لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۵

آمریکا و روسیه درباره برگزاری کنفرانس سوریه به توافق رسیدند


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا (راست) در سفر به مسکو با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، دیدار کرد.
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا (راست) در سفر به مسکو با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، دیدار کرد.
مقام‌های آمریکا و روسیه با هدف پایان بخشیدن به جنگ داخلی سوریه به توافقی مبنی بر انجام گفت‌وگوهای بین‌المللی دست یافتند که در آن همه طرف‌های درگیر حضور داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده که به مسکو سفر کرده است، روز سه‌شنبه، ۱۷ اردیبهشت، خبر داد روسیه با برگزاری کنفرانسی موافقت کرده است که در آن هم اعضای دولت بشار اسد حضور داشته باشند و هم مخالفان حکومت سوریه.

به گفته آقای کری، این کنفرانس باید «در اولین فرصت ممکن و شاید تا آخر همین ماه» برگزار شود که این امر پاسخی به درخواست‌‌های رو به افزایش ملت‌هایی است که خواهان دستیابی به یک راه‌حل صلح‌آمیز در سوریه هستند تا کشور از این هرج و مرج رهایی یابد.

رویترز می‌نویسد، هنوز مشخص نیست این کنفرانس کجا برگزار خواهد شد. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز که با جان کری در کنفرانس خبری مشترکی حضور یافته بود، اشاره‌ای به مکان برگزاری این کنفرانس نکرد.

آقای لاوروف گفت: «اکنون کار عمده قانع کردن حکومت [سوریه] و همه گروه‌های اپوزیسیون برای نشستن بر سر میز مذاکره است.»

واشینگتن و مسکو سال گذشته در کنفرانس ژنو به توافقی در رابطه با لزوم تشکیل دولت انتقالی در سوریه دست یافتند، اما این پرسش همچنان حل نشده باقی ماند که سرنوشت بشار اسد چه می‌شود.

اکنون سرگئی لاوروف می‌گوید که اشخاص و سرنوشت آنها مسئله روسیه نیست و این کشور از بشار اسد حمایت نمی‌کند.

او اظهار داشت: «هدف آن این است که دولت و اپوزیسیون سوریه را به اجرای کامل مصوبه ژنو تشویق کنیم تا یک دولت انتقالی تشکیل دهند.»

روسیه از متحدان اصلی سوریه محسوب می‌شود که همراه با چین تاکنون سه قطعنامه شورای امنیت علیه بشار اسد را وتو کرده است.

دیدار صالحی و اسد

اما هم‌زمان با رایزنی‌های مقامات روسیه و آمریکا درباره تحولات سوریه، وزیر امور خارجه ایران نیز با بشار اسد در دمشق دیدار و گفت‌وگو داشته است.

این دیدار به فاصله اندکی از انجام حملات هوایی اسرائیل به مراکز نظامی سوریه انجام شده است که در جریان آن دست‌کم ۴۲ سرباز کشته شدند.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، نیز گزارش می‌دهد که علی اکبر صالحی در گفت‌وگو با بشار اسد به این حملات اشاراتی داشته و از آن‌چه که «مقاومت سوریه» در برابر اسرائیل خواند، قدردانی کرده است.

بر اساس این گزارش،‌ آقای صالحی گفته است که تنها راه حل بحران سوریه «گفت‌وگوهای سیاسی سوری – سوری و عدم دخالت نیروهای خارجی» است.

او همچنین تاکید کرده است که ایران کماکان به حمایت‌های خود از حکومت سوریه ادامه خواهد داد.

ایران از معدود کشورهای اسلامی محسوب می‌شود که در بحران سوریه جانب بشار اسد را گرفته است، در حالی که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و مصر و ترکیه خواهان کناره‌گیری آقای اسد از قدرت هستند.

ایسنا می‌نویسد، بشار اسد نیز در دیدار با وزیر امور خارجه ایران بر حمایت از «خط مقاومت در منطقه» تاکید کرده است.

«خط مقاومت» اشاره به نیروهایی در سوریه، فلسطین و لبنان دارد که علیه اسرائیل فعالیت می‌کنند. ایران از این جریان به‌صورت آشکار حمایت می‌کند.

قطع اینترنت در سوریه

از سوریه همچنین خبر می‌رسد که اینترنت در این کشور سه‌شنبه شب، ۱۷ اردیبهشت، قطع شد.

بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، داده‌های اطلاعاتی شرکت گوگل نشان می‌دهد که مجاری ارتباط اینترنتی سوریه با دیگر جهان برای چندین ساعت به طور کلی مسدود بوده است.

این گزارش می‌گوید که در طول آن ساعات هیچ فعالیت اینترنتی در سوریه وجود نداشته است.

چنین واقعه‌ای پیش از این نیز دو بار اتفاق افتاده که یک‌بار آن در مصر و در جریان انقلاب علیه حسنی مبارک بوده است و بار دوم، نوامبر گذشته در سوریه.

مقامات سوریه به‌طور معمول سرویس‌های اینترنتی و تلفنی را در مناطق خاصی که دست شورشیان است، قطع می‌کنند، اما این که تمام کشور به‌یک‌باره از دسترسی به اینترنت محروم شوند، امری نادر است.
XS
SM
MD
LG