لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۶

رویترز: فشار اعراب بر ایران برای اطمینان از ایمنی نیروگاه بوشهر


بحث درباره ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر پس از زلزله‌های اخیر در این منطقه اوج گرفته است
بحث درباره ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر پس از زلزله‌های اخیر در این منطقه اوج گرفته است
خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های حاضر در نشست‌ این هفته شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در این نشست خواهان تحقیق درباره ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر و وضعیت آن پس از زلزله‌های اخیر در منطقه شده‌اند.

بر اساس این گزارش که روز پنج‌شنبه، ۱۶ خرداد، منتشر شد، دو کشور امارات متحده عربی و عربستان سعودی در نشست غیرعلنی ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که این هفته در وین برگزار شد، نسبت به وضعیت ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گفته یکی از دیپلمات‌ها، این نگرانی ناشی از مجاورت کشورهای حاشیه خلیج فارس با بوشهر است.

رویترز می‌نویسد که نیروگاه اتمی بوشهر به پایتخت پنج کشور عربی خلیج فارس نزدیک‌تر است تا تهران، پایتخت ایران. به‌ویژه این امکان وجود دارد که اشعه‌های اتمی حاصل از خرابی احتمالی در این نیروگاه به دوحه، پایتخت قطر، و بنادر اصلی امارات متحده عربی سرایت کند.

بحث درباره ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر پس از زلزله‌های اخیر در این منطقه اوج گرفت که بیش از ۳۰ کشته و هزار زخمی برجای گذاشت، اما ایران همواره این نگرانی‌ها را بی‌اساس دانسته و بر ایمن بودن نیروگاه خود تاکید کرده است.

با این حال دو دیپلمات غربی روز سه‌شنبه، ۱۴ خرداد، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند شواهدی در دست است که نشان می‌دهد ساختمان رآکتور نیروگاه بوشهر در جریان یک یا دو زمین‌لرزه اخیر «آسیب دیده است».

این ادعا اگرچه بلافاصله با تکذیب منابع روسی و پیمانکاران ساخت نیروگاه اتمی بوشهر مواجه شد، با این وجود در سخنان نمایندگان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در نشست شورای حکام بازتاب یافته است.

رویترز می‌نویسد که کشورهای عربی خلیج فارس خواهان پیوستن ایران به کنوانسیون ایمنی اتمی هستند که پس از فاجعه اتمی چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ به تصویب رسید و اکنون ۷۵ کشور عضو آن هستند.

ایران تنها کشوری محسوب می‌شود که دارای نیروگاه اتمی فعال است، اما هنوز به این کنوانسیون نپیوسته است.

در همین حال علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه، ۱۵ خرداد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت که پیمانکار روسی مسائل مربوط به ایمنی نیروگاه را بررسی می‌کند.

آقای سلطانیه سپس تاکید کرد: «انتظار ما از آنان این بوده است که استانداردهای ایمنی و امنیت را در این رآکتور از هر نظر رعایت کنند. بنابراین آنها مسئول چنین مسئله‌ای هستند.»

این گزارش اضافه می‌کند، بازرسان سازمان ملل متحد هر از چند گاهی از نیروگاه بوشهر بازدید می‌کنند تا نسبت به فعالیت اتمی آن اطمینان یابند، اما این بازدید شامل مسائل ایمنی نیروگاه نمی‌شود.

چندی پیش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که ایران به بازرسان آژانس اطلاع داده‌ که نیروگاه اتمی بوشهر در حال فعالیت نیست، اما به علت و جزئیات این ماجرا اشاره‌ای نداشته است.

در همین رابطه یوکیا آمانو، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه، ۱۳ خرداد، در یک کنفرانس خبری گفت: «تامین ایمنی [نیروگاه اتمی] جزء مسئولیت‌های ایران است و ما نمی‌دانیم چرا نیروگاه بوشهر تعطیل شده است.»

غرب به فعالیت‌های اتمی ایران مشکوک است و می‌گوید که تهران درصدد دستیابی به سلاح هسته‌ای است، ادعایی که تهران آن را همواره رد کرده است.
XS
SM
MD
LG