لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۱

چهره خبرساز سال ۱۳۹۱ به انتخاب شما: نسرین ستوده


نسرین ستوده در دفتر وکالتش در تهران
نسرین ستوده در دفتر وکالتش در تهران
نسرین ستوده، وکیل دادگستری که در سال‌های اخیر وکالت بسیاری از پرونده‌های حقوق بشری را بر عهده داشته و از دو سال پیش در زندان به سر می‌برد، به عنوان تأثیرگذارترین و خبرسازترین چهره سال ۱۳۹۱ از سوی مخاطبان رادیو فردا انتخاب شد.

در نظر خواهی رادیو فردا در مورد چهره خبرساز سال ۱۳۹۱، ۱۴ هزار و ۸۳۱ تن شرکت کردند که از میان این افراد چهار هزار و ۲۷۴ تن (۲۷.۶ درصد کل آراء) به خانم ستوده رأی دادند.

متولد سال ۱۳۴۳ در تهران، نسرین ستوده در جوانی به کار سیاسی روی آورد. او کارشناسی ارشد خود را در رشته حقوق بین‌الملل از دانشگاه شهید بهشتی دریافت کرد و سال ۱۳۷۴ در آزمون وکالت شرکت کرد و قبول شد، اگرچه پس از حدود هشت سال موفق به دریافت پروانه وکالت شد.

این حقوقدان که در مدت فعالیتش بارها به دلیل فعالیت‌های حقوقی‌اش تهدید شده بود، سال ۱۳۸۹، در حالی که وکالت شماری از بازداشت‌شدگان پس از وقایع انتخابات سال ۸۸ را بر عهده داشت، بازداشت شد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:10:04 0:00
لینک مستقیم

نسرین ستوده در دادگاه انقلاب به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، تبانی و تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر، به ۱۱ سال حبس، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر به شش سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از وکالت کاهش پیدا کرد.

وی مهرماه ۱۳۸۹ در اعتراض به وضعیت بازداشت خود دست به اعتصاب غذای خشک زد و سه بار به بهداری زندانی اوین منتقل شد.

او همچنین شهریورماه سال ۱۳۹۰ به استفاده از پوشش اجباری چادر در روزهای ملاقات اعتراض کرد که به دنبال آن یک ماه ممنوع الملاقات بود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:07:08 0:00
لینک مستقیم

نسرین ستوده سال ۱۳۷۳ ازدواج کرده است و حاصل این ازدواج دو فرزند به نام‌های مهراوه و نیما است.

فرزندان و همسر خانم ستوده نیز از زمان بازداشت وی تحت فشارهای گوناگون بوده‌اند و گاه در روزهای ملاقات با برخورد نامناسب زندانبانان موجه شده‌اند.

پس از آن‌که اعلام شد رضا خندان، همسر خانم ستوده و مهراه ممنوع‌الخروج شده‌اند، خانم ستوده در اعتراض به ممنوع‌الخروجی دخترش، نزدیک ۵۰ روز دست به اعتصاب غذا زد.

پاییزسال ۱۳۹۱، خانم ستوده پس از گذراندن دو سال و نیم حبس توانست با قرار وثیقه، برای چند روز به مرخصی بیاید.

نسرین ستوده برنده چندین جایزه حقوق بشری شده است. سال ۲۰۰۸ کمیته بین‌المللی حقوق بشر ایتالیا نخستین جایزه خود را به وی اهدا کرد.

انجمن آمریکایی قلم، پن، نیز سال ۲۰۱۱ خانم ستوده را به عنوان برنده جایزه آزادی قلم باربارا گلداسمیت معرفی کرد.

او همچنین سال ۲۰۱۲ به همراه جعفر پناهی، فیلمساز، برنده جایزه حقوق بشری ساخاروف شد.

نسرین ستوده در یکی از نامه‌هایی که از زندان برای همسرش نوشته، آورده است: «هر کس در زندان به آزادی‌اش فکر می‌کند. من هم آزادی‌ام برایم مهم است، اما مهم‌تر از آن عدالتی است که نادیده گرفته می‌شود. مهم‌تر از آن صدها سال حبسی است که برای موکلانم و دیگر آزادی‌خواهان به جرم ناکرده صادر شده است.»
XS
SM
MD
LG