لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۷

اعلام نصب سانتریفوژهای جدید همزمان با آغاز مذاکرات ایران و آژانس


به گفته رییس سازمان انرژی اتمی ایران نصب تدریجی سانتریفوژهای نسل جدید از یک ماه پیش در نطنز آغاز شده است.
به گفته رییس سازمان انرژی اتمی ایران نصب تدریجی سانتریفوژهای نسل جدید از یک ماه پیش در نطنز آغاز شده است.
هم‌زمان با آغاز دور هشتم مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران، رییس سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه از نصب سانتریفوژهای جدید در سایت هسته‌ای نطنز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه، ۲۵ بهمن ماه،گفت که از «یک ماه پیش» نصب «نسل جدید ماشین‌ها» در «مجمتع شهید احمدی روشن» سایت نطنز آغاز شده است.

وی افزود: «به اندازه‌ای که برنامه‌ریزی کردیم ماشین‌ها را تولید کرده و نصب آن را به طور تدریجی انجام و گازدهی می‌کنیم تا آزمایش‌های مربوط به نسل جدید را تکمیل کنیم.»

خبرگزاری رویترز روز ۱۲ بهمن‌ماه با اشاره به سندی که از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دست آورده بود،گزارش داد ایران در نامه‌ای به آژانس خبر داده که قصد دارد از تعدادی سانتریفوژ جدید در مرکز غنی‌سازی نطنز استفاده کند. این گزارش واکنش آمریکا و اتحادیه اروپا را به همراه داشت.

تاکید فریدون عباسی بر آغاز نصب این سانتریفوژها در نطنز همزمان شده است با حضور هیات مذاکره کننده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران.

هیات ایرانی به ریاست علی اصغر سلطانیه و هیات فنی و کارشناسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به سرپرستی هرمان ناکارتس به ایران آمده‌است، روز چهارشنبه در مقر سازمان انرژی اتمی ایران دور هشتم مذاکرات خود را آغاز کردند.

به گفته خبرگزاری فرانسه، هرمان ناکارتس هدف از برگزاری این نشست را «حل و فصل» مسائل باقیمانده مربوط به ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران عنوان کرده است.

آژانس بارها خواستار بازدید از سایت پارچین شده است که ظن آن می رود آزمایش‌های هسته‌ای مشکوک آنجا صورت گرفته باشد.

تاکید آژانس بر بازدید از پارچین در حالی مطرح شده است که به گزارش خبرگزاری ایسنا، فریدون عباسی روز چهارشنبه گفت: «هیچ موضوعی در مورد بازدید از سایت پارچین و یا سایت دیگر در حال حاضر مطرح نیست و ما گفت‌و‌گو می‌کنیم که امیدواریم به یک چارچوب منطقی برسیم.»

۲۴ بهمن‌ماه نیز رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفته بود: «ابراز نگرانی که راجع به یکی از مراکز نظامی ما مطرح شده است باید در توافق کامل بین دو طرف مشخص شود که در مقابل رفع نگرانی، آیا حقوق هسته‌ای ما برای اهداف صلح‌آمیز به شکل کامل به رسمیت شناخته می‌شود یا خیر؟»

نشست روز چهارشنبه، سومین نشست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران طی سه ماه گذشته است و به گفته تلویزیون دولتی ایران، «در صورت لزوم» ممکن است بیش از یک روز به طول بیانجامد.

آخرین دور مذاکرات ایران و آژانس ۲۷ دی‌ماه در تهران برگزار شد و قرار شد که این گفت‌و‌گوها برای رسیدن به توافق نهایی ادامه پیدا کند.

نشست روز چهارشنبه ایران و آژانس در حالی جریان دارد که حدود دو هفته دیگر، دور جدیدی از گفت‌و گوهای هسته‌ای میان ایران و گروه ۵+۱ برگزار می‌شود.

قرار است که این مذاکرات در پایتخت قزاقستان از سر گرفته شود.
XS
SM
MD
LG