنی و ارائه مجوز سلامتی برای نفتکش‌های ایران از سوی موسسات معتبر رده‌بندی دنیا، احتمال بروز حادثه کشتی‌های ایرانی حامل نفت افزایش یافته است.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه، ۱۴ آذرماه، با استناد به گفته‌های مدیر اجرایی یکی از بزرگترین شرکت رده‌بندی جهان، لویدز بریتانیا گزارش داد که موسسات رده‌بندی به خاطر فشار آمریکا همکاری با ایران را متوقف کرده‌اند، موضوعی که باعث افزایش ریسک فعالیت نفتکش‌های ایرانی، از جمله خطر نشت نفت در سواحل کشورهای دیگر شده است.

ماه گذشته، موسسه «سی سی اس» چین، آخرین موسسه از ۱۳ موسسه رده‌بندی بزرگ جهان اعلام کرد که ارائه خدمات بازرسی فنی و صدور مجوز سلامتی زیست محیطی برای کشتی‌های ایرانی را متوقف کرده است.

موسسات رده‌بندی برای نفتکش‌ها جواز سلامتی فنی کشتی صادر می‌کنند و بدون داشتن این گواهینامه هیچ نفتکشی نمی‌تواند اجازه پهلوگیری در بندرهای بین‌المللی داشته باشد. همچنین بدون داشتن جواز فنی، شرکت‌های بیمه زیر بار ریسک ارائه بیمه‌نامه به کشتی نمی‌روند.

موسسه لویدز، قدیمی‌ترین و یکی از بزرگترین موسسه رده‌بندی دنیا ماه آوریل اعلام کرد که به خاطر فشار تحریم‌ها، همکاری با ایران را متوقف می‌کند.

ریچارد سادلر، مدیر اجرایی این موسسه به رویترز گفته است که «ما کاملا در مسیری نامعلوم حرکت می‌کنیم. وقتی که شما دارایی‌های معاملاتی در سطح بین‌المللی دارید، یا دارایی‌هایی که می‌تواند دیگر کشور‌ها را در معرض خطر قرار دهد، موضوع امنیت نباید به یک ابزار سیاسی تبدیل شود».

به گفته وی اگر کشتی‌های ایرانی که از لحاظ ایمنی حامل محموله‌های حساس در دریا هستند و کار‌شناسان خبره در امور فنی و سلامتی زیست‌محیطی، نفتکش‌های ایرانی را بررسی نکرده‌اند، اگر در سواحل یک کشور دیگر دچاز سانحه شوند، چه خواهد شد؟

هم‌اکنون چین و دیگر کشورهای آسیایی از جمله کره جنوبی خرید نفت از ایران را ادامه می‌دهند؛ این در حالی است که نبود بازرسی‌های فنی توسط شرکت‌های معتبر کیفیت بیمه‌نامه نفتکش‌ها و آینده کشتی‌های ایرانی را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

به گفته آقای سادلر، اگرچه امتناع موسسات رده‌بندی از ارائه جواز فنی تجارت ایران را کاهش داده است، اما باز هم کشتی‌های ایرانی در حال حمل نفت هستند. وی گفت که نمی‌خواهد بگوید که کشتی‌های فعال ایران مشکل استاندارد دارند، اما این موسسات نظارتی هم بر روی آنها ندارند.

وی اظهار داشت اگر به خاطر نبود نظارت، به ایمنی کشتی‌های ایرانی کم توجهی شود ممکن است حادثه‌ای مانند نشت نفت اتفاق بیفتد و دیگر کشور‌ها را با مشکل مواجه بشوند.

رویترز می‌نویسد که درآمد شرکت لویدز بریتانیا از بازرسی و ارائه حواز سلامتی فنی به کشتیهای ایران چهار میلیون هشتصد هزار دلار در سال بود، در حالی که قراردادهای این شرکت در آمریکا بالغ بر صد‌ها میلیون دلار است.

به گفته سادلر این شرکت که ۱۰۰ درصد آن متعلق به یک بنیاد خیریه است، تحت فشار آمریکا مجبور به اتخاذ تصمیمی «عملگرایانه» شده است.

ریچارد سادلر در این باره گفت: «چرا که به ما گفته شد که اگر همکاری با ایران را ادامه دهید، دیگر فعالیت‌های شما در معرض خطر خواهد بود. به همین خاطر ما که یک موسسه مالی هستیم، نمی‌توانستیم بازار خود در آمریکا را‌‌ رها کنیم.»

بر اساس گزارش رویترز، هم اکنون همه اعضای انجمن بین‌المللی موسسات رده‌بندی «آی اِی سی اس»، متشکل از ۵۰ موسسه رده‌بندی که جواز ایمنی ۹۰ درصد از ناوگان دریایی جهان را پوشش می‌دهد و هر ۱۳ موسسه بزرگ رده‌بندی جهان زیرمجموعه این انجمن هستند، با ایران قطع رابطه کرده‌اند.

تاکنون، به غیر از موسسه رده‌بندی چین «سی سی اس»، موسسه «ثبت ناوگان دریایی کره جنوبی»، «لوید» آلمان، «ان دی وی» نروژ، «لویدز» بریتانیا و «بیوروریتاس» فرانسه که همگی جزو بزرگ‌ترین موسسه‌های رده‌بندی دنیا هستند، ارائه گواهینامه فنی به کشتی‌های ایرانی را متوقف کرده‌اند.

در آخرین مورد، موسسه رده‌بندی «ثبت ناوگان دریایی روسیه» موسوم به «آر اس» روز پنجم سپتامبر، اعلام کرد که به همکاری با ایران خاتمه داده است.
XS
SM
MD
LG