لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۵

رفسنجانی: مصلحت نمی دانم که راه ديگری جز همکاری با رهبری بروم


اکبر هاشمی رفسنجانی، ‌رييس مجمع تشخيص مصلحت، گفته است، «برخی» در تلاشند تا بين او و آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی،‌ را به هم بزنند. اکبر هاشمی رفسنجانی با اين حال تاکيد کرده است که مصلحت نمی داند که راه ديگری جز همکاری با رهبری برود.

به گزارش خبرآنلاين اکبر هاشمی رفسنجانی روز يکشنبه هشتم بهمن ماه در ديدار جمعی از فعالان حوزه رسانه و فضای مجازی و در پاسخ به برخی حضار که از او خواستند وارد عرصه انتخابات شود، گفته است: «اگر مطمئن بودم کسی غير از من نمی‌تواند شرايط کشور را تغيير دهد، لحظه‌ای ترديد نمی‌کردم و وارد عرصه می‌شدم.»

رييس مجمع تشخيص مصلحت تصريح کرده است «هنوز بنا ندارم وارد صحنه شوم و کار من صحبت با مقام معظم رهبری است و با ايشان برادرانه و دوستانه همچون دوران گذشته گفت‌وگو دارم و فکر می‌کنم اين بهترين راه است.»

پيشتر علی مطهری، نماينده مجلس، گفته بود که همراه شماری ديگر از نمايندگان با اکبر هاشمی رفسنجانی ديدار داشته و از او دعوت کرده است به خاطر «شرايط اضطراری» کشور، در انتخابات آينده نامزد شود. علی مطهری در ادامه گفته بود،‌ رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اين پيشنهاد را «به دليل شرايط جسمی» نپذيرفته است اما گفته که اگر نامزد «معتدل و مقبولی» در انتخابات باشد، از او «حمايت می‌کند.»

يازدهمين انتخابات رياست جمهوری ايران در ۲۴ خردادماه سال ۱۳۹۲ برگزار خواهد شد.

«همکاری با رهبری»

اکبر هاشمی رفسنجانی در ادامه همچنين گفته است: «در اين شرايط که دشمن دنبال اختلاف‌افکنی است برخی سعی می کنند بين من و رهبری را به هم بزنند؛ اما مصلحت نمی دانم که راه ديگری جز همکاری با رهبری را بروم.»

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنین در خصوص انتخابات گفته است: «معتقدم اگر انتخابات به خوبی و با حضور انبوه مردم و پرشور برگزار شود، دشمنان ما را ۱۰ گام به عقب می‌راند اما اگر آلوده باشد، آنها سوء استفاده می‌کنند.»

اکبر هاشمی رفسنجانی طی ماه های اخير خواستار برگزاری « انتخابات آزاد» به عنوان راه حلی برای مشکلات کشور، شده بود. اما آيت الله خامنه ای در ديماه سال جاری به کسانی که می گويند،‌«انتخابات بايد آزاد باشد» هشدار داد. پس از اظهارات رهبر ايران، شماری از مقام ها و نهاد های جمهوری در حمايت از رهبر و عليه کسانی که خواهان برگزاری «انتخابات آزاد» هستند، موضع گيری کردند.

احمد جنتی، رئيس شورای نگهبان نيز در اين زمينه، گفته بود: «شکست خورده های سياسی اين روزها صحبت از انتخابات آزاد می کنند و يکی از آنها که از همه گردن کلفت‌تر است اين موضوع را مدتها قبل مطرح کرده و بقيه هم پشت سر او اين خط را دنبال کردند.»

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و رئيس جمهوری در دولت‌های پنجم و ششم جمهوری اسلامی، پيش‌تر در سال ۱۳۸۴ در انتخابات رياست جمهوری نامزد شد. او در دور اول اين انتخابات پيشتاز بود ولی در دور دوم محمود احمدی‌نژاد با آرای بيشتری پيروز انتخابات اعلام شد.

آقای هاشمی بعد از انتخابات در نامه‌ای سرگشاده نوشت که درباره اين انتخابات شکايت‌هايی دارد که مطرح نمی‌کند.

به دنبال اعتراضات در انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸، شماری از اصولگرايان از اکبر هاشمی رفسنجانی در کنار محمد خاتمی به عنوان يکی از «سران فتنه» نام برده‌اند.

آيت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و اغلب اصول‌گرايان، اعتراض‌ها به نتايج انتخابات رياست جمهوری ۱۳۸۸ را «فتنه» می‌خوانند.

رهبر ايران پس از انتخابات رياست جمهوری در ۲۹ خرداد سال ۱۳۸۸ در نماز جمعه با اشاره به اختلافات اکبر هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد گفته بود: ديدگاه های محمود احمدی نژاد « به نظر بنده نزديکتر است.»
XS
SM
MD
LG