لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۲

۲۶۵ نماينده مجلس از رهبر جمهوری اسلامی عذرخواهی کردند


۲۶۵ نماينده مجلس شورای اسلامی روز يکشنبه، ۲۹ بهمن ماه،در نامه ای به رهبر ایران به خاطر وقايع روز استيضاح وزير کار و امور اجتماعی از وی عذرخواهی کردند و رييس مجلس نيز گفته است که انتقادهای رهبر، «دلپذير» بود.

در بيانيه اين نمايندگان که بيش از دو سوم ترکيب مجلس شورای اسلامی را در بر می گيرد، آنچه که «جايگاه رفيع و بی بديل ولايت فقيه» در ساختار نظام سياسی جمهوری اسلامی خوانده شده، مورد تاکيد قرار گرفته است و نمايندگان از آيت الله خامنه ای به عنوان «ناخدای خدامحور نظام» نام برده‌اند.

در اين بيانيه آمده است که «ما نمايندگان مجلس شورای اسلامی با استمداد از خداوند سبحان گوش جان به ندای الهی پيشوای خود سپرده و اميد آن داريم که تقوی و صبر را سرلوحه اقدامات خويش قرار داده و در اوج همدلی و هم افزايی با وحدت و انسجام حداکثری گام برداريم».

۲۶۵ نماينده مجلس گفته‌اند که به «سهم خود» از «آنچه در مجلس شورای اسلامی در حوزه استيضاح گذشت عذرخواهی نموده و اطاعت از فرمايشات رهبر عاليقدر را بر خود واجب شرعی و قانونی می دانيم».

بيانيه اين دسته از نمايندگان پس از آن صادر شد که رهبر ايران روز شنبه، ۲۸ بهمن ماه، در جمع گروهی از مردم تبريز از اتهام‌های محمود احمدی نژاد و پاسخ علی لاريجانی به وی در جلسه استيضاح وزير کار و امور اجتماعی که روز ۱۵ بهمن برگزار شد، انتقاد کرد.

آيت الله علی خامنه ای همچنين از استيضاح وزير کار به عنوان «قضيه بد و نامناسب» ياد کرد و گفت: «اصل اين استيضاحی که در مجلس انجام گرفت، غلط بود».

استيضاح عبدالرضا شيخ الاسلامی در واکنش به ادامه رياست سعيد مرتضوی، متهم جنايات کهريزک، بر سازمان تامين اجتماعی صورت گرفت ولی در جريان آن، محمود احمدی نژاد با پخش ويدئويی از ديدار فاضل لاريجانی، برادر روسای مجلس و قوه قضاييه، با آقای مرتضوی، وی را متهم کرد که فساد مالی دارد.

اين اتهام رييس جمهوری ايران واکنش تند علی لاريجانی را به دنبال داشت و او در سخنانی گفت که محمود احمدی نژاد شئون جمهوری اسلامی را رعايت نکرده است.

در حالی که يک روز از سخنان آيت الله علی خامنه ای می گذرد برادران لاريجانی و نمايندگان مجلس در نامه به رهبر از بابت حوادث روز استيضاح عذرخواهی کرده اند، محمود احمدی نژاد هنوز واکنشی به اين سخنان نشان نداده است.

آقای احمدی نژاد روز يکشنبه در نشست استانداران سراسر کشور تنها گفته است که «توان دولت در تحمل فشارها و بدخواهی ها زياد است و اين دولت تا روز آخر خدمت خود و تا ساعت ۹ صبح ۱۲ مرداد سال ۹۲ که برای تنفيذ رياست جمهوری جديد برويم همانند ساعت ۱۰ صبح روزی که حکم بنده تنفيذ شد، کار خواهد کرد؛ چرا که اين خدمتگزاری فرصت مناسبی است که نبايد اجازه دهيم از دست برود.»

رييس مجلس ايران روز يکشنبه، ۲۹ بهمن ماه، برای دومين روز پياپی به سخنان رهبر ايران واکنش نشان داد و گفت که انتقادهای آيت الله خامنه ای «خيرخواهانه، دلپذير و به جا» بوده است.

وی با بيان اينکه «در اين بخش اشکالاتی که مربوط به ما می شود را عذرخواهی می کنيم» افزوده است: «اگر چه به دليل دموکراسی در کشور ما اختلاف آرا وجود دارد اما در برابر توطئه دشمنان يکدست و يکصدا پشت سر رهبری ايستاده ايم.»

انتقاد رهبر ايران از استيضاح وزير کار در حالی است که بر اساس اصل ۸۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی، «نمايندگان مجلس شورای اسلامی می‌‌‌توانند در مواردی که لازم می‌‌‌دانند هيات وزيران يا هر يک از وزرا را استيضاح کنند».

در همين رابطه، علی مطهری، نماينده مجلس شورای اسلامی روز شنبه به طور تلويحی از آيت الله خامنه ای انتقاد کرد و به سايت «نسيم‌آنلاين» گفت: «اينکه استيضاح امری غلط بود را قبول ندارم اما اگر رهبری قبل از استيضاح نظرشان را می‌فرمودند، ما اين کار را انجام نمی‌داديم.»

وی افزوده بود: «در جايی که دولت قانون شکنی می‌کند مجلس نمی‌تواند به بهانه همدلی سکوت کند.»
XS
SM
MD
LG