لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۹

شمار مسمومان الکلی رفسنجان به ۳۵۹ نفر رسید


آخرین گزارش‌ها حاکی است شمار مسمومان با مشروبات الکلی تقلبی در رفسنجان و چند شهر دیگر استان کرمان به ۳۵۹ تن رسیده و ۷ نفر نیز به این سبب جان خود را از دست داده‌اند.

حسین زمانی، کارشناس روابط عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان، روز یک‌شنبه ۱۲ خرداد به خبرگزاری ایسنا گفت که این مشروبات آغشته به متانول (الکل چوب) بوده‌اند و تاکنون تعداد مسمومان مراجعه‌کنندگان به ۳۵۹ تن رسیده است.

وی با ذکر این‌که «تعداد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان از روز گذشته افزایش یافته است» افزود که «تعدادی از این افراد دچار نارسایی کلیه‌ها شده‌اند که ۷۸ تن در شهرستان رفسنجان و ۱۰۹ تن در شهرهای مجاور از جمله سیرجان، زرند، کرمان و یزد دیالیز می‌شوند.»

حسین زمانی خاطرنشان کرد: «همچنین سه شهروند در حالت اغما هستند که در آی‌سی‌یو بستری هستند.»

با افزایش نرخ دلار عده‌ای اقدام به تولید مشروبات الکلی دست‌ساز کرده‌اند و آنها را در شیشه‌های خارجی قرار می‌دهند و در بازار قاچاق به فروش می‌رسانند.
مدیر کل سلامت روان وزارت بهداشت


عباسعلی ناصحی، مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت، روز یک‌شنبه به خبرگزاری فارس گفت: «مسمومیت ایجاد شده در شهرهای کرمان به وسیله مصرف الکل چوب یا متانول بوده است که باعث فوت ۷ نفر و مسمومیت شدید صدها نفر شده است.»

وی توضیح داد که با افزایش نرخ دلار عده‌ای اقدام به تولید مشروبات الکلی دست‌ساز کرده‌اند و آنها را در شیشه‌های خارجی قرار می‌دهند و در بازار قاچاق به فروش می‌رسانند.

عباسعلی ناصحی افزود که: «در برخی از شهرهای استان کرمان حجم وسیعی از مشروبات تقلبی به فروش رسید و توسط عده‌ای از مردم مصرف شد که تعداد قابل توجهی از این مصرف‌کنندگان دچار مسمومیت‌های شدید شدند.»

اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا از دستگیری دو نفر از مجرمان این حادثه خبر داد و گفت: «موضوع در دست تحقیق است و در تحقیقی که انجام شده، مشخص شد که این مشروبات با موادغیرمجاز تهیه شده و حتی در قالب مواد نیروزا بوده که این مسئله در حال پیگیری است.»

وی در ادامه گفت که «هر از چند گاه یک بار شاهد بروز این حادثه هستیم، به گونه‌ای که یک بار در بندرعباس، شیراز و در حال حاضر نیز در رفسنجان این اتفاق افتاده است.»

خبرهای مربوط به مسمومیت الکلی در استان کرمان از روز چهارشنبه مخابره شده است و حمید نجم‌الدین، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان پیش از این به خبرگزاری ایسنا گفت که حال ۹ تن وخیم است و افزود که «این مسموم‌شدگان در کما هستند و دچار نابینایی نیز شده‌اند.»

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان همچنین گفت: «تمامی حادثه‌دیدگان مرد و دارای رده سنی زیر ۲۷ سال بوده‌اند.»

به دلیل ممنوعیت فروش و مصرف مشروب در ایران، مصرف‌کنندگان به تهیه غیرقانونی یا مصرف نوشیدنی‌های الکلی دست‌ساز و خانگی و حتی مصرف الکل طبی روی آورده‌اند که در مورد سلامت این محصولات اطمینانی وجود ندارد.

دی‌ماه سال گذشته بررسی آمارهای سازمان پزشکی قانونی نشان داد که مرگ ناشی از مسمومیت با الکل در ایران، در هفت‌ماه سال ۹۱ نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن، «بیش از دو برابر» شده و به «۱۰۲ تن» رسیده‌بود.

اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده پلیس ایران، روز اول اسفند سال گذشته تعداد معتادان به الکل را در ایران «حداکثر ۲۰۰ هزار تن» اعلام کرد.

«توطئه مربوط به انتخابات»

به گزارش ایسنا، عباس رمضانی‌نژاد، امام جمعه شهرستان رفسنجان روز شنبه، ۱۱ خرداد، در واکنش به خبر مسمومیت‌ها در رفسنجان، این حادثه را یک «توطئه» و مربوط به «انتخابات» دانست.

وی در این باره گفت که «برای کم فروغ کردن ارزش‌های والای انسانی این شهرستان و بحث انتخابات، عده‌ای نابخرادانه اقدام به توزیع نوشیدنی‌های سمی در این شهر کرده‌اند.» و افزود که «احساس شخص بنده این است که در وقوع چنین ماجرایی، دستی در کار بوده است.»

رمضانی اظهار کرد: «این‌گونه حرکت‌ها به عقیده بنده توطئه‌ای برای بدنام کردن رفسنجان است.»

XS
SM
MD
LG