لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۶

گزارش آژانس: فعالیت‌های هسته‌ای ایران توسعه یافته است


آژانس می‌گوید ایران حدود ۷۰۰ سانتریفیوژ پیشرفته و محفظه‌های خالی سانتریفیوژ در نطنز نصب کرده است.
آژانس می‌گوید ایران حدود ۷۰۰ سانتریفیوژ پیشرفته و محفظه‌های خالی سانتریفیوژ در نطنز نصب کرده است.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود آورده است که ایران در راستای توسعه برنامه هسته‌ای خود «پیشرفت گسترده‌ای» داشته است. در همین حال آمریکا «سرپیچی» ایران از خواسته‌های آژانس را «مایه تأسف» خوانده است.

در آخرین گزارش سه ماهه آژانس که روز چهارشنبه، اول خرداد ماه در اختیار اعضای آژانس قرار گرفته و نسخه‌ای از آن نیز از سوی خبرگزاری فرانسه مشاهده شده، آمده است که ایران حدود ۷۰۰ سانتریفیوژ «آی‌آر-۲ام» و محفظه‌های خالی سانتریفیوژ در نطنز نصب کرده است و این در حالی است که ماه فوریه شمار سانتریفیوژ‌های جدید نطنز ۱۸۰ دستگاه بود.

ایران پیشتر اعلام کرده بود که قصد دارد سه هزار سانتریفیوژ نسل جدید در نطنز نصب کند. در حال حاضر حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ سانتریفیوژ مدل قدیمی در نطنز قرار دارند، سانتریفیوژهایی که به گفته رویترز از نوع «آی‌آر-۱» و مربوط به دهه ۷۰ میلادی هستند.

این گزارش ۱۰ سال پس از انتشار نخستین گزارش آژانس در سال ۲۰۰۳، منتشر شده است.

پتریک وِنترِل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که در ۱۰ سال گذشته ایران «با بی‌شرمی» قطعنامه‌های شورای حکام آژانس را نادیده گرفته و با «نقض آشکار» تعهدات بین‌المللی خود، به غنی‌سازی اورانیوم ادامه داده است.

در آخرین گزارش آژانس آمده است که ساخت رآکتور تحقیقاتی اراک نیز پیشرفت‌هایی داشته است و ایران محفظه اصلی رآکتور را به نیروگاه آب سنگین اراک منتقل کرده است. آژانس با این حال افزوده است که این محفظه هنوز نصب نشده است.

تحلیل‌گران هسته‌ای می‌گویند نوع رآکتوری که ایران برای نیروگاه اراک در دست ساخت دارد می‌تواند سوختی تولید کند که در صورت فرآوری، پلوتونیومی از آن به دست می‌آید که در ساخت سلاح اتمی کاربرد دارد.

فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی اسفندماه سال گذشته گفته بود که محفظه اصلی رآکتور که به گفته وی مدت‌ها پیش ساخته شده بود، پس از «تغییرات کوچکی» آماده نصب در محل است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایران به آژانس گفته است که رآکتور اراک سه ماهه اول سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی می‌شود و سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۴ عملیاتی می‌شود.

در گزارش روز چهارشنبه آمده است که ایران از سال ۲۰۰۶ تا کنون اطلاعات دقیقی در مورد تغییرات صورت گرفته در طراحی رآکتور اراک در اختیار آژانس قرار نداده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان که به نسخه‌ای از این گزارش دسترسی دارد، آژانس همچنین افزوده است که ایران تغییراتی را نیز در مرکز نظامی پارچین صورت داده است و از جمله به آسفالت‌کاری «بخش اعظمی» از این مجموعه اشاره کرده است.

آژانس مظنون است که ایران سال ۲۰۰۳ در این پایگاه تحقیقات انفجاری مرتبط با سلاح‌های اتمی صورت داده و حال مشغول پاکسازی این محل است. ایران همواره این اظهارات را رد کرده است.

در آخرین گزارش آژانس آمده است: «فعالیت‌های چشمگیری که در راستای تغییر شکل (پارچین) صورت گرفته است، آژانس را بیش از پیش نگران می‌کند.»

شش قدرت جهانی درگیر در مذاکرات هسته‌ای با ایران یعنی ایالات متحده، روسیه، فرانسه، بریتانیا، آلمان و چین، خواستار توقف پالایش اورانیوم در ایران تا سطح ۲۰ درصد هستند؛ ایران با این درخواست مخالف است و نگرانی‌ها نسبت به برنامه هسته‌ای خود را بی‌پایه می‌نامد.
XS
SM
MD
LG