لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۸

آلمان و فرانسه: جاسوسی آمریکا از متحدان خود غیرقابل قبول است


رهبران آلمان و فرانسه روز دوشنبه دهم تیرماه به شدت به گزارش‌های منتشر شده درباره جاسوسی امریکا از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا واکنش نشان داده و خواستار توقف اینگونه اقدامات از سوی واشینگتن شدند.

ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا و کارمند سابق سی آی ای، که در حال حاضر تحت تعیب دولت آمریکا است، پیشتر اسنادی را در ارتباط با این «جاسوسی‌ها» افشا کرده بود که روزنامه گاردین آنها را منتشر کرد.

برپایه این گزارش‌ها، سازمان‌های امنیتی آمریکا دفاتر اتحادیه اروپا در واشینگتن و نیویورک و چندین سفارتخانه اروپایی در آمریکا را شنود می‌کردند و ارتباطات آنان کنترل می‌شده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، استفان زایبرت سخنگوی آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، در این باره گفت: «جاسوسی از دوستان قابل قبول نیست. نباید این کار صورت بگیرد. ما دیگر در جنگ سرد نیستیم.»

در همین حال فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، در اظهاراتی شدیداللحن گفت: «ما می‌خواهیم که این کار فورا متوقف شود. ما نمی‌توانیم اینگونه رفتار را میان شرکا و متحدان تحمل کنیم.»

سفارت فرانسه در واشینگتن و دفتر فرانسه در نیویورک برپایه این گزارش‌ها از جمله اهداف سازمان‌های امنیتی آمریکا بوده است.

از سوی دیگر به گزارش گاردین مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا، این اقدام آمریکا را به طور غیرمستقیم به اقدامات اتحاد جماهیر شوروی در دوره جنگ سرد تشبیه کرد و خواستار تعویق مذاکرات تجاری اروپا و آمریکا شد.

مارتین شولتز گفت: «به عنوان یک اروپایی و نماینده یک نهاد اروپایی احساس می‌کنم با من مانند دشمن رفتار کرده‌اند. آیا این پایه روابط سازنده برای مبنای اعتماد متقابل است؟ ... این تکان‌دهنده است که ایالات متحده اقداماتی علیه مهمترین و نزدیکترین متحد خود انجام می‌دهد که با اقدامات کا گ ب، سازمان جاسوسی اتحاد جماهیر شوروی، قابل مقایسه است.»

رئیس پارلمان اروپا تصریح کرد: «ما تازه مذاکرات توافقنامه تجارت آزاد میان اتحادیه اروپا و ایالات متحده را آغاز کرده‌ایم. این پایه‌ای برای ایجاد اعتماد متقابل نیست.»

درخواست سبزها برای اعطای پناهندگی به اسنودن

از سوی دیگر سبزهای پارلمان اروپا و سبزهای آلمان و فرانسه خواستار تعویق مذاکرات تجاری آمریکا و اروپاشدند. سبزها همچنین خواستار تعلیق تبادل اطلاعات مسافران هوایی و نقل و انتقالات بانکی شده و پیشنهاد کرده‌اند که به ادوارد اسنودن در اتحادیه اروپا پناهندگی داده شود.

حزب سبز فرانسه همچنین از فرانسوا اولاند خواسته است که به اسنودن پناهندگی سیاسی بدهد.

در حالی که کشورهای اروپایی از گزارش‌های منتشر شده درباره جاسوسی آمریکا خشمگین هستند در آلمان وضعیت بغرنج‌تر است؛ چراکه برپایه اسنادی که اسنودن افشا کرده، آژانس امنیت ملی آمریکا بیش از هر جای دیگر روی آلمان تمرکز داشته است و به صورت انبوه اطلاعات آلمانی‌ها را ردگیری و ذخیر می‌کرده است.

در همین حال ماریو مائورو، وزیر دفاع ایتالیا، به روزنامه لاریپولیکا گفت که اگر گزارش‌های مطرح شده ثابت شود، مناسبات واشینگتن و رم به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

خانم اما بونینو، وزیر خارجه ایتالیا، نیز اظهار داشت که واشینگتن قول داده که به اتحادیه اروپا و کشورهای عضو توضیح بدهد.
XS
SM
MD
LG